0

سالانه بیش از ۳ میلیون واحد خون و فرآورده خونی در کشور مصرف می‎شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر مصطفی جمالی امروز در نشست خبری همایش  چهارمین سمینار ملی بانک‌های خون کشور در سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: سمینار ملی بانک‌های خون کشور که از تاریخ 22 تا 24 آبان ماه سال جاری در تهران برگزار می‌شود، یکی از بزرگترین رویدادهای علمی کشور است، زیرا سالانه بیش از 3 میلیون واحد خون و فرآورده‌های خونی در کشور مصرف می‌شود و از هر سه نفر، یک نفر تا پایان عمر نیازمند دریافت خون خواهد بود؛ این فرآورده‌ها باید به درستی به مصرف بیماران برسند و بنابراین باید بانک های خون بیمارستان‌ها، فضای فیزیکی آن‌ها و تجهیزاتشان استاندارد شود و کارکنان آن‌ها آموزش ببینند.

وی افزود: باید روی خون‌ها آزمایشاتی انجام شود تا خون مناسب به بیمار تزریق شود بنابراین آموزش به کارکنان و استانداردسازی آزمایشگاه‌ها اهمیت زیادی دارد.

جمالی ادامه داد: اگر زنجیره سرد در انتقال خون و فرآورده رعایت نشود، امکان بروز عارضه و کاهش کیفیت فرآورده وجود دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان این‌که باید استانداردها و پروتکل‌های تزریق خون به بیماران در بیمارستان‌ها رعایت شود؛ گفت: گاهاً شاهد این موضوع هستیم که اندیکاسیون (توصیه) تزریق خون به فرد وجود ندارد اما خون به بیمار تزریق می‌شود که این موضوع می‌تواند حساسیت‌زا و منجر به بروز عوارض شود؛ برای مثال هموگلوبین باید از حد مشخصی پایین‌تر باشد تا فرد نیازمند دریافت خون شود اما گاهی شاهد مصرف بی‌مورد خون برای برخی از بیماران هستیم.

وی درباره وضعیت ذخایر خونی در کشور نیز تصریح کرد: ذخایر خون در وضعیت خوبی قرار دارد. سال گذشته 100 درصد نیاز بیمارستان‌ها به فرآورده‌های خونی تأمین شد و هیچ عمل جراحی‌ای معطل دریافت خون نماند.

بخوانید  ماهواره‌های "ناهید۲، سامان ۱ و پارس۲" در ۱۴۰۳ پرتاب می‌شوند

جمالی با بیان این‌که میزان مراجعه مردم در زمان آلودگی هوا و فصول سرما کاهش می‌‌یابد؛ خاطرنشان کرد: در این زمان‌ها با کاهش اندک ذخایر خون مواجه می‌شویم که نیاز است فرهنگسازی بیشتری در زمینه اهدای خون مردم در این روزها صورت بگیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از اعلام آمادگی ده ها هزار نفر داوطلب اهدای خون به غزه خبر داد و گفت: انتقال خون به سایر کشورها به لحاظ حفظ استانداردهای جهانی با دشواری‌هایی مواجه است زیرا صادرات خون و فرآورده‌های خونی نیازمند حفظ زنجیره سرما و تجهیزاتی است که باتوجه به شرایط موجود تقریباً غیرممکن است اما امکان ایجاد پایگاه انتقال خون در غزه فراهم است.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *