0

استفاده از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری بیمه سلامت

ناصحی در گفت‌وگو با آنا اعلام کرد؛

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: حذف دفترچه‌ بیمه و الکترونیکی‌ شدن نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی از اقدامات فناورانه بزرگی است که در حوزه سلامت اجرا شده است، در جریان اجرای این طرح از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه سلامت استفاده کرده‌ایم.

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی، یکی از تغییرات بزرگ و مهم در بخش فناوری و تکنولوژی حوزه سلامت به شمار می‌رود، هرچند این اتفاق در کنار مزایایی مانند حذف کاغذ و دسترسی بیماران در هر نقطه از کشور صرفاً با کد ملی به خدمات بیمه، در بعضی مواقع با چالش‌هایی از جمله قطع لحظه‌ای سرور‌های سازمان بیمه‌گر یا عدم دسترسی برخی مراکز پاراکلینیکی و داروخانه‌ها به نسخ تجویزشده توسط پزشک هم روبه‌رو است؛ اما نمی‌توان گام بزرگی که در تحول نظام سلامت برداشته شده است را نادیده گرفت.

مقدمات اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی به طور رسمی از اسفند ۱۳۹۷ کلید خورد، سازمان بیمه سلامت ایران نیز طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی را آبان ۱۳۹۸ در ۲۳۵ شهر اجرا کرد که همزمانی با شیوع کرونا سبب تسریع روند این طرح شد و بر همین اساس هم نسخه‌نویسی الکترونیک و الزام حذف نُسخ کاغذی، از ابتدای دی ماه ۱۴۰۰ در کشور اجرا شد. اقدامی که می‌تواند به یکپارچگی اطلاعات، جلوگیری از تجویز دارو‌های اشتباه، سقف‌گذاری ارائه خدمات، جلوگیری از همپوشانی‌های بیمه‌ای، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و … کمک کرده و در نهایت بازوی مهمی برای اجرای کامل پرونده پزشک خانواده در کشور باشد و از طرفی این موضوع در پیش‌گیری از برخی سوءاستفاده‌ها از بحث‌های پاراکلینیکی و دارویی نیز نقش مهمی داشته است. 

بخوانید  نظر مثبت "بیمه سلامت" درباره رشد تعرفه‌های پزشکی/ پوشش بیمه‌ای رایگان ۱۲.۵ میلیون ایرانی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت نقش اصلی را در الکترونیکی نسخه‌ها داشتند، گفت: نوآوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تأثیر بسیار زیادی در پیشرفت حوزه سلامت داشته باشند و در راستای طرح نسخه الکترونیک از حدود ۱۰۰ شرکت‌ دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه سلامت استفاده کرده‌ایم.

محمدمهدی ناصحی افزود: اکنون فراخوانی با همکاری حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری صادر کرده‌ایم که استارت‌آپ‌ها وشرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت را به ما معرفی شوند تا بتوانیم فعالیت‌هایی با تکیه بر تکنولوژی نوین در سازمان بیمه سلامت انجام دهیم. 

وی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت همیشه در استفاده از حوزه الکترونیک و هوش مصنوعی پیشگام بوده است، گفت: تولید خط دارویی جدید و ورود هوش مصنوعی در بخش نظارت و ساماندهی سامانه‌ها نشان می‌دهد این سازمان استفاده از تکنولوژی‌های روز را در اولویت کاری خود قرار داده است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران