0

پرداخت ۵۰ درصد از هزینه خرید “موتورسیکلت‌های برقی” توسط شهرداری تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جلال بهرامی امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از سامانه 5 اتوبوسرانی و سوله بازسازی و اورهال اتوبوس‌های ملکی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه ما در حال حاضر با عقب‌ماندگی در خصوص زیرساخت‌های حمل و نقل تهران مواجه هستیم که این مسئله به خاطر شرایط اقتصادی ادوار گذشته بوده و باید تلاش‌هایی صورت بگیرد تا این مشکل برطرف بشود.

وی با بیان اینکه برای جبران این عقب‌ماندگی چند کار از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دستور کار قرار دارد تصریح کرد: نوسازی و بازسازی حوزه حمل و نقل از جمله اتوبوس‌، مترو و تاکسی از مواردی است که به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و در دنیا نیز این کار معمول است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: در دنیا حتی اتوبوس‌ها را در یک بازه 40 ساله نیز بازسازی و نوسازی می‌کنند و به هر ترتیب این یک کار متداول است و هیچ عیب و ایرادی ندارد و در پایتخت نیز این مسئله به صورت جدی پیگیری و اجرا می‌شود.

بهرامی با بیان اینکه بسیاری از خودروهایی که تحت عنوان خودروهای فرسوده از رده خارج می‌شوند به کشورهای همسایه فروخته می‌شوند گفت: در برخی از کشورها عمر تاکسی‌ها صد ساله است و در این دوره از مدیریت شهری نیز سیاست ما به جای تملک، خرید خدمت و سرویس‌دهی مناسب به شهروندان در حوزه حمل و نقل است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های این دوره از مدیریت شهری استفاده و مشارکت با بخش خصوصی در ناوگان حمل و نقل عمومی است و در این مسیر در طی این دوره اقدامات خوبی بویژه در حوزه حمل و نقل انجام شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به موضوع حمل و نقل و اولویت‌های این حوزه گفت: قطعا اولویت ما مترو و توسعه آن است البته در کنار این مسئله باید توجه ویژه‌ای را نیز به اتوبوس و تاکسی هم داشته باشیم.

بهرامی با بیان اینکه بر اساس آمار از 10 میلیون سفری که در روز در پایتخت انجام می‌شود کمتر از 200 هزار سفر توسط تاکسی انجام می‌پذیرد گفت: ما باید بتوانیم با برنامه‌ریزی مدون و مناسب از ظرفیت قابل توجه مترو استفاده کنیم به طوریکه هم اکنون روزانه از هفت خط احداث شده یک میلیون و 500 الی یک میلیون و 600 سفر جابجا می‌شوند که البته پیش از دوره جدید مدیریت شهری این آمار یک میلیون جابجایی بوده است.

بخوانید  خوشبین‌ها عمر طولانی تری نسبت به بدبین‌ها دارند

وی ادامه داد: قطعا ما با تامین واگن‌های مورد نیاز در هفت خط اشاره شده می‌توانیم ظرفیت جابجایی را به 4 میلیون سفر برسانیم اما متاسفانه به دلیل کمبود واگن نتوانستیم از این ظرفیت و پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با طرح این پرسش که آیا باید 4 خط مترو 8،9،10، 11 در پایتخت احداث شود یا خیر گفت: قطعا باید این کار انجام شود اما قبل از این باید بتوانیم از ظرفیت موجود به نحو مطلوب و بهینه استفاده کنیم.

بهرامی در ادامه با بیان اینکه برای هر کیلومتر مترو بجز واگن به اعتبار 1500 میلیارد تومان نیاز است گفت: قاعدتا برای احداث 4 خط، 9، 9، 10،‌11 با احتساب 300 کیلومتر نیازمند به یک اعتبار 450 هزار میلیارد تومانی بجز واگن‌های مورد نیاز است.

وی ادامه داد: آن چیزی که اولویت مردم بر روی زمین است بحث اتوبوس است و بر اساس طرح جامع حمل و نقل تا پایان 1404 ما باید 11 هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم تا بتوانیم شرایط خوبی را در جابجایی مسافران مهیا بکنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: هم اکنون 2 هزار و 400 دستگاه تا دو هزار و 600 دستگاه اتوبوس در شهر تهران وجود دارد که قرار است در یک برنامه زمانبندی شده از سوی شورای شهر و شهرداری تهران 2 هزار دستگاه اتوبوس با اولویت‌های دو کابین به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده شود.

وی همچنین به موضوع اورهال و نوسازی اتوبوس‌های دوکابین و تک کابین اشاره و تصریح کرد: این موضوع در دو سطح یک و دو به صورت ویژه پیگیری می‌شود. همچنین برای اورهال و نوسازی و بازسازی اتوبوس‌های دو کابین و تک کابین از ظرفیت شهاب خودرو و بخش خصوصی استفاده می‌شود که در واقع اتوبوس‌های دوکابین توسط مجموعه شهرداری و شهاب خودرو و اتوبوس‌های تک کابین توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

بخوانید  وزارت بهداشت: حوزه گیاهان دارویی نیازمند توجه جدی‌تری است

بهرامی با اشاره به اینکه برای رسیدن به 11 هزار دستگاه اتوبوس بر اساس طرح جامع افق 1404 ما با کمبود 9 هزار دستگاه اتوبوس روبرو هستیم، گفت: از این تعداد توافقی صورت گرفته که دو هزار دستگاه اتوبوس توسط وزارت کشور تامین شود که از این محل وزارت کشور سهم 80 درصدی را در قالب یارانه پرداخت خواهد کرد که تا به امروز شهرداری تهران سهم‌القدر خود را در ارتباط با 647 دستگاه اتوبوس پرداخت کرده است و دولت هم در این زمینه سهم خود را پرداخته و با تولید اتوبوس توسط شرکت داخلی و در نهایت پلاک‌گذاری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: همچنین قرارداد 1100 دستگاه اتوبوس با شرکت ایران‌خودرو و 900 دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان به امضا رسیده است. علاوه بر اینکه مکاتبه 3 هزار دستگاه اتوبوس نیز با تولیدکنندگان انجام شده است و در کنار همه این موارد تلاش ما این است که از ظرفیت بخش خصوصی نیز به طور کامل استفاده کنیم که در این بخش نیز قرار است دو هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

وی ادامه داد: اتوبوس‌های قرار است از کشورها روسیه، چین، اروپا و … وارد شوند البته شهرداری برای مزایده اتوبوس‌های قطری نیز که در جام جهانی به کار گرفته شده‌اند نیز ورود پیدا کرده است.

بهرامی افزود: در کنار همه این موارد مذاکراتی نیز برای ورود اتوبوس‌های سه کابین و یا تراموا و همچنین اتوبوس‌های دوکابین انجام شده است که همه این موارد به صورت جدی در دستور کار قرار دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ورود میدل باس تولید داخل خبر داد و گفت: با توجه به اینکه این دستگاه‌ها اتومات نبودند شهرداری تهران رایزنی‌هایی را انجام داده تا این میدل‌باس‌ها اتومات شوند و در همین زمینه 500 دستگاه وارد خط تولید داخل شدند و به زودی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود.

بخوانید  تشکیل قرارگاه "تولید سلامت محور"/ رشد ۵۸ درصدی مأموریت‌های اورژانس

وی همچنین از تامین و خرید ون‌های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران خبر داد و گفت: متاسفانه ون‌هایی که در حال حاضر در قالب تاکسی ون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد فرسوده هستند و از 7 هزار ونی که به صورت تاکسی فعالیت داشته‌اند هم اکنون یک هزار دستگاه ون در سطح شهر فعالیت می‌کنند.

بهرامی  ادامه داد: شهرداری تهران همچنین قراردادی را با وزارت کشور برای خرید ون‌های جدید به امضا رسانده که در این زمینه قرار است 630 دستگاه ون وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شود که شهرداری تهران نیز قدر‌السهم خود را در این زمینه پرداخت کرده و قطعا پس از پلاک‌گذاری وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران برای خرید 630 دستگاه ون اشاره شده 250 میلیارد تومان هزینه قدرالسهم پرداخت کرده است و در نهایت پس از تشکیل پرونده برای رانندگان تاکسی و ثبت پلاک وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهند شد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری تهران افزودن ون به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی است که قرار است 13 هزار دستگاه ون به این ناوگان افزوده شود.

بهرامی ادامه داد: بحث موتور، دوچرخه و اسکوتر برقی نیز از مواردی است که شهرداری تهران مذاکراتی را با تولیدکنندگان داخل داشته و در این زمینه از ظرفیت آنها استفاده خواهد کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران توجه ویژه‌ای را به موضوع موتورسیکلت‌های برقی دارد گفت: در این زمینه با شرکت‌های مذاکراتی شده و قرار است شهرداری تهران 50 درصد از هزینه خرید موتورسیکلت‌های برقی را به صورت وام قرض‌الحسنه به شهروندان پرداخت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدات داخلی در بحث اتوبوس‌ها و ون‌ها زمانبر است تصریح کرد: به هر ترتیب این خط تولیدها چند سالی بود که از رده خارج شده بودند و در واقع 6 ماهی است که این خط تولیدها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و به هر ترتیب این کار زمانبر است اما این کار آغاز شده است.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *