0

ترمیم پارگی رباط صلیبی و مینیسک زانو با روش های مدرن

یکی از آسیب های شایعی که زانو با آن درگیر است پارگی مینیسک می باشد، از این رو در این مطلب از دکتر حاجی تقی ما قصد داریم تا درباره ترمیم رباط صلیبی و مینیسک زانو برای شما صحبت کنیم؛ این عارضه جزو مواردی است که ممکن است برای هرکسی در هر سنی ایجاد شود اما بیشترین مراجعین ما ورزشکارانی هستند که فعالیت آن ها به نوعی با زانو در ارتباط است.

پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

ساختار مینیسک 

هر کدام از زانو های ما دارای دو مینیسک می باشد، یکی از آنها خارجی نام دارد و دیگری داخلی می باشد. بافت مینیسک زانو بسیار شبیه به غضروف می باشد. با این تفاوت که بسیار محکم تر می باشند و در عین حال از خاصیت ارتجاعی بالایی برخوردار هستند.

محل قرارگیری مینیسک در زانو بین سه استخوان اصلی می باشد، این یعنی که آنها بین سه استخوان ران، ساق و کشکک قرار دارند. مهم ترین وظیفه آنها در این است که شک هایی که به زانو وارد می‌ شود را جذب کند.

با مثالی درک این موضوع را برای شما آسان تر می کنیم: شخصی را تصور کنید که در حال دویدن میباشد، با هر بار دویدن کف پای این شخص به زمین کوبیده می شود، در این حالت استخوان ساق پا و ران با یکدیگر برخورد می کند. در اینجا دقیقا وظیفه مینیسک مشخص می‌شود. وجود مینیسک در زانو سبب می‌شود که از شدت این ضربه کم شود.

اینکه میزان پارگی رباط زانو تا چه اندازه باشد بستگی به این دارد که درکدام‌ قسمت این آسیب رخ داده باشد، این پارگی ها ممکن است طولی یا عرضی، زبانه ای، شاخی یا مخلوطی، سطل، فلپ و شعاعی باشند. 

معمولا کسانی که در حین ورزش به این عارضه دچار می شود این امکان در آنها وجود دارد که آسیب به دیگر نقاط زانو نیز وارد شود، به همین دلیل این افراد برای تشخیص باید فوراً به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

علت پارگی مینیسک و رباط صلیبی زانو 

یکی از علت های شایع پارگی رباط صلیبی زانو مربوط به تغییر جهت و چرخش های ناگهانی زانو می‌باشد، یعنی زمانی که شما به صورت ناگهانی و با سرعت سریع چرخش در بدن خود ایجاد می کنید، اما هنوز پای شما به صورت ثابت بر روی زمین قرار دارد این پاره رخ می‌دهد. دلیل این موضوع این است که در این حالت فشار بسیاری روی مینیسک پا وارد میشود.

یکی دیگر از علت‌های پارگی ‌مینیسک بلند کردن وزنه های سنگین می باشد. زمانی که شما وزنه های سنگین بلند می کنید فشار که روی مین وارد می شود ۵ برابر حالت همیشگی می باشد، اگر سن شما بالا باشد میزان فشار می تواند افزایش یابد.

مورد دیگر مربوط به زمان است که شما به صورت ناگهانی و شدید زانو خود را خم می کنید ، این اتفاق معمولاً زمان‌ هایی رخ می‌دهد که شما در حال راه رفتن می باشید و یک قدم اشتباه بر می دارید. در این حالت از آنجایی که زانو خم می شود، مینیسک پای شما بین ران و ساق پا فشرده می شود و دچار پارگی رباط صلیبی زانو می‌شوید.

بخوانید  آیا پروتئین به کاهش وزن کمک می کند؟

در هر یک از این موارد بهترین کار این است که شما به سرعت قبل از اینکه آسیب به دیگر قسمت‌های زانو وارد شود، به پزشک فوق تخصص زانو مراجعه نمایید تا با عکس برداری های لازم بتوان درمان را سریع تر بر روی شما آغاز کرد.

علائم پارگی رباط صلیبی یا مینیسک زانو

اولین و مهم ترین علائمی که ممکن است شما تجربه کنید این است که نمی توانید همانند سابق فعالیت های حرکتی خود را انججام دهید، به طور مثال در زمان حرکت، راه رفتن، نشست و برخواست شما احساس درد در زانوی خود دارید و حتی ممکن است صدایی مانند تق تق احساس کنید.

این زمان دقیقا وقتی است که شما متوجه می شوید دچار آسیب در رباط صلیبی زانو شده اید؛ با این حال علائمی دیگری احساس می شود که به شرح زیر می باشند:

  • زانو درد شدید
  • قفل شدن زانو
  • بی ثباتی زانو
  • تورم و التهاب 
  • کاهش دامنه حرکتی 
  • تشدید درد در هنگام حرکت و خم کردن زانو 
  • شنیده شدن صدا از زانو زمانی که آسیب رخ داده است اختلال در انجام کارهای روزانه

چه زمانی برای درمان مینیسک زانو باید به پزشک مراجعه کرد؟ 

از آنجایی که پارگی رباط صلیبی یا مینیسک زانو باعث گرفتگی، درد و ایجاد اختلال در دامنه حرکتی فرد می شود. به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که در اسرع وقت به متخصص ارتوپد مراجعه شود.

یکی از نشانه هایی که با مشاهده آن هر چه سریعتر باید به پزشک مراجعه کرد تورم و التهاب در ناحیه پشت زانو می باشد.

توجه داشته باشید که همیشه برای درمان پارگی رباط صلیبی و مینیسک به جراحی نیازی نیست.بسته اندازه، محل پارگی، سن بیمار و شرایط بافت زانو در برخی موارد می‌توان از درمان هایی که سرپایی و بدون عمل هستند استفاده کرد.

هدف از ترمیم رباط صلیبی و منیسک زانو از بین بردن درد، بازگرداندن قابلیت انعطاف پذیری و بهبود عملکرد است.

به چه کسانی جراحی ترمیم مینیسک یا رباط صلیبی زانو توصیه می شود؟

اینکه دقیقاً این جراحی مناسب برای چه افرادی می باشد با معاینه توسط پزشک متخصص مشخص می‌شود به صورت کلی کاندیدای خوب فرد جوانی است که هنوز به آرتروز یا ساییدگی مفصل مبتلا نشده باشد.

برای افراد مستقل و یا کسانی که دارای بیماری‌های جانبی هستند این عمل با احتیاط بیشتری انجام می‌شود به صورت کلی عمل ترمیم مینیسک در موارد زیر بیشتر توصیه می شود:

  • شما دارای سنی زیر ۵۵ ساله هستید 
  • غضروف مفصلی استخوان آسیب محدودی دیده است 
  • نتایج آزمایش‌ها با آسیب دیدن هم خوانی دارد 
  • درد یا بی ثباتی شدید احساس می کنید

ترمیم رباط صلیبی یا مینیسک زانو چگونه انجام می شود؟ 

در صورتی که فرد دارای درد زیادی باشد و محدودیت حرکت آن افزایش یافته باشد جراحی یک مورد ضروری است. برای انجام جراحی از روش آرتروسکوپی زانو استفاده می شود دلیل استفاده از این روش نسبت به سایر روش های دیگر حداقل تهاجمی بودن آن است.

روش انجام در این عمل به این صورت است که برش های کوچکی در دو طرف مفصل زانو، کنار کشکک ها انجام می شود تا بتوان آرتروسکوپ و ابزار های جراحی را از طریق لوله های کوچک وارد کرد. حداقل تهاجمی بودن این روش سبب بهبود و کاهش عوارض آن می شود.

بخوانید  18 تله خطرناک زندگی که ممکن است زندگی شما را تباه کنند

البته در موارد بسیار شدید تر به تعویض مفصل زانو یا مینیسک مصنوعی احتیاج می شود که به عنوان جایگزینی از سایش زودرس معمولا در افراد جوان انجام می شود.

هزینه عمل رباط صلیبی زانو چه قدر است؟

زمانی که صحبت از عمل جراحی به میان می آید برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد می شود که هزنیه و قیمت آن چه قدر است؟

در این خصوص باید بگوییم که قیمت ثابت و معینی برای این جراجی وجود ندارد و متغیر های بسیاری در آن تاثیرگذار هستند که شما برای فهمیدن قیمت باید بر اساس آن ها پیش بروید.

برخی از عواملی که بر روی قیمت عمل ترمیم مینیسک زانو تاثیر گذار هستند شامل: دستمزد جراح، بیمه شما، محل عمل و میزان آسیب دیدگی می باشد.

شما باید قبل از عمل جراحی خود تمامی این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید و صحبت های لازم را در خصوص این موضوع انجام دهید.

توجه داشته باشید که زانو از بخش های بسیار مهم در بدن می باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا تمامی وزن شما بر روی آن قرار می گیرد، بنابراین نسبت به عمل آن باید حساسیت بسیاری به خرج دهید و هرگز به دنبال این نباشید که قیمت را فدای کیفیت کنید؛ در این صورت قطعا به عمل مجدد احتیاج پیدا خواهید کرد.

آرتروسکوپی چیست؟

آرتروسکوپی زانو روشی می باشد که طی آن از دستگاه آرتروسکوپ استفاده می شود، در طی این روش پزشک به کمک دستگاه اشاره شده می تواند داخل مفصل زانو را بررسی کند و هر گونه آسیب دیدگی را مشاهده کند.

این وسیله از یک لوله نازک تشکیل شده که در انتهای آن یک دوربین بسیار قوی و دقیق قرار دارد. جراج با استفاده از برش هایی که ایجاد می کند این لوله را وارد بدن فرد بیمار کرده و بررسی های لازم را انجام می دهدو

پس از آن که جراح تمامی جوانب آسیب دیدگی را مشاهده کند، با استفاده از یک برش و لوله دیگر مایع کدر را از بافت‌های آسیب‌ دیده خارج می‌ کند و مایع دیگری وارد بدن فرد می‌ شود.

دقت داشته باشید که این مایع جنبه درمانی ندارد و در واقع به دید بهتر پزشک کمک می‌کند. مزایا استفاده از این روش در این است که تنها چند ساعت در بیمارستان بستری می شوید و پس از آن می توانید به منزل رفته و کارهای خود را انجام دهید.

مراقبت های بعد از ترمیم رباط صلیبی یا مینیسک زانو

مراقبت ها و شرایط شما پس از ترمیم رباط صلیبی و مینیسک زانو به صورت زیر می باشد:

  • همان طور که اشاره کردیم این عمل ترمیمی به صورت آرتروسکوپی است و بیمار حداکثر تا 24 ساعت در بستری می شود، پس از گذشت این تایم می توانید به منزل برگردید.
  • بعد از عمل ترمیمی و از همان ساعات اولیه زمانی که از شدت درد شما کم شد، می توانید زانوی خود را به آرامی حرکت دهید؛ معمولا پزشکان توصیه می کنند پس از ترمیم، از فردای آن بیماری 5 درجه زانوی خود را خم کند و روز بعد این مقدار را به 10 درجه برساند و پس از دو هفته باید این توانایی را داشته باشد که این مقدار 90 درجه شود.
  • یک ماه پس از ترمیم شما باید حرکت زانوی خود را به 120 درجه برسانید و در نهایت 2 تا 3 ماه بعد می توانید به میزان 150 تا 160 درجه زانوی خود را خم کنید.
  • تمامی بیماران بعد از ترمیم مینیسک زانو به عصا احتیاج دارند، البته می توانید روی پای خود فشار آورید، اما توصیه می شود که این کار انجام نشود تا بهبودی شما زودتر حاصل شود.
  • شما باید همواره در تلاش باشید تا عضلات پا را تقویت کنید. تقویت پا باید به نحوی باشد که یک ماه بعد بتوانید به راحتی بر روی پای خود فشار وارد کنید.
بخوانید  کمبود کادر درمان در سوئد و راهکارهای مهاجرتی این کشور

دقت داشته باشید که تمامی موارد گفته شده در بالا به وضعیت بیمار نیز بستگی دارد، مسلما هر چه قدر شما مراقبت های لازم را بهتر انجام دهید نتیجه مثبت تری خواهید دید.

ترمیم رباط صلیبی و مینیسک زانو بدون جراحی امکان پذیر است؟

بله روش های دیگری نیز وجود دارد که بیشتر بر پایه لیزر می باشد، در صورتی که میزان پارگی و آسیب دیدگی شما چندان زیاد نباشد، پزشک استفاده از روش های زیر را توصیه می کند:

لیزر درمانی:

در این روش از اشعه لیزر برای گرم کردن بافت آسیب دیده استفاده می شود. در این روش به دوره نقاهتی احتیاج نمی باشد اما در موارد بسیار کمی توصیه می شود.

الکتروتراپی:

این روش به کمک امواج الکترومغناطیسی انجام می شود، به کمک این امواچ اعصاب آسیب دیده تحریک می شود و انرژی امواج سبب کاهش التهاب و درد می شود.

اوزون تراپی:

در این روش از ساختار اصلی بدن خود شخص استفاده می شود، یعنی با تزریق اکسیژن به ناحیه آسیب دیده می توان روند درمان را سریع تر کرد.

پی آر پی:

در این روش از بدن فرد نمونه گیری انجام می شود و پلاکت های گرفته شده به صورت مجدد به بدن تزریق می شود. این تزریق که در ناحیه آسیب دیده صورت می گیرد موجب تقویت بافت ها و کاهش درد می شود.

فیزیوتراپی:

دقت داشته باشید این روش چندان جنبه درمانی ندارید و به عنوان مکملی برای بهبودی سریع تر در کنار سایر روش ها توصیه می شود؛ شما باید تمرین های ورزشی را زیر نظر پزشک ارتوپد انجام دهید تا بهترین نتیجه ممکن را به دست آورید.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با ترمیم رباط صلیبی و مینیسک زانو و جزئیات مربوط به آن آشنا نماییم. در صورتی که مایل به مطالعه بیشتر در این زمینه هستید می توانید به سایت دکتر حاجی تقی به آدرس drhajitaghi[dot]com مراجعه نمایید و اطلاعات بیشتری را به دست آورید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *