0

تأثیر ۴۰درصدی تغذیه بر رشد قدی کودکان/ بهترین غذاها برای افزایش قد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد اسماعیل‌زاده با بیان اینکه توصیه می‌شود برای افزایش قد کودکان مواد مغذی و غذاهای حاوی ویتامین که برای رشد استخوان و افزایش قد ضروری و مهم هستند مصرف شود، اظهار کرد: افزایش قد، نتیجه رشد اسکلتی و استخوانی است و مصرف روزانه شیر می‌تواند به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان کمک زیادی کند و تغذیه دوران کودکی ممکن است 20 تا 40 درصد قد فرد را تعیین کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: یکی از بهترین مواد مغذی برای افزایش قد در کودکان پروتئین و مهم‌ترین مواد مغذی برای ساختن بدن کودک و همچنین کمک به افزایش قد است، زیرا به ساخت بافت‌های بدن و تحریک هورمون‌های رشد کمک می‌کند. پروتئین یکی از مواد غذایی مهم برای سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست، بافت‌ها و همه اندام‌های بدن به حساب می‌آید، زیرا از دست دادن آن باعث مشکلات سلامتی بسیاری مانند رشد غیرعادی بدن کودک می‌شود.

اسماعیل‌زاده اضافه کرد: از بهترین غذاهایی که حاوی پروتئین و مواد مغذی دیگر است و باعث افزایش قد می‌شود، شیر و ماست است. به‌نظر می‌رسد مصرف لبنیات مثل پنیر و ماست و شیر (3‌ـ4 وعده در روز) در دستیابی به پتانسیل رشد در کودکان و نوجوانان نقش داشته باشد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: فیزیولوژی، مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی را در دوره کودکی توجیه می‌کند، زیرا آن‌ها منابع خوبی از انرژی، درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها (پروتئین‌ها، فسفر، منیزیم، ویتامینD و مهمتر از همه کلسیم) برای رشد و نمو هستند.

وی با اشاره به این که علاوه بر این، مصرف محصولات لبنی ترشح فاکتور رشد شبه‌انسولین را افزایش می‌دهد که به رشد اسکلتی کمک می‌کند، بیان کرد: محصولات لبنی به جذب کلسیم نیز کمک می‌کنند.

بخوانید  افزایش خطر ابتلا به "آب مروارید" با مصرف دخانیات

اسماعیل‌زاده گفت: علاوه بر کلسیم، ویتامینD هم در روند استحکام استخوان‌ها و افزایش قد نقش دارد. ویتامینD عامل مهمی در افزایش تراکم و سختی استخوان‌ها است و کمبود آن باعث نقص در رشد، ضعف عضلات و کوتاهی استخوان می‌شود.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *