0

آیا میتوان با ویپ سیگار را ترک کرد ؟

 از هر 10 نفر سیگاری، 7 نفر می گویند دنبال ترک سیگارند.

 ترک سیگار یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامت خودتان انجام دهید چون سیگار تقریباً به تمام اندام های بدن از جمله قلب آسیب می رساند.

 حدود یک سوم مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی به خاطر سیگار کشیدن یا دود سیگار است.

شاید وسوسه شوید که به جای ترک کامل سیگار، با استفاده از ویپ از شر سیگارهای سنتی راحت شوید.

 اما آیا مصرف سیگارهای الکترونیکی یا همان ویپ از استعمال دخانیات بهتر است؟

آیا سیگارهای الکترونیکی می توانند به شما کمک کنند سیگار را یک بار برای همیشه ترک کنید؟

ویپ نسبت به سیگار ضرر کم تری دارد اما باز هم بی خطر نیست

ویپ ها نیکوتین استخراج شده از تنباکو، طعم دهنده و سایر مواد شیمیایی را گرم می کنند تا آئروسلی بوجود بیاورند که شما استنشاق می کنید.

 سیگارهای تنباکویی معمولی شامل 7000 ماده شیمیایی هستند که بیشترشان سمی اند.

 هرچند نمی دانیم دقیقاً چه نوع مواد شیمیایی در سیگارهای الکترونیکی وجود دارند، تقریباً شکی نیست که ویپ در مقایسه با سیگار شما را در معرض مواد شیمیایی کم تری قرار می دهد.

با این حال، آسیب های ریوی و مرگ و میر ناشی از ویپ شیوع پیدا کرده است.

در فوریه 2020، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها(CDC) 2807 مورد آسیب ریوی و 68 مورد مرگ ناشی از مصرف سیگار الکترونیکی را تایید کرد.  

به نظر می رسد عمدتاً کسانی تحت تاثیر قرار می گیرند که دستگاه های  ویپ خود را اصلاح کرده اند یا از ایجوس موجود در بازار سیاه استفاده می کنند. این امر به خصوص در مورد محصولات ویپ حاوی THC صادق است.

CDC ویتامین E استات را به عنوان یک مادۀ شیمیایی نگران کننده در بین مبتلایان به EVALI شناسایی کرده است.

ویتامین E استات عنصر غلیظ کننده ای است که اغلب در محصولات ویپینگ THC بکار می رود و در تمام نمونه های مایع ریوی که از بیماران EVALI گرفته اند، یافت شد.

CDC توصیه می کند که:

از سیگارهای الکترونیکی یا محصولات ویپینگ حاوی THC استفاده نکنید.

برای تهیۀ دستگاه ویپ از منابع غیررسمی مثل دوستان، اعضای خانواده یا فروشندگان آنلاین کمک نگیرید.

فقط از مواد توصیه شده توسط تولیدکننده در دستگاه ویپ استفاده کنید.

تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز در مورد مواد تشکیل دهندۀ ویپ در اکتبر 2021 منتشر شد؛ نتایج از وجود هزاران مادۀ شیمیایی در محصولات ویپ حکایت داشت که خیلی از آنها هنوز شناسایی نشده اند.

کافئین، سه مادۀ شیمیایی که قبلاً هرگز در سیگارهای الکترونیکی یافت نشده بودند، یک آفت کش و دو طعم دهندۀ مربوط به اثرات سمی احتمالی و تحریک تنفسی از جمله مواد بالقوه مضری بودند که تیم تحقیقاتی شناسایی کرد.

تحقیقات نشان داد که ویپ برای سلامت قلب و ریه های شما مضر است

نیکوتین عنصر اصلی سیگارهای معمولی و الکترونیکی است و فوق العاده اعتیادآور است. این همان ماده ای است که باعث می شود هوس سیگار کنید و علائم ترک سیگار را نشان دهید. نیکوتین یک مادۀ سمی است؛ فشار خون شما را بالا می برد و آدرنالین را افزایش می دهد که این باعث افزایش ضربان قلب و حملۀ قلبی می شود.

آیا ویپینگ برایتان بد است؟

 ناشناخته های زیادی در مورد ویپ وجود دارد از جمله اینکه مواد تشکیل دهندۀ بخار چیست و  در درازمدت چه تأثیری بر سلامت جسمانی شما دارند.

 مردم باید بدانند که سیگارهای الکترونیکی به طور بالقوه برای سلامتی خطرناک هستند.

 مطالعات نشان می دهد این سیگارها با بیماری مزمن ریوی و آسم ارتباط دارند و تأثیر آنها در بیماری های قلبی- عروقی هم مشخص است.  با ویپ کشیدن خودتان را در معرض انواع مواد شیمیایی قرار می دهید که هنوز ناشناخته اند و احتمالاً بی خطر نیستند.

سیگارهای الکترونیکی به اندازه سیگارهای سنتی اعتیادآورند

ویپ ها و سیگارهای عادی حاوی نیکوتین هستند و مطالعات نشان می دهد نیکوتین می تواند به اندازۀ هروئین و کوکائین اعتیادآور باشد.

بدتر اینکه میزان نیکوتین دریافتی از طریق سیگار الکترنیکی حتی از محصولات دخانی قابل احتراق هم بیشتر است.

 مصرف کنندگان می توانند کارتریج های خیلی قوی بخرند که غلظت نیکوتین شان بالاست یا برای افزایش ضربه به گلو، ولتاژ سیگار الکترونیکی را افزایش دهند.

سیگارهای الکترونیکی بهترین ابزار ترک سیگار نیستند.

اگرچه سیگارهای الکترونیکی به خصوص دستگاه های پاد یکبار مصرف  به عنوان کمکی برای ترک سیگار تبلیغ می شوند، هنوز تأییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت نکرده اند.

مطالعه ای که به تازگی انجام شده نشان می دهد بیشتر کسانی که برای ترک نیکوتین به سیگارهای الکترونیکی رو آورده اند، در نهایت به مصرف سیگارهای معمولی و الکترونیکی ادامه داده اند.

با توجه به شیوع EVAIL ، CDC به کسانی که برای ترک سیگار از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند توصیه می کند مزایا و معایب این کار را بسنجند و از گزینه های ترک سیگار مورد تأیید FDA کمک بگیرند.

نسل جدید عاشق نیکوتین است

ویپ ها به خصوص نوع یک بار مصرف در بین نوجوانان محبوب تر از محصولات دخانی سنتی است.

براساس یک نظرسنجی ملی که در سال 2021 در مورد تنباکو انجام شد، بیشتر از 2 میلیون دانش آموز دبیرستانی و راهنمایی آمریکا گزارش دادند از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند و از هر 10 نفر، بیشتر از 8 نفر طرفدار سیگارهای الکترونیکی طعم دارند.

سیگارهای الکترونیکی به سه دلیل برای جوانان جذاب هستند. اول اینکه خیلی از نوجوانان معتقدند ویپینگ از سیگار کم خطرتر است.

 ثانیاً این سیگارها از سیگارهای معمولی ارزانترند و در نهایت جوانان و بزرگسالان علاقه ای به دود ندارند.

 با سیگارهای الکترونیکی بدون بو، دیگر از انگ سیگارکشیدن خبری نیست.

موضوع نگران کننده در مورد افزایش ویپینگ این است که کسانی که اصلاً سیگاری نیستند به خصوص جوانان، دارند به ویپ عادت می کنند.

 اینکه شما برای ترک سیگار، سیگار الکترونیکی بکشید یک مسأله است ولی اینکه مصرف نیکوتین را با ویپینگ شروع کنید، موضوع دیگری است!

وقتی به نیکوتین معتاد شوید ممکن است به سراغ استفاده از محصولات دخانی سنتی بروید.

تحقیقات CDC نشان می دهد که ویپینگ از سال 2020 در بین جوانان تا حدودی کاهش یافته و شاید ماندن در قرنطینه خانگی ناشی از پاندمی کرونا در این زمینه موثر بوده باشد.

با این وجود تفسیر اطلاعات کار سختی است چون جوانان اغلب اولویت های خود را تغییر می دهند و شاید در نظرسنجی هایی که انجام می شود استفاده از محصولات یک بار مصرف ویپ در نظر نگیرند.

 گزارش CDC نشان می دهد از سال 2019، مصرف سیگارهای الکترونیکی یک بار مصرف در بین دانش آموزان دبیرستانی 1000% و بین راهنمایی ها 400% افزایش پیدا کرده است.

ویپ و پاندمی کرونا

وقتی پاندمی کرونا برای اولین بار شروع شد، داده ها نشان دهندۀ کاهش فروش سیگارهای الکترونیکی بود شاید چون مردم وقت بیشتری را در خانه می گذراندند و از فروشگاه ها و اماکن عمومی دوری می کردند.

اما افزایش نرخ مصرف روزانۀ این سیگارها بین تمام مصرف کنندگان ویپ نگران کننده بود.

 قبلاً تعداد مصرف کنندگان روزانه 1 از 5 بود که الان خیلی بیشتر شده و این نگران کننده است چون از اعتیاد بیشتر به نیکوتین حکایت دارد.

 این روند باید به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

ویپ، سیگار و سایر محرک های ریه می تواند مشکلات تنفسی مربوط به کووید 19 را تشدید کند.

.

بخوانید  قوی‌ترین شربت گیاهی ضد سرفه کودکان کدام است؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *