0

شاخص توده بدنی BMI ایده آل چیست؟

وزن ما چقدر باشد که همیشه سالم بمانیم یا شاخص توده بدنی BMI ایده‌آل چیست؟ اصلا عدد ایده‌آل و کاملی وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال و بحث پیرامون معیارهای وزن سالم، قصد داریم هر آنچه که لازم است تا نسبت به اندام و وزن خود آگاهی بهتری داشته باشید را با شما به اشتراک بگذاریم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بالا و پایین رفتن عدد ترازو در کنترل ما نیست، بهتر است با آن نجنگید و آن را کنار بگذارید، از طرفی بسیاری از متخصصان علم تغذیه معتقدند شاخص توده بدنی معیار مناسبی برای سنجش وزن و سلامتی افراد نیست و صرفا آن را ترفندی سودمند برای شرکت‌های بیمه و داروسازی می‌دانند. بحث درستی یا نادرستی این موضوع خود شواهد محکمی دارد، به همین خاطر می‌خواهیم بدانیم با شاخص توده‌ی بدنی چه باید کرد؟ تا چه حد اهمیت دارد؟ آیا یک عدد تضمین کننده‌ی سلامتی ما است.

وقتی ماشین حساب شما را قضاوت می‌کند، شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی ایده‌ی آماردان بلژیکی بود و در حال حاضر یکی از معیارهای جهانی و نسبتا معتبر برای سنجش حجم و وزن افراد نسبت به قد آن‌ها است و حاصل تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مربع قد بر حسب متر است. عددهای حاصل در سه کلاس دسته‌بندی می‌شود، کلاس یک و سبز بین 20 الی 25 که وزنی طبیعی و نرمال است، کلاس دو زرد بین 26 الی30 است که تقریبا وزن با قد فرد همخوانی ندارد، کلاس سه و قرمز بین 30 الی 35 است و در آستانه‌ی هشدار است و بالاتر از 35 که به آن چاقی مفرط می‌گویند.

برای محاسبه شاخص توده بدنی خود می توانید از ابزار سنجش BMI دکتر عطاردی استفاده کنید.

در این دسته‌بندی فقط دو معیار یعنی قد و وزن برای سلامتی ملاک قرار می‌گیرد و میزان چربی بدن، نژاد ( برای آسیایی‌ها، اروپایی و افریقایی‌ها می تواند کاملا متفاوت باشد) ، سن، جنسیت، عضله‌ها و وضعیت دیگر اندام‌های حیاتی بدن مورد توجه قرار نمی‌گیرد. برای مثال افراد سالمند معمولا شاخص توده بدنی بیشتری دارند یا افرادی که پوست برنزه دارند چربی کمتری در بدن دارند و به نسبت عدد شاخص کمتر می‌شود.

عدد کمتر از 20 هم نشان‌دهنده‌ی کمبود وزن است و باید جبران شود چون همانگونه که اضافه وزن یک بیماری است کمبود وزن هم برای سلامتی و تناسب اندام نشانه‌ی خوبی نیست.

بخوانید  چقدر طول می‌کشه وزن کم کنیم؟

به طور خلاصه شده:

  • کمتر از 16.5 یعنی کمبود وزن شدید
  • 16 الی 18 یعنی کمبود وزن
  • 18 الی 25 یعنی وزن عادی
  • 25 الی 30 یعنی اضافه وزن
  • 30 الی 35 یعنی چاقی کلاس یک
  • 35 الی 40 یعنی چاقی کلاس دو
  • بالاتر از 40 یعنی چاقی کلاس سه (چاقی مفرط و بیماری )

شاخص توده بدنیbmi برای سن افراد هم، متخصصان عددهای زیر را پیشنهاد می‌دهند که بهتر است افراد در این محدوده قرار گیرند:

  • 19 الی 24 سال _ 22
  • 25 الی 34 سال _ 23
  • 35 الی 44 سال _ 24
  • 45 الی 54 سال _ 25
  • 55 الی 64 سال _ 26
  • 65 سال و بالاتر _ 27

محاسبه‌ bmi

Body Mass Index یا محاسبه‌ bmi برای اطلاع از وضعیت عمومی بدن روشی آسان و سریع است، اما به هیچ عنوان کامل نیست پس چرا مهم است و برای چاقی به عنوان یک ملاک محاسبه می‌شود؟

چون تا حدودی به شما می‌گوید در معرض ابتلا به چه بیماری‌هایی قرار دارید و با داشتن وزنی که با قد شما تناسب ندارد چقدر ریسک خواهید کرد. به لیست زیر نگاه کنید شما با وزنی بیش از حد طبیعی و مجاز بدن، بیشترین احتمال را دارد که به این بیماری‌ها مبتلا شوید یا بهتر است بگوییم وقتی bmi خطرناک می شود، چهره‌ی دیگری از خود نشان می‌دهد:

  • دیابت
  • بیماری‌های قلبی عروقی
  • سکته
  • فشارخون و کلسترول بالا
  • مشکلات کبدی
  • انواع سرطان‌ها
  • بیماری‌های مفصلی

یک راه حل برای رهایی از چاقی مفرط می توانید جراحی معده با استفاده از جدیدترین روش های جراحی چاقی انجام می‌شود.

آیا فقط محاسبه‌ی bmi کافی است؟

اگر به شما بگوییم افراد زیادی هستند که شاخص توده‌ی بدنی نرمالی بین 20 الی 25 دارند اما سالم نیستند و با کوچکترین آسیب ماه‌ها زمین گیر خواهند شد چه احساسی خواهید داشت؟ چرا؟ چون عضلات ضعیفی دارند، قدرت استقامت بدنی، انعطاف‌پذیری و تراکم استخوان‌ها به شدت ضعیف است و به جای عضلات قوی فقط یک کیسه‌ی سبک از چربی دارند که به دور مفاصل تنیده شده است و همین.

بخوانید  بررسی ۷ مورد از شرایط آزمایش هورمونی که باید در نظر گرفته شوند!

حالا چطور؟ آیا باز هم این افراد سالم هستند؟ قطعا اگر فقط تناسب اندام را ملاک در نظر بگیریم بله می‌توانند هر لباسی که بخواهند بپوشند اما از دیدگاه یک متخصص خیر، به زودی با افزایش سن یا فشار فعالیت‌های روزمره دچار خستگی و فرسودگی جسمی خواهند شد.

چطور می‌توان شاخص توده بدنی را کنترل و مدیریت کرد؟

افراد معمولا در یکی از سه کلاس شاخص توده بدنی قرار می‌گیرند که هیچ‌گاه ثابت نمی‌ماند دوره‌هایی از زندگی مشغله‌های مالی و روانی اجازه نمی‌دهد به سلامتی خود توجه کنید یا ممکن است در اثر ابتلا به بیماری تناسب اندام خود را از دست دهید. حالا چکار باید کرد؟ چطور می‌توان شاخص توده‌ی بدنی را کنترل و مدیریت کرد؟ ما در این مطلب، به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

شاخص توده بدنی را فقط می‌توان با یک سبک زندگی سالم ، تحرک و فعالیت بدنی مدیریت و کنترل کرد، سبک زندگی افراد، وقت و هزینه‌ای که صرف سلامتی‌شان می‌کنند مهم‌ترین معیار است. میزان قدرت عضلات بدنی و کاهش چربی بدن با یک سبک زندگی سالم معنا می‌گیرد و باید در نظر داشت هیچ چیز یک شبه بدست نمی‌آید و باید رفته رفته تغییرات جدید ایجاد کنید و آن‌ها را ماندگار کنید.

هر لقمه‌ای که می‌خورید مهم است.

این بار بیشتر از قبل، به غذایی که در طول روز می‌خورید توجه کنید، از لحظه‌ای که بیدار می‌شوید تا شب وقتی می‌خوابید، چیزهایی که می‌خورید و می‌نوشید تعیین کننده‌ی سلامتی شما هستند، صنعت غذایی امروزه افراد را به غذاهای خوش طعم و خوش رنگ حتی ناسالم، سریع و شیرین تشویق می‌کند. اما بدن فقط به بوی خوب و طعم نیاز ندارد، به مواد مغذی، انواع پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و فیبر نیاز دارد و البته کربوهیدرات تصفیه نشده و غلات. یک بشقاب غذایی سالم یعنی بشقابی که یک چهارم آن شامل پروتئین سالم و یک چهارم آن سبزیجات باشد.

بدن تشنه‌تر از آن است که فکر می‌کنید.

نوشیدن آب کافی برای سلامتی بدن، کلیه‌ها و شادابی پوست بسیار مهم است. هیچ نوشیدنی حتی آب‌میوه‌های طبیعی جایگزین آب نیست. هرچند تحقیقات امروزه نشان داده است که بهتر است میوه را کامل مصرف کنید و گرفتن آب‌ آن یعنی قند بیشتر که برای سلامتی مضر است.

بخوانید  کاهش وزن در میانسالی شما را به مرگ نزدیک می‌کند

تحرک کافی

شاید وقت آن است که دیگر برای ورزش و تحرک دنبال انگیزه نباشید، چون زمانی که صرف ورزش نمی‌شود بعدها چهار برابر آن باید صرف بیماری و هزینه‌هایش شود. یکی از راه‌هایی که همیشه به داشتن تناسب اندام و کنترل شاخص توده بدنی کمک می‌کند ورزش‌‌های قدرتی است که به ساختن عضلات کمک می‌کند و ظرفیت ریه‌ها را افزایش می‌دهد.

فرمول ساده است، اگر نمی‌خواهید بدنتان به یک کیسه‌ی چربی متحرک تبدیل شود، عضله سازی کنید. اگر نمی‌خواهید با افزایش سن یا در اثر فعالیت‌های روزمره خسته و فرسوده شوید، عضلاتی قوی بسازید.

عدد ایده‌آل وجود ندارد.

در این مطلب با عنوان شاخص توده بدنی bmi ایده‌آل چیست؟ دانستیم یکی از معیارها برای سنجش وزن افراد شاخص توده بدنی است که علی‌رغم ایراداتی که دارد اما هنوز هم پابرجاست. عدد ایده‌ال و کاملی برای آن وجود ندارد و بهتر است روی ساختن سبک زندگی سالم و ورزش کردن تمرکز کنید و تنها به یک عدد بین 20 الی 25 اکتفا نکنید.

چون میزان چربی بدن، ترکم استخوان‎‌ها، دور شکم و عضلات ساخته شده نیز در سلامتی شما نقش موثری دارند، از طرفی افراد با ایجاد سبک زندگی سالم، ورزش و مدیریت استرس ریسک ابتلا به بیماری را همیشه می‌توانند در یک سطح پایین نگه دارند.

سوالات متداول

Bmi چیست؟

عددی که از تقیسم وزن بر مربع قد ( توان دوم قد) بدست آید، Bmi یا شاخص توده بدنی نام دارد.

توده بدنی خطرناک چیست؟

اگر عدد شاخص توده بدنی بیشتر از 35 باشد، فرد به چاقی مفرط مبتلا است و در اصطلاح به آن توده بدنی خطرناک گفته می‌شود.

آیا شاخص توده بدنی معیار درستی برای وزن افراد است؟

در حال حاضر یکی از معیارهای سنجش وزن افراد است، هر چند که بسیاری از شاخص‌های مهم دیگر را نادیده می‌گیرد. متخصصان توصیه می‌کنند آن را فقط یکی از شاخص‌ها برای سنجش وزن در نظر بگیریم و به شاخص‌هایی چون دور شکم، دور کمر، اندازه دور باسن و ترکیب‌ آن‌ها ( نسبت دور کمر به دور باسن)، بلندی کف پا تا کمر، قدرت عضلات و چربی بدنی هم توجه شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *