0

دردسر‌های دستکاری تاریخ تولد نوزاد

علی رغم هشدار پزشکان بعضی والدین اصرار به زایمان تقویمی دارند

علی رغم هشدار‌های وزارت بهداشت و پزشکان متخصص زنان و زایمان در رابطه با زایمان‌های تقویمی، هنور بسیاری از خانواده‌ها اصرار دارند فرزند خود را در تاریخی خاص به دنیا آورند.

 خبرگزاری علم و فناوری آنا_زهرا اردشیری: زایمان‌های تقویمی چندین سال است که در کشور ما رواج پیدا کرده و اوج آن در تاریخ ۹/۹/ ۱۳۹۹ بود. از همان سال، به دلیل مشکلات زیادی که برای نوزاد و مادر به وجود آمد وزارت بهداشت به خانواده‌ها اعلام کرد دست از زایمان‌های تقویمی بردارند و بگذارند نوزاد در زمان مناسب خودش متولد شود. 
با این اوصاف بعضی از پدر و مادر‌ها گوششان بدهکار این حرف‌ها نیست و ترجیح می‌دهند با اصرار به پزشک تاریخ تولد جنین را چند روز تا چند هفته جابه جا کنند تا فرزندشان در تاریخ خاصی که مد نظرشان است متولد شود، اما اکثر این خانواده‌ها از مشکلاتی که ممکن است مادر و فرزند را تهدید کند خبر ندارند. 

بیماری‌هایی که زایمان تقویمی به همراه دارد

هر چند بعضی از پزشکان راضی به دستکاری تاریخ تولد نوزاد می‌شوند، اما تعداد بسیار زیادی از پزشکان حاضر نمی‌شوند فرزند را حتی یک روز زودتر از روز تعیین شده متولد کنند. گنجویی متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به اینکه مشکلات زیادی در میان افرادی که تاریخ زایمان خود را دستکاری می‌کنند گزارش شده است می‌گوید: سن ۳۹ هفتگی برای سزارین و یا تاریخ زایمان در نظر گرفته می‌شود. در این تاریخ نوزاد کامل رسیده و عوارضی سلامت او را تهدید نمی‌کند؛ بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که خانواده‌ها به دلایل پوچ و غیرعلمی همچون تاریخ‌های رند و مناسبتی، در تاریخ زایمان دستکاری کرده و جان فرزند خود را به خطر اندازند.

بخوانید  بدهی ۴۴ هزار میلیارد تومانی آموزش‌و‌پرورش به فرهنگیان

او با اشاره به عوارض و خطرات زایمان زودرس برای نوزاد، ادامه می‌دهد: ریه، مهمترین ارگان در معرض خطر در نوزادان نارس است؛ چراکه ریه جنین هنوز کامل نشده تا بتواند تبادل اکسیژن و co۲ را به درستی انجام دهد. همچنین زایمان زودرس می‌تواند عوارض گوارشی و مغزی مختلفی ایجاد کند و به عبارتی تمامی ارگان‌های جنین قبل از بلوغ کامل می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد.

 این پزشک متخصص تاکید می‌کند: متاسفانه گاهی این عوارض می‌تواند حتی منجر به مرگ نوزاد شود.

 گنجویی نفس تنگی و دیسترس تنفسی را مهمترین عارضه در نوزادان نارس عنوان می‌کند و می‌گوید: گاهی اوقات نوزاد به درمان‌های عادی پاسخ نداده و کارش به بستری در بخش NICU می‌کشد، زایمان زودرس همچنان می‌تواند عوارض جدی دیگری در آینده برای نوزاد ایجاد کند، به عبارت دیگر حتی اگر مرحله نوزادی را طی کند، ممکن است عوارض دائمی و ماندگاری برای نوزاد ایجاد شود که مشکلات تنفسی و ریوی و عدم تکمیل و رسیدگی کامل اندام‌ها و ارگان‌ها برخی از آنهاست.

او با اشاره به اینکه بعضی از خانواده‌ها اصرار دارند از چند روز تا هفته ها زمان تولد نوزاد را جابه جا کنند تا مثلا با تاریخ ازدواج یا تولد یکی از والدین یکی شود یا اینکه در مناسبت خاصی به متولد شود می‌گوید: بیشتر پزشکان زنان و زایمان این موضوع را قبول نمی‌کنند، اما هستند برخی از پزشکان که با گرفتن هزینه بالاتر این ریسک را می‌پذیرند. هر چند این ریسک بیشتر نوزاد را تهدید می‌کند و خطری برای پزشک ندارد. 

** ۴۰ هفته زمان دقیق زایمان است 

گنجویی ادامه می‌دهد: محاسبه تاریخ دقیق زایمان در خانم‌های دارای سیکل قاعدگی منظم بسیار راحت و قابل اعتمادتر است، در این افراد از اولین روز آخرین قاعدگی ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته را به عنوان زمان دقیق زایمان محاسبه می‌کنیم. ولی اگر قاعدگی منظم نبوده، قرص ضدبارداری مصرف شده، خونریزی‌ها به صورت نامنظم بوده و یا در مورد خانم‌هایی که هر چند ماه یکبار پریود می‌شوند، برای این افراد باید از سونوگرافی واندازه‌گیری فاکتور‌های جنینی برای تعیین زمان دقیق زایمان استفاده کنیم.
این پزشک متخصص زنان با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما این است که از زایمان‌های پیش از ۳۹ هفتگی به دلیل عوارض بالای آن اجتناب شود، عنوان کرد: در همین راستا با ارسال چندین نامه و ابلاغیه به بیمارستان‌ها بر اهمیت این مساله تاکید شده و طی آن عنوان شده که از زایمان‌های مناسبتی و تغییر بدون دلیل موجه تاریخ زایمان اجتناب شود.

بخوانید   رژیم صهیونیستی به هیچ قاعده، قانون و معاهده‌ای پایبند نیست 

** وزارت بهداشت واکنش نشان داد

این روز‌ها وزارت بهداشت بخشنامه‌های زیادی برای زایمان تقویمی در روز ۲ /۲ /۱۴۰۲ داده است که ممکن است باعث شود تعداد زایمان‌های تقویمی در این روز کمتر شود. 
در این رابطه معاون درمان وزارت بهداشت در نامه‌ای به معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور خواستار اقدامات کنترلی به منظور عدم رشد آماری سزارین‌های تقویمی در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ و اعمال مقررات در برخورد با تخلفات احتمالی شد.

 بنابر اعلام وزارت بهداشت، در متن نامه دکتر سعید کریمی آمده است: «پیرو ابلاغ بخشنامه‌های قبلی در خصوص تاکید بر کنترل سزارین‌های غیراورژانس تقویمی و مناسبتی در بیمارستان‌ها و اعمال مقررات با بیمارستان‌های متخلف و همچنین پزشکان ترویج کننده و دارای آمار بالای سزارین در ایام خاص تقویمی، به استحضار می‌رساند همچنان گزارش‌هایی از عدم کنترل موضوع و ادامه این روند در بعضی از بیمارستان‌ها دریافت می‌گردد و حتی در شبکه‌های خبری صدا و سیما نیز بعنوان یک چالش به آن پرداخته می‌شود. 

با توجه به اینکه ادامه این موضوع می‌تواند در زمینه تامین زایمان ایمن و حفظ سلامت مادر و نوزاد آسیب‌های جدی ایجاد کند و اختلال در گردش کار عادی بیمارستان‌ها و اتاق‌های عمل و اشغال غیر ضرور تخت‌های NICU و حتی تامین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی (با استناد به اعلام سازمان انتقال خون) فراهم نماید، ضروری می‌باشد از هم اکنون با توجه به دریافت شواهدی از تعیین نوبت توسط متخصصین زنان و زایمان در بیمارستان‌های خصوصی و عمومی غیر دولتی برای تاریخ ۰۲/۰۲/۰۲، اقدامات پیشگیرانه لازم در راستای کنترل و نظارت بر افزایش نامتعارف سزارین‌های الکتیو غیر ضرور و فاقد اندیکاسیون از طریق ابلاغ این بخشنامه به کلیه بیمارستان‌های تحت پوشش انجام پذیرد.

بخوانید  رئیس اتاق ایران و چین: پکن در تولیدات برقی در دنیا پیشرو است

علاوه بر ابلاغ بخشنامه و تاکید بر اقدامات کنترلی توسط مسئولین فنی بیمارستانها، لازم است نسبت به انجام بازدید‌های نظارتی از بیمارستان‌های با سابقه آمار سزارین تقویمی بالا اقدام شده و در صورت تایید آمار افزایشی سزارین‌های فاقد اندیکاسیون در تاریخ پیش رو (بویژه۱۴۰۲/۰۲/۰۲) با بیمارستان و پزشک مربوطه اعمال مقررات منطبق با مفاد بخشنامه‌های فوق الذکر انجام و گزارش اقدامات آن معاونت به مرکز نظارت و اعتبار بخشی اعلام گردد. 

بدیهی است در صورتی که در این زمینه بیمارستانی دارای سه نوبت تذکر ماده ۳۳ آیین نامه بیمارستان می‌باشد، می‌بایست مستندات آن را جهت اعمال کاهش درجه اعتباربخشی به مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان این معاونت ارسال نمایند.»

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران