0

برخورد هوشمندانه، شرط غلبه بر پیک ششم کرونا

برخورد هوشمندانه، شرط غلبه بر پیک ششم کرونا

برخورد هوشمندانه، شرط غلبه بر پیک ششم کرونا

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان –جلالی عضو ستاد ملی کرونا با حضور در شبکه خبر به سوالات زیر پاسخ داد:

آیا در آستانه ورود به پیک ششم کرونا هستیم؟

جلالی: آمارها نشان می دهد که در ابتدای پیک ششم هستیم، در ۴۵ روز گذشته تعداد مبتلایان به بیماری کرونا روزانه کمتر از هزار نفر بود که امروز این تعداد به ۹ هزار و ۳۰۰ نفر رسیده است و اگر رفتارمان را تغییر ندهیم در هفته های آینده وارد پیک ششم خواهیم شد.

میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور در چه حد است؟

جلالی: بازگشایی مدارس، دانشگاه ها، استادیوم ها و کاهش مرگ و میر موجب شده که رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور به زیر ۵۰ درصد برسد.هر کجا با تدبیر و هوشمندانه عمل کردیم، پاسخ درست دریافت می کنیم، اگر در پیک ششم جدی و هوشمندانه عمل کنیم با موفقیت می توانیم این پیک را پشت سر بگذاریم.

تفاوت امیکرون و دلتا چیست؟

جلالی:گلو درد، سردرد ، سرفه، آبریزش بینی در امیکرون بیشتر خود را نشان می‌دهد. تنگی نفس شدید در سویه دلتا بیشتر دیده شده است. هر کسی که گلودرد و بدن درد داشته باشد به احتمال زیاد می توانیم بگوییم که به امیکرون مبتلا شده است.

آیا تست های موجود در کشور در تشخیص امیکرون موثر است؟

جلالی: امیکرون یک سویه از نوع کرونا است،تمام تست های پی سی آر کرونا را تشخیص می‌دهند اما تشخیص اینکه دلتا، آلفا و امیکرون است نیاز به آزمایشگاه تشخیصی دارد که در درمان خیلی اهمیت ندارد. درمان دلتا و امیکرون تقریبا شبیه به هم است.

بخوانید  رشد ۵ درصدی شاخص اهدای خون کشور/ اهدای ۲.۳ میلیون واحد خون

در خصوص سفرهای خارجی چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

جلالی: با توجه به شیوع امیکرون اکثر کشورها شیوه نامه هایشان را قوی تر و سخت گیرانه تر کرده اند. خیلی از کشورها هم در مبدا و هم در مقصد تست پی سی آر را می‌خواهند. در این رابطه قوانین یکسان نیست .فرقی نمی کند که به کدام کشور می خواهید بروید. از مبدا ایران تست پی سی آر منفی و کارت واکسیناسیون که حداقل دو نوبت تزریق شده باشد الزامی است اما در خصوص کشورهای دیگر ممکن است اینگونه نباشد ممکن است برخی از کشورها سختگیرانه تر و برخی کشورها آسان تر عمل کنند.

در ادامه بابک عشرتی اپیدمیولوژیست به چند سوال پاسخ داد:

آیا باید نگران امیکرون باشیم؟

عشرتی: نباید فریب ماهیت امیکرون را بخوریم زیرا با توجه به قدرت بالای سرایت امیکرون و افزایش مبتلایان، تعداد بستری ها و مرگ و میرها هم افزایش پیدا می‌کند.واقعیت‌هایی که تاکنون شناخته شده این است که امیکرون نسبت به سویه های قبلی به خصوص سویه دلتا قدرت سرایت بالاتری دارد. شدت بیماری خفیف است اما چون تعداد بیشتری را مبتلا می‌کند احتمال اینکه تعداد بیماران بستری افزایش پیدا کند زیادتر می شود بنابراین نباید فریب ماهیت را بخوریم .

علائم امیکرون مشابه علائم سرماخوردگی است اکثر مردم تصور می‌کنند که دچار سرماخوردگی ساده شده اند.هر سرماخوردگی کرونا است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

بهترین راه برای پیشگیری از امیکرون چیست؟

عشرتی: در صورت داشتن علائم امیکرون، خانم های باردار، سالمندان و افرادی که بیماران زمینه ای دارند هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند.زدن ماسک، رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی در دورهمی ها و اجتماعات، بهترین راه پیشگیری از امیکرون است.

بخوانید  دانمارک چطور کودک ایرانی را از خانواده‌اش جدا کرد؟/ روایت زندگی داریوش را در مستند "بچه‌ دزد" ببینید

در ادامه برنامه زهرایی رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن به چند سوال پاسخ داد:

استقبال مردم از دوز سوم واکسن کرونا چگونه است؟

زهرایی: واکسن یکی از موثرترین راه های مقابله با کرونا است و موجب ایمنی فرد و جامعه می شود.در هفته های گذشته استقبال مردم از پایگاه های تزریق واکسن کاهش پیدا کرده است. ۹ نوع واکسن در مراکز واکسیناسیون وجود دارد که ۴ نوع وارداتی و ۵ نوع ساخت داخل کشور است.

واکسیناسیون زیر ۱۸ سال تا چه حد انجام شده است؟

زهرایی: واکسیناسیون گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تقریباً از نیمه مهرماه شروع شده است. تاکنون پوشش خیلی خوب بوده است و خانواده‌ها استقبال کرده اند .در گروه سنی ۱۲ سال به بالای کشور نزدیک به ۸۹ درصد نوبت اول را تزریق کردند اما در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال ۹۱ و نیم درصد نوبت اول را دریافت کرده اند و این نشان می‌دهد استقبال خیلی خوبی صورت گرفته است.

آیا واکسیناسیون ۹ تا ۱۲ سال شروع شده است؟

زهرایی: بعد از اینکه این موضوع در کمیته ملی واکسن مصوب شد، این پیشنهاد اخیرا در ستاد ملی کرونا مصوب و برنامه ریزی شده است تا از روز شنبه در خدمت خانواده‌هایی که فرزندان آنها در گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال قرار دارند باشیم.

پاستوکووک و سینوفارم در حال حاضر مجوز سازمان غذا و دارو را برای استفاده در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال دارند البته واکسن‌های دیگر گروه داخلی هم ممکن است در طی دو تا سه هفته آینده تأییدیه بگیرند. هر کدام از واکسن‌های که تاییدیه مصرف در این گروه سنی را بگیرند به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه خواهند شد.

بخوانید  اهمیت کمک به سالمندان برای خریدهای خارج از خانه

آیا امکان هم زمان تزریق واکسن آنفلوانزا و کرونا وجود دارد؟

زهرایی: این امکان وجود دارد. ترجیح ما این است که دو هفته فاصله باشد اما همزمان هم می‌توان تزریق واکسن آنفلوانزا را انجام داد.

 

نظرات کاربران