0

موج سنگین بازگشت زائران اربعین به ایران از مرز مهران/ تردد به سهولت جریان دارد/ ثبت ۵.۵ میلیون ‌تردد وسایل نقلیه + فیلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از مرز مهران، اکنون تردد زائران در آرامش، امنیت کامل و بدون کوچک‌ترین مشکل و معطلی در حال انجام است و زا‌ئران به راحتی در حال ورود به کشور هستند.

از بامداد تا این لحظه 162 هزار و 18 نفر از مرز مهران تردد داشته اند که از این تعداد 154 هزار و 647 زائر ایرانی از طریق این مرز به کشور وارد شده است.طبق آخرین گزارشات از ابتدای صفر تاکنون بیش از سه میلیون و 50هزار نفر از این مرز تردد کرده‌اند‌.

.

بازگشت 80 درصد زائران اربعین به کشور

داریوش باقرجوان مدیر کل دفتر حمل ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به بازگشت 80 درصد زائران اربعین حسینی به کشور اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود زائران باقیمانده در عراق طی امروز و فردا به کشور بازگردند.

وی با اشاره به بسیج ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسی برای انتقال زائران به شهرهای مقصد، در خصوص وضعیت تردد زائران در پایانه‌های مرزی بیان کرد: طی شب گذشته و امروز شاهد ورود پرحجم زائران به پایانه شهید سلیمانی در مرز مهران هستیم.

سخنگوی ستاد اربعین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در حالی که انتظار می‌رفت زائران در مسیر بازگشت در بازه زمانی سه روزه وارد کشور شوند، هم اکنون شاهد حجم بالای ورود زائران به کشور در همه پایانه‌های مرزی هستیم.

باقرجوان از اختصاص هرچه بیشتر ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسی با هدف سرعت بخشیدن به ارائه خدمات به زائران و تخلیه پایانه‌های مرزی خبر داد.

سخنگوی ستاد اربعین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به این که آمادگی لازم برای جابجایی مسافران در پایانه برکت فراهم شده است، تاکید کرد: با توجه به این که حجم تقاضای سه روزه زائران در بازه زمانی یک روزه اتفاق افتاده، ورود تدریجی ناوگان حمل‌و‌نقل به پایانه‌های مرزی موجب می‌شود زائران دقایق و ساعاتی را در انتظار باشند.

بخوانید  مشروح مذاکرات جلسات سی، سی و یک و سی و دو شورایعالی سازمان نظام پزشکی

باقرجوان با اشاره به این که ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به میزان مورد نیاز برای جابجایی مسافران تدارک دیده شده است، ادامه داد: ورود این ناوگان با توجه به ظرفیت و حجم محورهای مواصلاتی تدریجی بوده تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای زائران در سفرهای بازگشت باشیم.

.

رکورد صدور صورت وضعیت زائران اربعین شکسته شد

طبق اطلاعات دریافتی از مرکز مدیریت راه‌های این سازمان، در روز 15 شهریور ماه مقارن با روز اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) 2000 دستگاه وسیله حمل و نقل عمومی نسبت به جابجایی 55 هزار و 283 زائر از مرز مهران اقدام کرده‌اند، همچنین در شبانه روز گذشته با صدور 443 صورت وضعیت 15037 زائر از مرز شلمچه و با صدور 295 صورت وضعیت 8822 زائر از مرز چذابه به مقاصد مورد نظر جابجا شده‌اند.

این گزارش حاکی‌ است 3349 زائر اربعین با صدور 135 صورت وضعیت از مرز خسروی، 696 زائر در قالب صدور 151 صورت وضعیت از مرز باشماق و 835 زائر با صدور 171 صورت وضعیت از مرز تمرچین طی شبانه روز گذشته به نقاط مختلف کشور عزیمت کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات سامانه‌های مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، پیش‌بینی می‌شود برای امروز 16 شهریور ماه تا پایان وقت حدود 195 هزار زائر از مرز مهران که بیشترین متقاضی جهت ورود را دارد، وارد خاک کشورمان شوند.

اسکان 65 هزار زائر اربعین در مراکز اقامتی ایلام

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ایلام با بیان اینکه تا پایان خروج زائران، این اقامتگاه ها پذیرای زائران اربعین است. اظهار کرد: 65 هزار نفر زائر در این مراکز اسکان داده شدند.

وی با بیان اینکه تا روز سه شنبه هفته جاری 115 هزار نفر، نرم افزار راهنمای “ایلام بلد” را بازدید یا نصب کرده اند،افزود:این نرم افزار به عنوان راهنمای گردشگری استان ایلام قبل از شروع راهپیمایی مردمی اربعین راه اندازی شد.

بخوانید  صنعت داروسازی غرق در بدهی است/ بیمه‌ها باید پوشش دارو را افزایش دهند

مدیر کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ایلام ادامه داد: در این نرم افزار فرصت های گردشگری، صنایع دستی، سوغات محلی، مسیرهای مواصلاتی، اماکن زیارتی و اقامتی و پوشه نیازمندی و دانستی های ویژه اربعین در این نرم افزار طراحی و تعبیه شده است.

شریفی گفت: 150 غرفه صنایع دستی و سوغات‌ محلی در شهرهای ایلام، دهلران، مهران، چرداول و سیروان که در مسیر تردد و بازگشت زائران قرار دارد، دایر شده است.
وی رونق اقتصاد اربعین،عرضه و شناساندن صنایع دستی و سوغات‌ محلی استان به زائران و معرفی فرصت های گردشگری و سرمایه گذاری در استان هدف از برپایی این نمایشگاه برشمرد.

وی برگزاری آیین سنتی محلی چَمَر در پایانه برکت مهران، تهیه هدایای فرهنگی، صنایع دستی و سوغات‌ محلی برای اهدا به موکب داران عراقی با هدف انتقال پیام دوستی و مودت کشور ایران به موکب داران عراقی توسط زائران ایرانی را از دیگر اقدامات فرهنگی ویژه اربعین از سوی این اداره عنوان کرد.

ثبت 5 میلیون و 591 هزار تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها‌

سیدزاهدین چشمه خاور مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام از ثبت 5 میلیون و 591 هزار تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها‌ی استان خبر داد و ‌ اظهار داشت: این میزان تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش داشت.‌

وی با بیان اینکه 516 هزار و 640 دستگاه خودرو طی این بازه زمانی به استان ورود و خروجی 460 هزار و 545 دستگاه بوده است، افزود: هم‌اکنون 36 دستگاه دوربین ثبت تخلف، 48 دوربین نظارتی تصویری و 64 دستگاه تردد شمار در سطح راه های استان فعالند و در این مدت پرتردد‌ترین محور سرابله به ایلام و ایلام – صالح‌آباد بوده است.

اعزام 2 هزار ‌مددجوی زیارت اولی به پیاده‌روی اربعین‌

رضا طاهری مدیر کل کمیته امداد استان ایلام اظهار داشت: کمیته امداد علاوه بر اعزام 2 هزار نفر از مددجویان زیارت اولی به پیاده روی بزرگ اربعین، زمینه حضور مجریان طرح‌های اشتغال در فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های فروش محصولات در مسیر پیاده روی اربعین را نیز فراهم کرده است.

بخوانید  کشف ۸۵۰ میلیارد ریال لباس قاچاق در کشور

وی افزود: حمایت مالی و تامین بلیت برای زائرانی که پول و وسایل خود را گم کرده اند که بتوانند به محل سکونت خود برگردند از دیگر اقدامات انجام گرفته از سوی کمیته امداد است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان ایلام عنوان کرد: با حمایت زائران نیز زمینه جذب بیش از 2 هزار حامی برای ایتام و محسنین در استان فراهم و 2 میلیارد تومان صدقه زائران نیز پرداخت شده است.

ارائه 149 هزار خدمت توسط هلال احمر ایلام به زائران

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام  با بیان اینکه در اربعین امسال زمینه ی اسکان 5500 زائر توسط این جمعیت فراهم شده است،اظهار داشت: همچنین 149 هزار خدمت در حوزه‌های مختلف امدادی، درمان، اسکان اضطراری و خدمات اجتماعی در اربعین امسال به زائران ارائه داده است.

غلامرضا علیمحمدی ادامه داد: درمان سرپایی 33 هزار و 500 زائر، تست قند و فشار خون 46 هزار و 580 نفر، پذیرش در مرکز درمان سرپایی و بستری موقت پنج هزار نفر و خدمات اجتماعی شامل ویلچر، خیاطی، تونل سرد و لباس شویی به 13 هزار و 615 زائر را از خدمات ارایه شده برشمرد.

وی گفت: تعداد 41 مورد حوادث جاده‌ای ، تعداد حادثه دیدگان را 297 نفر، تعداد کل مصدومان 144 نفر، تعداد مصدمان انتقالی حوادث جاده‌ای 24، تعداد مصدمان حوادث جاده‌ای رهاسازی شده توسط نجاتگران هلال احمر 14 و تعداد مصدومان انتقالی از کشور عراق به مرز مهران 284 نفر در این مدت می باشد.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم180/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *