0

نسخه نویسی الکترونیکی، از ضعف نرم افزاری تا همراهی سازمان های بیمه گر

نسخه نویسی الکترونیکی، از ضعف نرم افزاری تا همراهی سازمان های بیمه گر

نسخه نویسی الکترونیکی، از ضعف نرم افزاری تا همراهی سازمان های بیمه گر

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان –  مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: استفاده از فناوری نسخه الکترونیک یک ضرورت در نظام سلامت است و زیرساخت هایی که در سازمان های بیمه شکل گرفته، یک موفقیت بزرگ محسوب می شود و در حال حاضر سازمان های بیمه گر حاضر نیستند به نسخه های کاغذی برگردند. ما در شرایطی به سر می بریم که یک شبکه ارتباطی بین همه ارائه دهندگان خدمت شکل گرفته است.

به گفته او در حال حاضر تبادل داده ها بین سازمان های رسمی کشور شکل گرفته که یک گام مهم محسوب می شود و در بستر نسخه نویسی الکترونیکی ایجاد شده است. همچنین استاندارد های خدماتی یکی از اولویت های قانون بوده که تلاش شده است با طرح نسخه نویسی الکترونیکی این استاندارد ایجاد شود. ورود استارت آپ های بخش خصوصی می تواند باعث تحول و سرعت بخشی در این طرح شود.

 رضایی می گوید ما در این طرح برای نقش آفرینی به یک متولی واحد یعنی وزارت بهداشت یا وزارت ارتباطات نیاز داریم و این تکلیف متولی به صورت دقیق هنوز مشخص نیست. همچنین شکل گیری یک نهاد اپراتوری برای این طرح یک ضرورت است تا شاهد نقش آفرینی این طرح باشیم.

مهدی یوسفی سرپرست دفتر ارزیابی فناوری های سلامت گفت: فضای الکترونیک کردن حوزه سلامت یعنی ما بتوانیم با داشتن اطلاعات کافی فضای درمانگری را به یک فضای استاندارد تبدیل کنیم. همچنین با اجرای این طرح از هر نوع تجویزی که در یک فضای غیرمنظم صورت می گیرد، پیشگیری می شود. 

بخوانید  وحدت رویه سازمان‌های بیمه‌گر لازمه اجرای نسخه نویسی الکترونیک

به گفته او ایجاد زبان مشترک و کدها، مهم ترین اتفاقی است که بیش از دو سال برنامه ریزی و اجرا شده است. هم اکنون یک متولی نسخه الکترونیک سلامت نداریم و برای پیشبرد اهداف این طرح باید اقداماتی سریع صورت بگیرد.

یوسفی می گوید زیر ساخت مهم ترین بستری است تا بتواند این اطلاعات و کد ها را به صورت صحیح هدایت کند. در منطقه حساسی هستیم که تلاش می شود همه کارها مانند سهولت و دقت کار، کاهش هزینه ها و مطلوبیت درمانگری برای بیمار انجام شود. همچنین اصل کیفیت درمان و عدم خدشه به سلامتی بیمار در هر حالتی باید محافظت کنیم و در مسیر نسخه های الکترونیکی نباید ضرر و زیانی از لحاظ سلامتی و مالی به بیمار برسد. 

غفاری مدیر کل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: با وجود همه تلاش‌ها در نظام سلامت، کار انجام نشده هم در این مسیر داریم. 

او درباره مهم‌ترین مشکلات نسخه الکترونیک می‌گوید: نسخه الکترونیک در ذات خود یک تحول بزرگ محسوب می‌شود؛ اما برخی از پزشکان و مراجعه کنندگان ما سن بالایی دارند و با تکنولوژی جدید کار نمی‌کنند. همچنین در برخی موارد زیرساخت‌های بیمه‌ها را توسعه دادیم، اما از سرعت کافی برخوردار نیست.

به گفته غفاری برخی از مراکز دولتی و دانشگاهی ما به دلیل مشکلات پیش رو، نتوانستند با سرعت کافی به این طرح بپیوندند و حرکت کنند. سازمان تامین اجتماعی در آذرماه همه نسخه‌های الکترونیک حدود ۸ میلیون بوده و از دیماه کاغذ به طور کامل حذف شد و این نسخ به ۱۲ میلیون افزایش پیدا کرده است و رشد ۴۵ درصدی را شاهد بودیم.

بخوانید  اعتراض کادر درمان به نبود درگاه‌های واحد نسخه الکترونیک

شجاعی دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی گفت: نسخه‌های الکترونیکی یم کوضوع چندبعدی است و ما در مرحله پیاده کننده این سیستم هستیم. از اوایل تکمیل این طرح، نظام پزشکی به عنوان یک نقش مشورتی دیده نشد و پلتفرم‌های مختلف مانند غلط‌های املایی یا نبود دارو برای بیمار معضل بزرگی است که راحت از آن عبور می‌کنیم.

به گفته او نسخه‌های الترونیکی اگر درست اجرا می‌شد و اجرا بشود می‌تواند در ادامه موثر باشد. در سیستم فعلی امنیت شبکه هنوز به صورت کامل تامین نشده و همچنین زیرساخت‌های تشکیل پروند‌های الکترونیک ایجاد نشده است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران