0

رفع کمبود آنتی بیوتیک تا پایان هفته/ ادامه واردات سرم تا زمان وفور در بازار

باشگاه خبرنگاران جوان :
سیدحیدر محمدی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: شرایط مناسبی در حوزه دارو نداریم البته ظرف سه ، چهار روز اخیر تصمیمات خوبی در جهت رفع مشکلات اتخاذ شده است. به دنبال تصمیمات و اقدامات انجام شده و  با همت صنعت، خیلی خوشبین هستیم که ظرف چند هفته آینده به وضعیت قبل برگردیم و مطمئن هستیم شرایط دوباره ایده آل می‌شود.
به گفته وی، اساس تصمیمات ما بر این بود که سیاست ارزی دارو از دولتی به نیمایی تغییر پیدا کند چراکه در ارز دولتی با مشکلاتی نظیر تخصیص ارز و قاچاق معکوس روبه‌رو هستیم  و به همین دلیل باید یارانه حاصل از ارز ترجیحی از طریق بیمه‌ها به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد.
او ادامه داد: مابه التفاوت ارز ترجیحی به نیمایی به راحتی برای شرکت‌ها قابل وصول نیست. بر همین اساس هم قبل از اجرای طرح، برنامه ریزی کردیم که از طریق شبکه بانکی و بانک‌های عامل، تسهیلاتی در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد. سقف تسهیلات هم قرار بود از ۹۰ درصد فروش سال قبل به ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کند که  متاسفانه این امر محقق نشده است.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به ماجرای مالیات بر ارزش افزوده دارو گفت: حجم زیادی از ماده اولیه شرکت‌های دارویی نیز در گمرکات دپو شده زیرا در هنگام ترخیص باید پول آن را واریز کنند.
او افزود:  ۹۸ تا ۹۸.۵ درصد از بازار سال گذشته دارو، تولید داخل و حدود ۱.۵ تا ۲ درصد مربوط به واردات بوده است، البته همین میزان واردات، به دلیل گران تر بودن  ۱۵ درصد سهم ریالی بازار را داشته است.باید تولید داخل افزایش پیدا کند و در همین راستا تولیدکنندگان به صورت سه شیفت کار می‌کنند.
وی ادامه داد: مشکل اصلی در آنتی بیوتیک‌های خوراکی بود که در کنار افزایش تولید، یک محموله از این دارو‌ها نیز اخیرا وارد شد و یک محموله دیگر نیز که شامل ۳ تا ۴ میلیون انواع آنتی بیوتیک‌ است، تا اواخر هفته جاری به صورت هوایی وارد کشور می‌شود.
او گفت: در خصوص سرم نیز تا زمانی که مشکل برطرف شود، واردات را ادامه می‌دهیم. حدود ۵۰۰ هزار سرم  به صورت هفتگی واردات داریم و این میزان به جز ۱۴.۵ میلیون تولید داخلی ماهانه است. تا سال گذشته و قبل از پیک پنجم کرونا، مصرف سرم در کشور ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون عدد در ماه بود که به ۱۶ میلیون عدد در ماه رسیده است. اعتقاد داریم تزریق سرم در درمانگاه‌ها خیلی زیاد شده و البته تعرفه سرم تراپی هم افزایش یافته بنابراین انگیزه برای تزریق آن هم وجود دارد.
او افزود: الگوی مصرف به دلیل شیوع زودتر بیماری آنفولانزا به هم ریخت. امسال شرکت های تولید کننده دارو با توجه به الگوی سال گذشته اقدام به تولید کردند.
محمدی با اشاره به این که در حال حاضر آنتی بیوتیک های رایج دچار کمبود شده است افزود: میزان تولید از ماده اولیه تا تولید دارو زمان بر است. ما در خصوص  رمدسیویر براساس پیش بینی های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ تولید را  انجام دادیم که پیش بینی های ما درست از آب درنیامد.
رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: اشتباه محاسباتی ما به این دلیل بود که الگوی ما مربوط به سال  ۹۸ بود، به طوری که میزان تولید بالاتر از سال گذشته بود.
او افزود:اختلاف بین قیمت تولید کننده و ماده اولیه وجود داشت ، از سوی دیگر بیماری آنفولانزا در کنار آن باعث شد که کمبودهایی ایجاد شود. در این باره سازمان بازرسی کل کشور ورود کرده است.
محمدی گفت: دو شرکت ما ماده اولیه داشتند اما اقدام به تولید نکرده بودند که بهانه آنها نقدینگی و افزایش قیمت بود که شخصا این مسائل را قبول ندارم. شرکت های داروسازی کمک حال ما بودند، حتی اگر شرکت داروسازی مشکل قیمت داشته باشد باید دارو را تولید کند.
او افزود: برخی از شرکت ها علی رغم داشتن مشکلاتی اقدام به تولید دارو و رفع مشکل مردم کردند که از آنها تقدیر خواهیم کرد. شرکت هایی که توان تولید دارند اما اقدام به تولید نکرده بودند، نباید انتظار داشته باشند که سازمان غذا و دارو نگاهی یکسان به همه شرکت داشته باشد.
رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ظرف هفته آینده مشکل آنتی بیوتیک و سرم برطرف خواهد شد. کمبود داروها به صورت مقطعی تا هفته آینده برطرف می شود و تا حدود دو ماه آینده کمبود ها بر طرف خواهد شد.
او گفت: سال گذشته، تاریخ مصرف بخشی از آنتی بیوتیک‌های خوراکی گذشت. امسال علی رغم این که دو برابر سال گذشته تولید شده است، اما با افزایش مصرفی که ایجاد شد، مشکلاتی در تامین این اقلام به وجود آمد.
او افزود: بخشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها ناشی از تجویز و مصرف نابه جا است. درخواست ما تجویز منطقی دارو و آنتی بیوتیک از سوی همکاران جامعه پزشکی است.
محمدی ادامه داد: در زمینه تامین شربت استامینوفن و سرماخوردگی در برخی از استان ها، مشکلاتی وجود داشت که در این راستا هم تولید افزایش پیدا کرده است.با اجرای طرح دارویار و تغییر ارز دولتی به ارز نیمایی به دلیل دپو شدن حجم زیادی از مواد اولیه در گمرکات، شاهد افزایش چند برابری تعرفه های گمرک و ارزش افزوده بودیم که با پیشنهاد کاهش تعرفه ۹ به ۱ دارو همانند سایر کالاهای اساسی موافقت و از ابتدای سال اجرا شد.
. باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

بخوانید  پرداخت مطالبات داروخانه‌ها در اولویت اول است

برچسب‌ها:

نظرات کاربران