0

چه میزان آب برای تولید پرمصرف‌ترین مواد غذایی نیاز است؟+جدول

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مؤسسه مهندسان مکانیک بریتانیا (IME)، هر ساله تا 2 میلیارد تن غذا به هدر می‌رود که معادل 50٪ از کل غذای تولید شده در جهان است.

این مؤسسه تخمین زده که بین 30 تا 50 درصد (یعنی 1.2 تا 2 میلیارد تن) از کل غذای تولیدی “پیش از رسیدن به معده انسان” از بین می‌رود.

مؤسسه مهندسان مکانیک (IME) دلیل این ارقام شگفت‌آور را در تحلیل خود مربوط به تاریخ‌های مصرف غیرضروری سختگیرانه، تخفیف‌های “یکی بخر، یکی رایگان بگیر” و تقاضای مصرف‌کنندگان غربی برای غذایی با ظاهری بی‌نقص، همراه با “روش‌های ضعیف مهندسی و کشاورزی”، زیرساخت‌های نامناسب و انبارهای ناکافی اعلام کرده است.

سوپرمارکت‌های بزرگ نیز به دلیل رد کردن محصولات خوراکی مانند میوه‌ها و سبزیجات که استانداردهای سختگیرانه آن‌ها در مورد ویژگی‌های فیزیکی مانند اندازه و رنگ را رعایت نمی‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، تا 30 درصد از محصول سبزیجات بریتانیا به دلیل چنین اعمالی هرگز برداشت نمی‌شود.

این گزارش همچنین به هدررفت انرژی، زمین و آب نیز می‌پردازد؛ تقریباً 3.8 تریلیون متر مکعب آب سالانه توسط انسان‌ها مصرف می‌شود که 70 درصد از آن توسط بخش کشاورزی در جهان استفاده می‌شود. مقدار آبی که به دلیل کاشت محصولات زراعی که هرگز به دست مصرف‌کننده نمی‌رسند هدر می‌رود، حدود 550 میلیارد متر مکعب تخمین زده شده است.

مؤسسه IME ادعا می‌کند که برای پاسخگویی به نیاز غذایی در سال 2050، نیاز به آب ممکن است بین 10 تا 13.5 تریلیون مترمکعب در سال برسد، یعنی حدود سه برابر میزان کنونی آب مصرفی انسان‌ها.

تولید گوشت نسبت به سبزیجات نیاز به آب بسیار بیشتری دارد و مؤسسه IME بیان کرده که تولید 1 کیلوگرم گوشت نیاز به 5000 تا 20000 لیتر آب دارد، در حالی که تولید 1 کیلوگرم گندم نیاز به 500 تا 4000 لیتر آب دارد.

جدولی که در زیر مشاهده می‌کنید، مقادیر معمولی آب لازم برای تولید محصولات غذایی رایج را نشان می‌دهد. شکلات در صدر لیست قرار دارد و تولید 1 کیلوگرم از آن به 17196 لیتر آب نیاز دارد. گوشت گاو، گوسفند و خوک نیز به مقدار زیادی آب برای تولید نیاز دارند. بر اساس این لیست، چای کمترین مقدار آب را مصرف می‌کنند. در مقایسه با تولید گوشت، محصولات گیاهی به‌طور قابل توجهی آب کمتری مصرف می‌کنند. به‌عنوان مثال، تولید 1 کیلوگرم سیب‌زمینی تنها به 287 لیتر آب نیاز دارد.

این جدول را ببینید تا متوجه شوید چه مقدار آب برای تولید مواد غذایی رایج نیاز است:

بحران آب , کشاورزی ,

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *