0

موارد کرونا در سراسر جهان کاهش یافته است

رئیس سازمان جهانی بهداشت:

رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت: با کاهش قابل توجه موارد ابتلا به کرونا و آبله میمون، سال ۲۰۲۳ سال بهتری است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی سازماندهی شده توسط انجمن خبرنگاران سازمان ملل متحد ژنو (ACANU) با شناسایی پنج اولویت برای مسئول بهداشت جهانی در سال آینده گفت: اگرچه سال ۲۰۲۲ سال بسیار چالش برانگیزی برای سلامت جهانی بوده، اما با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۳ هنوز دلایل زیادی برای امیدواری وجود دارد.

وی ادامه داد: در طول سال ۲۰۲۲ شاهد سومین سال همه‌گیری کووید-۱۹، شیوع جهانی mpox (آبله میمون)، شیوع وبا در بسیاری از کشورها و شیوع ابولا در اوگاندا بودیم؛ خشکسالی و سیل به آفریقا و سواحل آن رسید و در پاکستان سیل رخ داد.

رئیس سازمان جهانی بهداشت در این کنفرانس اظهار داشت: با این حال همه‌گیری کووید-۱۹ و شیوع جهانی آبله میمون رو به کاهش است و طی هفته‌ها تنها سه مورد جدید ابتلا به ابولا در اوگاندا ثبت شده است.

وی در این کنفرانس گفت: امیدواریم پایان هر یک از این شرایط اضطراری در سال آینده در مقاطع مختلف اعلام شود. آمارها نشان داده، تعداد مرگ و میرهای هفتگی گزارش شده کووید در سراسر جهان تقریباً ۹۰ درصد از زمان اوج خود در پایان ژانویه، زمانی که موج امیکرون در شدیدترین حالت خود بود کاهش یافته است.

با این حال دبیرکل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که همه‌گیری تمام نشده و لازم است همه افراد پروتکل بهداشتی را رعایت کنند.

بخوانید  تمام خون‌های اهدایی در ایران غربالگری می‌شوند

رئیس سازمان جهانی بهداشت پنج اولویت برای مقام بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۳ را با عناوین تمرکز بر ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری با تغییر از مراقبت‌های بیمار به مراقبت‌های بهداشتی، ترویج پوشش همگانی بیمه سلامت به ویژه برای مراقبت‌های بهداشتی اولیه، تقویت آمادگی و واکنش به شرایط اضطراری، پیشبرد تحقیقات، علم و فناوری و ادامه اصلاح روند این سازمان جهانی شناسایی و خاطرنشان کرد: از آنجایی که هر پنج اولویت باید در سطح ملی اجرا شود تعهد سیاسی از سوی رهبران ملی نیز بسیار مهم است.

وی در پایان گفت: شکاف در نظارت، آزمایش و توالی یابی هنوز درک دقیق چگونگی تغییر ویروس را امکان‌پذیر نکرده و شکاف‌های موجود در واکسیناسیون، میلیون‌ها نفر به ویژه کارکنان بهداشتی و سالمندان را در معرض خطر بالای بیماری و مرگ قرار داده است.

منبع : خبرگزاری آنا

نظرات کاربران