0

بهره‌برداری از سامانه رباتیک جراحی ایرانی در ۲ شهر کشور اندونزی

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیرضا میرباقری؛ مدیرعامل شرکت “نوآوران رباتیک و پزشکی سینا” درباره این فناوری داخلی که به اندونزی صادر شده اظهار کرد: به دنبال امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک ایران و اندونزی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مرکز تعاملات بین‌الملل معاونت علمی، دو دستگاه از ربات جراح سینا را از شرکت سینا خریداری کردند و در سال‌های 2021 و 2022 در دو شهر کشور اندونزی به فاصله 500 کیلومتر نصب شد.

وی ادامه داد: طی این سال‌ها ما در هر شهر بیش از 60 جراح اندونزیایی را آموزش داده و از بین این جراحان آموزش دیده شده درهر شهر بیش از 10 جراح را برای ادامه فرآیند مطالعات پری کلینیکال و کلینیکال انتخاب شدند.

مدیرعامل این شرکت فناور خاطرنشان کرد: در سال 2023 و روزهای اخیر که رییس جمهوری کشور ما به اندونزی سفر کرده است، استقبال شایسته‌ای انجام شد و رییس جمهوری هردو کشور از نتایج صادرات این فناوری، ابراز خرسندی کردند.

وی افزود: آنها از اجرای موفق جراحی رباتیک از راه دور به فاصله 500 کیلومتر در دو شهر اندونزی بسیار راضی و خرسند بودند و درادامه تأکید داشتند که این پروژه باید با قوت و همت بیشتری ادامه پیدا کند.

میرباقری درخصوص زمینه همکاری با اندونزی و صادرات فناوری تولید داخل اظهار کرد: به دنبال سفر وزیر بهداشت اندونزی به ایران در سال 2018 و بازدید از این سامانه ما فرصتی یافتیم تا بتوانیم این ربات را به آنها معرفی کنیم.

این فعال فناور بیان کرد: مقامات اندونزیایی با این ربات از نزدیک کار کرده و علاقه‌مند به خرید این فناوری شدند. آنها اعلام کردند که این سیستم می تواند رقیب خوبی برای محصول آمریکایی مشابه این ربات باشد.

بخوانید  همایش علمی کاربردی تازه های پزشکی آغاز به کار کرد

وی ادامه داد: مقامات اندونزیایی با مزیت‌های نسبی این ربات آشنا شده و اظهار کردند که این دستگاه طوری طراحی شده که می‌تواند با هزینه قابل قبولی برای کشورهای در حال توسعه قابل استفاده باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اعلام کرد: مسئولان کشور اندونزی براین باور بودند که قیمت اولیه این دستگاه و هزینه طراحی و ساخت آن برای هر عمل بسیار پایین‌تر از عمل‌های جراحی روتین نیست.

میرباقری خاطرنشان کرد: به دنبال این بازدید و استفاده از این ربات، وزیر وقت اندونزی این موضوع را پیگیری کرد تا چند تن از جراحان اندونزیایی به ایران سفر کرده و از نزدیک با این دستگاه آشنا شوند و پس از استفاده از این ربات این جراحان اعلام کردند که این دستگاه بسیار کاربردی و جایگزین مناسبی برای نمونه آمریکایی آن است.

وی ضمن ابراز خرسندی از موفقیت این پروژه در کشور اندونزی اظهار کرد: در رسانه‌های کشور اندونزی اعلام شد که مردم این کشور بسیار از بهره‌مندی این فناوری در کشور خود در حوزه جراحی خرسند هستند و امیدوارند که با همکاری مشترک با ایران در مسیر بومی‌سازی این فناوری گام بردارند و در آینده نیز این فناوری را برای کشور خود تولید کنند.

مدیرعامل این شرکت ضمن ابراز خرسندی از توسعه این فناوری در کشور اندونزی توسعه یافته است.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *