0

علائم بالینی چربی خون بالا

شناخت علائم چربی خون به شما کمک می‌کند هر چه سریعتر برای درمان بیماری خود اقدام کنید. چربی خون بالا ممکن است آسیب‌های زیادی را به قلب و عروق وارد کند و حتی ممکن است منجر به بیماری‌های حاد مانند سکته قلبی شود. شکت باید با شناخت علائم بیماری را سریعتر درمان کنید.

چربی خون چیست؟

چربی خون یا هایپرلیپیدمی به افزایش میزان چربی‌ها (لیپیدها) در خون اطلاق می‌شود. چربی‌هایی نظیر کلسترول و تری‌گلیسریدها (TG) نقش مهمی در عملکرد سلول‌ها، تولید هورمون‌ها، استفاده از ویتامین‌ها و جذب آنها در بدن دارند.

اما افزایش غیرطبیعی این مواد می‌تواند عوارض شدیدی را برای سلامتی ایجاد کند و باعث بروز علائم چربی خون بالا می‌شود. برای شناخت علائم چربی خون ابتلا باید با انواع چربی‌های بدن آشنا شوید:

  • کلسترول: کلسترول به دو دسته تقسیم می‌شود. کلسترول LDL (لیپوپروتئین ناقل کلسترول با چگالی پایین) و کلسترول HDL (لیپوپروتئین ناقل کلسترول با چگالی بالا). کلسترول LDL به عنوان کلسترول “بد” شناخته می‌شود، زیرا می‌تواند بر روی دیواره عروق رسوب کند و باعث تشکیل توده‌های چربی (پلاک) می‌گردد که خروج خون را محدود می‌کنند و عوارضی مانند بسته شدن عروق و بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را به همراه دارند. شناخت علائم چربی خون مرتبط با کلسترول LDL اهمیت زیادی دارد. کلسترول HDL به عنوان کلسترول “خوب” شناخته می‌شود؛ زیرا از بدن چربی‌های اضافی را جمع‌آوری کرده و به کبد برمی‌گرداند.
  • تری‌گلیسریدها : تری‌گلیسریدها نوعی چربی هستند که پس از مصرف غذا توسط بدن به عنوان منبع انرژی ذخیره می‌شوند. افزایش سطح تری‌گلیسریدها ممکن است با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط باشد.
بخوانید  بارداری و کرونا

علائم چربی خون بالا

شناخت علائم چربی خون بالا می‌تواند به شما کمک کند هر چه سریعتر برای درمان به پزشک مراجعه کنید. بنابراین، هر شخصی که به سلامت خود اهمیت می‌دهد باید این علائم را بشناسد. علائم چربی خون بالا به شرح زیر هستند:

  • تغییرات در پوست: افزایش چربی خون می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست شود و در نتیجه چربی‌ها زیر پوست نمایان می‌شوند.
  • افزایش وزن: افزایش چربی می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.
  • درد در قفسه سینه: در برخی از موارد نادر، توده‌های چربی ممکن است روی دیواره‌های عروق تشکیل شوند که می‌تواند درد و تنگی در قفسه سینه را ایجاد کند.
  • مشکلات گوارشی: افزایش چربی خون ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ و اسهال شود.
  • آسیب به کبد: سطوح بالای چربی خون می‌تواند به کبد آسیب برساند و باعث بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یا بیماری کبد چرب الکلی (AFLD) شود که ممکن است با علائمی مانند تورم کبد، درد شکم و تغییرات آزمایشگاهی کبد همراه باشد.

تشخیص دقیق، بررسی علائم چربی خون و تعیین سطح چربی خون بالا نیازمند آزمایشات خون است. به همین دلیل، با بروز علائم چربی خون بالا باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علل اصلی افزایش چربی خون

بروز علائم چربی خون می‌تواند به عوامل مختلفی مرتبط باشد. برخی از علل اصلی که باعث بروز علائم چربی خون می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • تغذیه نامناسب: مصرف مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس (trans fat) و کلسترول در غذا می‌تواند منجر به افزایش سطح چربی خون شود. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین نیز می‌تواند تری‌گلیسریدها را افزایش دهد.
  • کمبود فعالیت بدنی: فعالیت بدنی ناکافی می‌تواند منجر به افزایش سطح چربی خون شود. فعالیت بدنی منظم و ورزش به تنظیم سطح چربی خون کمک می‌کند.
  • ژنتیک و عوامل خانوادگی: یکی از مواردی که منجر به افزایش چربی خون می‌شود عوامل ژنتیکی است. معمولا کسانی که در خانواده درجه یک خود افرادی را دارند که به این بیماری مبتلا هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری چربی خون بالا قرار دارند.
  • بیماری‌ها و عوامل زیست محیطی: برخی بیماری‌ها خطر ابتلا به بیماری چربی خون بالا را افزایش می‌دهد که از این میان می‌توان به بیماری دیابت نوع 2، بیماری کبد چرب غیرالکلی، بیماری‌های کلیوی، بیماری‍های تیروئید و استفاده از برخی از داروها اشاره کرد.
  • استفاده از الکل: مصرف مقادیر زیادی الکل می‌تواند بدن را مستعد افزایش چربی خون کند.
بخوانید  تمام آنچه باید در مورد بیماری های مقاربتی بدانید

تغییرات سن و جنسیت، اضافه وزن، استرس و عدم کنترل فشار خون ممکن است منجر به این بیماری شوند.

درمان چربی خون بالا

درمان چربی خون بالا معمولاً شامل ترکیبی از تغییرات در سبک زندگی و استفاده از داروها می‌شود. برخی از روش‌هایی که برای کاهش چربی خون بالا پیشنهاد می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • تغذیه سالم: مصرف غذاهایی که چربی کمی دارند وافزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی حاوی فیبر و ماهی‌های چرب (مثل ماهی سالمون) که حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند، می‌تواند به کاهش سطح چربی خون کمک کند.
  • کاهش مصرف الکل: کاهش مصرف الکل نه تنها چربی خون بالا را کاهش می‌دهد، بلکه از بروز بیماری‌های زیادی جلوگیری می‌کند. بهتر است مصرف الکل را محدود کنید.
  • ورزش و فعالیت بدنی: ورزش منظم و فعالیت بدنی می‌تواند سطح چربی خون را کاهش دهد. تمرین‌های هوازی مانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شنا و بدنسازی در این زمینه بسیار مفید هستند.
  • استفاده از برخی از داروها: در برخی موارد، تغییرات در سبک زندگی به تنهایی کافی نیست و لازم است داروهایی که به کاهش چربی خون کمک می‌کنند مورد استفاده قرار گیرند. این داروها می‌توانند شامل استاتین‌ها ، مهارکننده‌های HMG-CoA ردوکتاز، فیبرات‌ها، نیاسین، داروهای PCSK9 و داروهای دیگر باشند. پزشک شما براساس وضعیت سلامتی و نیازهای بیمار داروهای مناسب را تجویز خواهد کرد.

بهتر است برای درمان بیماری چربی خون بالا با پزشک متخصص مشورت کنید و پس از انجام تست‌های آزمایشگاهی بهترین روش درمان را انتخاب کنید و سلامتی خود را ارتقا دهید.

برای درمان بیماری چربی خون بالا به کجا مراجعه کنیم؟

تا به اینجا تلاش کردیم شما را با علائم چربی خون بالا آشنا کنیم. همانطور که متوجه شده‌اید تغییرات پوستی، اضافه وزن و مشکلات کبدی از جمله اموری هستند که باعث می‌شوند چربی خون بالا برود. تغذیه ناسالم، استفاده از الکل، عدم تحرک کافی و عوامل ژنتیکی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. بی‌شک، تغییر سبک زندگی تاثیر زیادی در درمان این بیماری دارد و می‌تواند به افزایش سلامتی کمک کند. اگر به دنبال مرکز معتبری برای آشنایی با پزشکان متخصص هستید و می‌خواهید به صورت آنلاین وقت بگیرید، می‌توانید به سایت دکترتو وارد شوید.

بخوانید  بلفاریت یا التهاب پلک چیست؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *