0

آیا مشکل روده با سونوگرافی قابل تشخیص است؟

سونوگرافی یکی از روش‌های غیرتهاجمی تصویربرداری در پزشکی است. زیرا از امواج فراصوت برای ایجاد تصاویر استفاده می‌کند که هیچ گونه عارضه‌ای برای افراد ندارد. اما آیا مشکل روده با سونوگرافی قابل تشخیص است؟

همان‌طور که می‌دانید از امواج فراصوت نمی‌توان برای تصویربرداری از اندام‌هایی که دارای فضای خالی هستند، مانند معده و روده استفاده کرد. اما بررسی انسداد روده توسط سونوگرافیست‌های ماهر و با تجربه طبق شرایطی خاص قابل انجام است. در این روش، سونوگرافی قادر است تصاویری از دیواره روده بر روی مانیتور ایجاد کند. معمولاً اگر روده دچار انسداد باشد، به صورت یک ناحیه پیچ خورده روی مانیتور نشان داده می‌شود.

تشخیص مشکل روده با سونوگرافی

انسداد روده، وجود پولیپ‌ها و دیگر مشکلات این چنینی از طریق سونوگرافی قابل مشاهده است. تشخیص به موقع مشکلات روده کمک قابل توجه به درمان آن‌ها می‌کند. معمولاً پارامتری که در سونوگرافی روده مورد بررسی قرار می‌گیرد، ضخامت دیواره روده یا معده است.

به طور طبیعی ضخامت روده‌های کوچک بین 3 تا 4 میلی‌متر و ضخامت جداره معده بین 5 تا 6 میلی‌متر است و کاهش و افزایش آن خبر از یک بیماری می‌دهد. همچنین قطر روده کوچک باید بین 2.5 تا 3 سانتی‌متر باشد و افزایش یا کاهش آن نشانه انسداد یا چسبندگی روده است.

البته باید توجه داشت که سونوگرافی روده تنها در مراحل ابتدایی بیماری‌های روده قابل استفاده است و در مراحل پیشرفته‌تر پزشک از روش‌های تشخیصی مانند سی تی اسکن، ام آر آی و غیره بهره می‌برد. مشکلاتی که ممکن است برای روده ایجاد شود به صورت کلی شامل دو مورد است:

1 . پولیپ ‌ها و ایجاد سرطان

پولیپ‌های موجود در روده در طولانی مدت سبب جهش ژنتیکی در سلول‌های دیواره روده می‌شوند و می‌تواند ایجاد سرطان را در فرد، پایه‌ریزی کند. اگرچه نوع پولیپ‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، اما نباید وجود هیچ یک را ساده تلقی کرد.

بخوانید  آنمی(علائم , نشانه ها , انواع , پیشگیری , درمان)

سلول‌های پیش سرطانی که به علت وجود پولیپ‌ها ایجاد شده‌اند، می‌توانند به سلول‌های دیگر دیواره‌ روده نیز حمله کرده و سبب ایجاد سرطان شوند. همچنین در درون روده‌ها تعداد رگ‌های خونی و لنفاوی بسیار زیاد است. اگر این سلول‌های سرطانی به این رگ‌ها برسند، در سراسر بدن پخش می‌شوند و کار درمان را بسیار پیچیده خواهند کرد.

تنها روش جلوگیری از این اتفاق، این است که افراد با سابقه خانوادگی در زمینه سرطان روده، به صورت منظم در فواصل زمانی مناسب مورد معاینه قرار گیرند.

علائم سرطان روده

علائم سرطان روده نیز به شرح زیر است:

  • تغییر مداوم در فاز مدفوع
  • وجود خون در مدفوع
  • احساس پری درون روده حتی بعد از تخلیه روده
  • کاهش وزن بی‌دلیل

2 . انسداد روده یا چسبندگی

انسداد روده که با نام چسبندگی روده نیز شناخته می‌شود، از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است. این مشکل معمولاً با ایجاد درد همراه است.

انسداد روده از عبور مواد غذایی، گاز و مایعات جلوگیری می‌کند و در صورت ادامه دادن به مصرف مواد غذایی و عدم پیگیری بیماری، می‌تواند منجر به پارگی جداره روده شده و تمام محتویات روده‌ها که حاوی میکرو‌ب‌ها نیز می‌باشند، وارد حفره شکمی فرد شوند. این موضوع بسیار خطرناک بوده و خطر مرگ را برای فرد به دنبال دارد.

علل مختلف انسداد روده

بعد از پاسخ به این سوال که آیا مشکل روده با سونوگرافی قابل تشخیص است؟ نوبت به توضیح دلایل انسداد روده می‌رسد. این مشکل می‌تواند بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

  1. تومورها و پولیپ‌ها خود یکی از علت‌های انسداد روده هستند.
  2. جای زخمی که بر اثر عمل‌های جراحی ایجاد می‌شود.
  3. پرتو درمانی نیز می‌تواند سبب انسداد روده‌ها شود.
  4. داروهایی نظیر داروهای ضد اسهال، مخدرها و برخی از داروهای شیمی درمانی.
  5. فشردگی مدفوع که طی آن یک توده خشک و سخت از مدفوع مسیر روده را مسدود می‌کند.
  6. انواع مختلف سرطان‌ها مانند سرطان‌هاي معده، کلورکتال (انتهاي روده بزرگ و مقعد)، روده کوچک، رحم، پروستات، مثانه و تخمدان مي‌باشد. سرطان‌هاي ديگري که به ناحيه شکم گسترش پيدا مي‌کند و نيز سرطان‌هاي پيشرفته‌اي که به روده بزرگ و کوچک فشار وارد مي‌کنند، همگی می‌توانند سبب انسداد یا چسبندگی روده شوند.
بخوانید  زخم معده (علائم , علت , تشخیص و درمان)

علائم و نشانه های چسبندگی روده

این بیماری دارای علائم مختلفی است که تعدادی از آن‌ها را بیان کرده‌‌ایم:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • کاهش اشتها یا از دست دادن کلی اشتها
  • ناتوانی در دفع گاز معده
  • یبوست شدید یا دفع مقدار کمی مدفوع به صورت آبکی
  • ورم کردن معده
  • درد معده

نحوه انجام سونوگرافی روده

برای این کار فرد بیمار طوری که سونوگرافیست به شکم او دسترسی کامل داشته باشد، بر روی یک تخت مخصوص دراز می‌کشد. سونوگرافیست نیز بعد از آن که محل مورد نظر را به ژل مخصوص آغشته کرد، مبدل دستگاه اولتراسوند را روی بدن بیمار در ناحیه‌ای که باید ارزیابی شود، قرار می‌دهد.

با حرکت دادن مبدل بر ناحیه مورد بررسی تصاویری در مانیتور نمایش داده می‌شود که می‌تواند ملاکی برای تشخیص مشکلات روده باشد.

در چه صورتی پزشک انجام سونوگرافی روده را تجویز می‌ کند؟

اگر فردی با علائم زیر به پزشک مراجعه کند، انجام سونوگرافی شکم و روده برای او تجویز می‌شود:

  • اگر فردی با شکایت درد در ناحیه شکم به پزشک مراجه کند، پزشک بیمار را برای انجام سونوگرافی به مرکز تصویربرداری خواهد فرستاد.
  • نفخ بیش از اندازه شکم، پزشک را مجبور به تجویز سونوگرافی شکمی می‌کند.
  • برای تشخیص ابتدایی تومورها و سرطان‌های معده و روده پزشک سونوگرافی تجویز خواهد کرد.
  • بعضی دیگر از بیماری‌‌ها مانند عفونی شدن آپاندیس، سنگ کیسه صفرا، مشکلات کبدی و … برای تشخیص نیازمند سونوگرافی شکمی هستند.

آمادگی های لازم برای قبل از انجام سونوگرافی روده کدام ها هستند؟

معمولاً انجام سونوگرافی روده نیازمند آمادگی خاصی نیست و تنها فرد باید به مدت 8 تا 12 ساعت ناشتا باشد. در بعضی موارد به افراد توصیه می‌شود تا قبل از انجام سونوگرافی مایعات فراوان بنوشند. زیرا همانطور که گفته شد امکان تصویربرداری از اندام‌‌هایی که از هوا پر شده‌اند به وسیله دستگاه سونوگرافی وجود ندارد. اما مایعات یک فضای مناسب را برای عبور امواج فراصوت ایجاد می‌کنند.

بخوانید  بیماری کرون(علایم , تشخیص , درمان )

عوارض سونوگرافی روده

همانطور که گفته شد جواب پرسش آیا مشکل روده با سونوگرافی قابل تشخیص است؟ مثبت است، اما آیا این روش دارای عارضه است؟ برای پاسخ به این سوال نیز باید بگوییم که این روش تصویربرداری هیچ گونه عارضه‌ای ندارد. زیرا در این روش از اشعه‌های پرتوزا استفاده نمی‌شود. سونوگرافی یکی از ایمن‌ترین روش‌های تصویربرداری پزشکی است که حتی برای بررسی سلامت جنین نیز کاربرد دارد.

بررسی کلی

در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلات روده با سونوگرافی قابل تشخیص است؟ باید گفت که مشکلات روده با نشانه‌هایی همراه است که این نشانه‌ها از طریق تصویربرداری با روش سونوگرافی قابل تشخیص بوده و به ارزیابی مشکلات روده برای تشخیص‌های ابتدایی کمک می‌کند. از سونوگرافی می توان برای تشخیص بیماری های مختلفی همچون عفونت، سرطان و … استفاده کرد و قطعا ظهور دستگاه های سونوگرافی هندهلد در پزشکی، بسیار بیشتر می تواند به این موضوع کمک کند.

دستگاه های سونوگرافی هندهلد، از ابزارهایی هستند که پزشکان، حتی در مطب خود و یا منزل بیمار هم میتوانند از آن برای تشخیص استفاده کنند و تشخیص چنین بیماری هایی را با سرعت بیشتری انجام دهند. در تمام بیماری‌ها به خصوص سرطان‌ها تشخیص زود هنگام می‌تواند کمک قابل توجهی برای غلبه کردن به بیماری و درمان آن باشد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *