0

پایش سموم بیش از ۴۰ محصول کشاورزی/ تعداد مزارع آبیاری‌شده با فاضلاب زیاد نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فرامرز خدائیان در نشست خبری امروز در سازمان غذا و دارو درباره پایش سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی اظهار کرد: امنیت غذایی بدون استفاده از سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها حاصل نمی‌شود و برای بالا بردن بهره‌وری در کشاورزی باید از سموم استفاده شود.

وی ادامه داد: سمومی که در محصولات کشاورزی استفاده می‌شوند باید مجوز سازمان حفظ نباتات را داشته باشند و حداکثر دوز مجاز آن‌ها در فرآورده تولیدشده محاسبه شود.

وی گفت: ما ناچاریم برای بهبود تولید فرآورده‌های کشاورزی از سموم مجاز استفاده کنیم. محصولاتی که وارد بازار می‌شود باید حدود مجاز را رعایت کنند و سازمان غذا و دارو پس از تولید فرآورده‌های خام کشاورزی و دامی، محصولات را مورد نظارت قرار میدهد و اگر میزان باقی مانده سموم از حد مجاز بیشتر شود از ورود آن به بازار جلوگیری می‌شود و در این راستا نیز سندی مبتنی بر استانداردهای موجود تدوین شده است.

وی اعلام کرد: براساس مصوبه شورای عالی سلامت، بنا شد که میزان استانداردهای مربوط به محصولاتی نظیر گوجه فرنگی، خیار، بادمجان، پرتقال و… پایش شود و در حال حاضر پایش سموم بیش از 40 محصول کشاورزی در حال انجام است.

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه بیشترین محصولات کشاورزی که باقی مانده سموم در آنها بیش از حد مجاز بوده کدامند؟ بیان کرد: مانند همه کشورها، در کشور ما نیز برخی از محصولات عدم انطباق دارند و در کشور ما نیز برخی محصولات بیش از حد مجاز، فلز سمی و نیترات دارند اما سبزیجات بیشترین عدم انطباق را دارد؛ عدم انطباق یعنی حدود مجاز سموم کشاورزی در یک محصول کشاورزی رعایت نشده است.

بخوانید  صدور حکم محکومیت "رستمی صفا" به عنوان یکی از ابربدهکاران بانکی نشان عدم مسامحه‌ با فساد در دستگاه قضایی

وی خاطرنشان کرد: بحث عدم استفاده از فاضلاب در مزارع کشاورزی، در حوزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت است و مکاتبات و اقدامات لازم برای عدم استفاده از فاضلاب برای آبیاری گیاهان صورت گرفته است و تعداد مزارعی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند زیاد نیست.

خدائیان با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی در هشتم و نهم اسفندماه سال جاری در مصلای امام خمینی(ره) گفت: در این نمایشگاه 475 شرکت دارویی و 374 شرکت در حوزه کشاورزی و غذا حضور دارند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *