0

چقدر طول می‌کشه وزن کم کنیم؟

اکثر افراد وقتی رژیم لاغری را شروع می‌کنند، هیجان بسیار دارند و مدام می‌پرسند: “چقدر طول می‌کشه وزن کم کنیم؟” اگر بخواهیم با شما صادق باشیم پاسخ دادن به این پرسش کمی سخت است. در واقع عوامل مختلفی در مدت زمان لازم برای رسیدن به وزن دلخواه تاثیر دارد. از جمله این عوامل می‌توان به سن، جنسیت، مقدار اضافه وزن، سبک زندگی، کیفیت خواب، مصرف برخی داروها و … اشاره کرد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما ارائه دهیم.

لاغری چگونه اتفاق می‌افتد؟

وقتی کالری دریافتی شما از مقدار کالری که در طی روز می‌سوزانید، کمتر باشد، موفق می‌شوید که وزن کم کنید. 3 نوع کالری وجود دارند که بدن انسان از آنها استفاده می‌کند:

  • میزان متابولیسم در حالت استراحت (RMR): RMR تعداد کالری‌هایی است که بدن انسان برای حفظ عملکردهای طبیعی مانند تنفس و پمپاژ خون به آنها نیاز دارد.
  • اثر گرمایی غذا (TEF): TEF به کالری مورد نیاز برای هضم غذا، جذب آن و متابولیسم اشاره دارد.
  • اثر گرمایی ناشی از فعالیت یا (TEA): TEA کالری‌هایی هستند که در طول ورزش مصرف می‌شوند. البته TEA گرمازایی فعالیت‌های غیرورزشی را هم می‌تواند در برگیرد.

در صورتی وزن شما ثابت حفظ می‌شود که مقدار کالری دریافتی و مصرفی شما با هم برابر باشد. به منظور لاغر شدن، باید کالری دریافتی خود را کاهش دهید. برای کمک جهت رسیدن به این هدف، استفاده از قرص لاغری یکی از بهترین گزینه‌ها است. البته قرص لاغری را حتما باید از داروخانه بخرید تا استانداردهای لازم را داشته باشد.

چقدر طول می‌کشه وزن کم کنیم؟

سن شما، جنسیت شما، وزن اولیه، میزان پشتکار شما، کیفیت خواب، داروهایی که ممکن است مصرف کنید، میزان هورمون‌های بدن شما و … عوامل تاثیرگذار در مدت زمان لازم برای وزن کم کردن هستند. شما باید وزنی را که برای رسیدن به آن قصد دارید، تلاش کنید، هوشمندانه انتخاب کنید. مثلا کاهش 5 کیلو وزن در طول تنها 1 هفته اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد. رژیم لاغری باید اصولی باشد و آهسته و پیوسته به شما کمک کند تا به وزن مطلوب خود برسید.

بخوانید  فروش مکمل‌ در عطاری‌ها و فروشگاه‌های ورزشی ممنوع است

تحقیقات نشان می‌دهد که در یک رژیم اصولی و حساب شده افراد می‌توانند تقریبا در هر هفته 0.5 تا 1 کیلوگرم وزن کم کنند. پس کاهش وزن 2 تا 4 کیلوگرم در ماه کاملا ایده‌آل است. برای اینکه نیم تا یک کیلوگرم در هفته کم کنید، حدودا باید 500 تا 1000 کالری بیشتر از مصرف روزانه خود، از طریق فعالیت بسوزانید. حالا برای شما یک مثال می‌زنیم. اگر شما 82 کیلوگرم وزن دارید و بر اساس BMI و نظر پزشک، وزن مطلوب برای شما 70 کیلوگرم است، بنابراین شما 12 کیلوگرم اضافه وزن دارید و حدودا لازم است 3 ماه به رژیم لاغری خود ادامه دهید.

البته راه‌هایی برای تسریع روند کاهش وزن وجود دارد. مثلا اگر ورزش می‌کنید می‌توانید در کنار آن برای چربی‌سوزی بیشتر از مکمل ال کارنیتین استفاده کنید. قیمت ال کارنیتین را از داروخانه‌ها چک کنید زیرا محصولات موجود در داروخانه اصل است و شما گرفتار مکمل‌های تقلبی نخواهید شد. اگر شما بتوانید هر هفته 1% از وزن بدن خود را کم کنید، یعنی موفق عمل کرده‌اید.

لاغری سریع و غیر اصولی چه عوارضی دارد؟

فریب تبلیغات دروغینی را که به شما نوید کاهش وزن زیاد در مدت زمان کوتاه می‌دهند، نخورید. کاهش وزن سریع با رژیم‌های لاغری غیر اصولی و غیراستاندارد می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را در بدن شما افزایش دهد یا بدن شما با کم‌آبی و سوء تغذیه مواجه سازد. سایر عوارض جانبی کاهش وزن سریع عبارتند از:

  • سردرد
  • تحریک‌پذیری اعصاب
  • خستگی بیش از حد
  • ریزش مو
  • یبوست
  • ایجاد بی‌نظمی در دوره‌های قاعدگی
  • از دست رفتن عضلات بدن
بخوانید  دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو از سطح بازار

برای اینکه در طی رژیم لاغری خود با مورد آخر یعنی از دست دادن عضلات مواجه نشوید، خرید مکمل بدنسازی را به شما پیشنهاد می‌دهیم. البته در مورد اینکه چه نوع مکملی برای شما مناسب است، حتما باید با مربی ورزشی خود مشورت کنید.

بهترین رژیم لاغری کدام است؟

هر رژیمی را که نگاه کنید، سازنده آن احتمالا ادعا می‌کند که بهترین رژیم را ارائه کرده است. اما مطالعات چه می‌گویند؟ تحقیقات نشان می‌دهند که هیچ رژیمی وجود ندارد که بتوان آن را برای همه افراد به عنوان بهترین گزینه انتخاب و معرفی کرد. به عنوان مثال رژیم‌های کم‌کربوهیدرات مانند کتو در ابتدای رژیم به کاهش وزن بیشتر کمک می‌کنند اما تحقیقات نشان می‌دهند که در درازمدت با دیگر رژیم‌های لاغری چندان فرقی از لحاظ نتیجه ندارند.

آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد این است که شما تا چه حد می‌توانید به رژیم انتخابی خود پایبند بوده و آن را درست پیش ببرید. پیروی از یک رژیم کم‌کالری در درازمدت بسیار سخت است و به همین دلیل است که بسیاری از رژیم‌ها در نهایت با شکست مواجه می‌شوند. برای اینکه شانس خود را در پایبند ماندن به رژیم لاغری افزایش دهید، بهتر است کالری دریافتی خود را کاهش دهید؛ پس حتما به یک رژیم خاص نیاز نیست.

همچنین برای اینکه چربی‌سوزی را به اوج برسانید و از تحلیل عضلات پیشگیری کنید، در کنار این مورد که کالری دریافتی خود را کاهش می‌دهید، لازم است ورزش کرده و تمرینات هوازی و مقاومتی را با هم ترکیب کنید. غذاهای فرآوری شده و سرشار از قند و چربی ناسالم را از رژیم غذایی خود حذف کرده و سعی کنید غذاهای سالم مثل میوه و سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم را جایگزین آنها نمایید. پایبند بودن به این رژیم، بدون شک باعث لاغری و کاهش وزن شما خواهد شد.

بخوانید  انواع داروهای ضد افسردگی که لازم است پیش از مصرف بشناسید!

کلام پایانی

“چقدر طول می‌کشه وزن کم کنیم؟” بستگی دارد که شما خانم هستید یا آقا؟ کاهش وزن برای خانم‌ها کمی سخت‌تر از آقایان است. بستگی دارد که شما چند ساله هستید؟ هرچه سن بالاتر رود، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، روند کندتری پیدا می‌کند. بستگی دارد که وزن اولیه شما چقدر است؟ بستگی دارد چقدر مصمم هستید و پشتکار دارید؟ بستگی دارد که چقدر ورزش می‌کنید و وضعیت خواب شما چگونه است؟ با همه این تفاسیر یک کاهش وزن نرمال همان طور که در این مقاله گفتیم حدود 0.5 تا 1 کیلوگرم در هر هفته است. تاکید می‌کنیم که این مقدار تقریبی بوده و در این زمینه نظر متخصص تغذیه را هم حتما باید جویا شوید.

برچسب‌ها:, ,

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *