به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ با پایان سال تحصیلی و تحویل دادن کارنامه دانشآموزان دوره ابتدایی و متوسطه، برخی مدارس نمره انضباط را اهرمی برای گروکشی از والدین و دانشآموزان کردهاند!
بیاعتمادکردن مردم به مدارس دولتی
این شیوه رفتار در برخی مدارس دولتی عادی باید از سوی بازرسی آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته و برخوردی جدی با آن شود چرا که پروسه بیاعتمادسازی به مدارس دولتی عادی و تحمیل اجبار به مردم برای ثبتنام در مدارس غیردولتی را دامن میزند.
این رفتارها منجر به آن شده است که برخی والدین تمایلی برای ثبتنام فرزند خود در مدارس دولتی عادی نداشته باشند و بهناچار بهسمت بازار پررونق مدارس غیردولتی بروند.
موضوع بیاعتمادسازی مردم به مدارس دولتی عادی که با رفتارهای نادرست کادر برخی مدارس دولتی و در سوی مقابل ضعف نظارت بخش بازرسی وزارت آموزش و پرورش در جریان است بهعنوان یک زنگ خطر جدی باید در دولت آینده مورد توجه قرار گیرد.
خبرگزاری تسنیم در بازدید میدانی از مدارس و گفتوگو با والدین در قالب گزارشهای مختلف دنبال هشدار دادن درباره مسائل و رفتارهایی است که منجر به نارضایتی مردم از مدارس دولتی عادی و اجبار آنها برای ثبتنام در مدارس غیردولتی شده است.
در حالی که مسئولان آموزش و پرورش در سخنان خود از برنامههایی برای مطالبهگری دانشآموزان در مدارس سخن میگویند و معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ذیل رویکرد جدید خود موضوع مطالبهگری توسط دانشآموزان را پیگیری میکند اما متأسفانه این موضوع خوشایند مدارس نیست و هر نوع مطالبهگری یا دفاع دانشآموزان از حقوق اولیه خود، حاضرجوابی تلقی میشود که بهصورت مستقیم در نمره انضباط پایین جبران خواهد شد.
نمره انضباط؛ ابزاری برای انتقام!
در گفتوگوهایی که با تعدادی از والدین دانشآموزان داشتیم، آنها از تبدیل شدن نمره انضباط به ابزاری در دست مدیر و معاون مدرسه برای برخورد با دانشآموزان و جبران رفتارهایی که برای آنها خوشایند نبوده است، گلایه دارند و همین موضوع را عاملی برای عدمثبتنام سایر مدارس از دانشآموز و به دردسرانداختن مردمی میدانند که خودشان این روزها گرفتار هزار و یک مشکل اقتصادی هستند.
در حالی که طبق آییننامه انضباطی مدارس، نمره انضباط باید براساس بندهای موجود در آییننامه انضباطی تعیین شود و آییننامه انضباطی دانشآموزان با ماده و تبصرههایی باید در اختیار خانوادهها و دانشآموز قرار گیرد تا از آن مطلع باشند اما این اتفاق در مدارس رخ نمیدهد!
در ادامه روایتی از یک خانواده را بازگو میکنیم که رفتار نامناسب مدیر و معاون مدرسه دولتی، آنها را با مشکلات مختلفی برای ثبتنام سال تحصیلی جدید مواجه کرد و در نهایت باعث شد این خانواده برای همیشه قید مدارس دولتی عادی را بزنند و سراغ مدارس غیردولتی بروند.
(نام این مدرسه نزد خبرگزاری تسنیم برای رسیدگی مسئولان واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزشوپرورش محفوظ است.)
پدری که فرزند او در پایه ششم یکی از مدارس دولتی منطقه 13 شهر تهران تحصیل میکند به خبرنگار تسنیم گفت: متأسفانه با پایان سال تحصیلی و دریافت کارنامه مشاهده کردم که نمره انضباط پسرم را قابلقبول دادهاند، درست است که فرزندم در برخی دروس مانند ریاضی و فارسی ضعیف است اما بهلحاظ انضباطی و رفتاری واقعاً مشکلی ندارد.
تحقیر و تهدید برای کنترل دانشآموز
وی ادامه داد: فرزندم در مواقعی که حقوق او در حال تضییع شدن است از حقش دفاع میکند و همین موضوع از سوی مدیر و ناظم مدرسه بهشیوهای ناعادلانه قضاوت و تفسیر میشود؛ متأسفانه برخی مدارس دولتی عادی دانشآموزانی را میخواهند که بهتعبیر خودشان “بیدردسر” باشند و هر نوع شیطنت و مطالبهگری دانشآموزان را نمیپذیرند، بهعنوان مثال معاون مدرسه پسرم، دائم تلاش میکرد از طریق تحقیر، تهدید و تماس با خانواده هر نوع عملکرد دانشآموز را کنترل کند! برایم عجیب است که چطور مدرسه انتظار دارد تمام دانشآموزان بهلحاظ رفتاری مشابه یکدیگر باشند، مگر کارخانه تولید لوازم خانگی است؟ بههرحال انسانها رفتارهای متفاوتی دارند.
تحقیر والدین علاوه بر تحقیر دانشآموز
بهگفته پدر این دانشآموز، رفتار مدرسه نهتنها با دانشآموز بلکه با والدین هم مناسب نیست و متأسفانه شأن و احترام خانواده رعایت نمیشود و کادر مدرسه تصور میکنند که والدین هم دانشآموز هستند و بهآسانی به آنها بیاحترامی میکنند.
مانع از ثبتنام در پایه هفتم شدند!
وقتی برای ثبتنام پایه هفتم به مدرسه جدید مراجعه کردیم، با دیدن نمره انضباط با مدیر دبستان قبلی تماس گرفتند و متأسفانه با بدگوییای که مدیر قبلی از دانشآموز انجام داد، مانع از ثبتنام فرزندم در پایه هفتم شدند!
برای همیشه قید مدرسه دولتی را زدم!
این پدر ادامه داد: سرانجام از طریق وزارت آموزش و پرورش و صحبت آنها با مدرسه پذیرفتند نمره انضباط دانشآموز را به خوب تغییر دهند اما اینبار آزارهای مدرسه بهگونهای دیگر شروع شد و از ارائه کارنامه جدید خودداری کردند! بارها به مدرسه رفتیم و برگشتیم اما هر بار بهبهانهای از دادن کارنامه سر باز زدند، از سوی دیگر فرصت ثبتنام در پایه هفتم رو به اتمام بود و در نهایت این نحوه رفتار مدرسه باعث شد از ثبتنام در پایه هفتم بازبمانیم.
وی ادامه داد: در نهایت با مراجعه به منطقه 13 و تماس آنها و تذکر به مدرسه حاضر شدند کارنامه پسرم را بدهند اما اینبار کارنامه را بدون امضای معلم به ما دادند و گفتند که معلم در تهران نیست، همسرم شماره همراه معلم را داشت، با او تماس گرفتیم و به در خانه معلم مراجعه کردیم تا پای کارنامه را امضا کند، جالب است که معلم پسرم گفت که اصلاً مدرسه با او برای امضای کارنامه تماس نگرفته بود!
این پدر مطرح کرد: دادن نمره انضباط پایین باعث شد ثبتنام فرزندم در سایر مدارس دولتی دشوار شود؛ از سوی دیگر آنقدر در این یک سال مدرسه ما را تحت فشار و آزار روانی قرار داد که در نهایت تصمیم گرفتیم با وجود شهریههای کمرشکن و نداشتن توانایی مالی به ثبتنام در مدارس غیردولتی بیندیشیم تا حداقل اعصاب و روانمان آرام باشد.
مسئولان نمیدانند پشت درهای آهنین مدارس چهخبر است!
متأسفانه نظارت بر مدارس دولتی عادی بسیار ضعیف است و مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران و وزارت آموزش و پرورش نمیدانند پشت درهای آهنین مدارس، چگونه دانشآموزان و خانوادهها را آزار میدهند و حقوق آنها تضییع میشود.
دولت جدید صدای بیصدایان باشد
این پدر ادامه داد: عمده جمعیت حاضر در مدارس دولتی عادی از فرزندان اقشار متوسط یا ضعیف جامعه هستند که با حقوق کارگری در حال گذران زندگی هستند، واقعیت این است آنقدر خانوادهها درگیر دشواریهای زندگی بهویژه بهلحاظ اقتصادی هستند که دیگر فرصت و توانی برای دفاع از حقوقشان ندارند و مدارس دولتی نیز در سایه ضعف نظارتها، حقوق والدین و دانشآموزان را نادیده میگیرند و خانوادهها نیز پایگاه سیاسی و اقتصادی قدرتمندی ندارند که بتوانند صدای خود را به مسئولان برسانند؛ حداقل انتظار از دولت آقای پزشکیان این است که با توجه به وعدههای دادهشده صدای بیصدایان باشند و به وضعیت مدارس دولتی و حفظ حقوق و حرمت والدین در این مدارس تمرکز جدی داشته باشند.
دانشآموز دیگری که در پایه هشتم یکی از مدارس دولتی عادی تحصیل میکند، به تسنیم گفت: نمره انضباط من را 15 دادند آن هم بهدلیل آنکه محل زندگیمان تغییر کرده بود اما مدرسه را تغییر ندادم تا سال تحصیلی به پایان برسد و بهدلیل دور بودن مسافت صبحها با 15 دقیقه تأخیر میرسیدم و با وجود آنکه این موضوع را اعلام کرده بودیم اما در نهایت موقع دادن نمره انضباط، تلافی کردند.
وی افزود: متأسفانه برخی از کادر مدارس بهویژه ناظمها در حالوهوای دهه 60 باقی ماندهاند و به هیچ عنوان تفاوت نسلها را درک نمیکنند و میخواهند دانشآموز در برابر هر نوع تحقیر و بیاحترامی سکوت اختیار کند؛ در بسیاری از مواقع حقوق ما دانشآموزان در مدرسه پایمال میشود، هرچند معلمان زحمتکش بسیاری داریم اما افرادی هم هستند که بیدلیل غرور و شخصیت ما دانشآموزان را نشانه میگیرند، ما دانشآموزان چگونه باید از خودمان دفاع کنیم؟
صدای مردم شنیده نمیشود!
نادر برزگر؛ کارشناس آموزش و پرورش درباره بیتوجهی به حقوق خانوادهها در مدارس دولتی عادی به تسنیم گفت: حضور مردم و شنیده شدن صدای آنها در نظام تعلیم و تربیت تعریف نشده است و هیچکس پاسخگوی والدین نیست بهعنوان مثال هماکنون پلیس سامانه تلفنی 110 و شهرداری سامانه تلفنی 137 را دارد اما وزارت آموزش و پرورش با این حجم وسیع از مخاطبانی که دارد، یک سامانه تلفنی برای ثبت شکایات مردم ندارد.
وی افزود: تنها راه تقویت مدارس دولتی و پایان دادن این اجبار برای خانوادهها که فرزندان خود را در مدارس غیردولتی ثبتنام کنند، اعطای نقش مؤثر به خانوادهها است و باید در انتصاب مدیران مدارس حق رأی داشته باشند.
با یک تماس تلفنی خانواده را بیچاره میکنند!
این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: در برخی مواقع شاهدیم مدیر یک مدرسه با تماس تلفنی به مدیر مدرسه دیگر میگوید که دانشآموز را ثبتنام نکند و به این ترتیب خانوادهها را بیچاره میکنند! باید سازوکاری تعریف کرد تا مدیران مدارس خود را در برابر خانوادهها پاسخگو بدانند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ازآنجایی که جامعه مخاطبان وزارت آموزش و پرورش گسترده است و 16 میلیون دانشآموز و والدین آنها مخاطبان مستقیم این وزارتخانه هستند هر نوع ضعف نظارت منجر به نارضایتی گسترده از عملکرد نظام جمهوری اسلامی میشود،
ازاینرو ورود دادستان و سازمان بازرسی به موضوع نظارت بر مدارس دولتی عادی برای دفاع از حقوق عامه یک نیاز است؛ نظارت عامه شامل مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی میشود.
منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+
نظرات کاربران