0

اقدامات موثر بیمارستان های دوستدار کودک در جهت شیردهی موفق به نوزاد

اقدامات موثر بیمارستان های دوستدار کودک در جهت شیردهی موفق به نوزاد

اقدامات موثر بیمارستان های دوستدار کودک در جهت شیردهی موفق به نوزاد

باشگاه خبرنگاران جوان :

طغیانی کارشناس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترین اهداف  راه اندازی این بیمارستان‌های دوستدار کودک شامل، تقویت راهکار‌های حفظ سلامت کودکان به کمک بیمارستان، تغییر روش‌های نادرست تغذیه شیرخواران در بیمارستان‌ها، افزایش مسئولیت‌پذیری، توانمند ساختن و آماده کردن مادران برای تغذیه فرزندانشان با شیر مادر و  پایان‌دهی به تبلیغات و توزیع رایگان  شیر خشک یا شیر مصنوعی در بیمارستان‌ها است.

به منظور بهبود مشارکت‌های بین بخشی و سیاستگذاری‌های کلان،    در سال ۱۹۹۲، روز اول آگوست به عنوان روز جهانی شیر مادر اعلام شد.

 او می‌گوید که بیمارستان‌های دوستدار کودک پتانسیل قابل توجهی در تغذیه موفقیت آمیز با شیر مادر دارند. اقدامات ساده، ولی مهمی در بیمارستان‌هاى دوستدار کودک انجام می‌شود تا مادرها، شیردهی موفقی داشته باشند. بر اساس دستورالعمل‌هاى کشورى، این بیمارستا‌ن‌ها تا حد امکان از انجام سزارین، تجویز مسکن و آرام‌بخش برای مادران خودداری می‌کنند، مگر اینکه از لحاظ پزشکى ضرورت داشته باشد.

کارشناس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت اعلام کرد که یکی از اقدامات  کلیدی و مهم دراین زمینه تماس پوست با پوست بلافاصله پس از تولد نوزاد  و شروع تغذیه با شیر مادردر ساعت اول می‌باشد. به این منظور  شرایطی باید فراهم شود که نوزاد را در تمام شبانه‌روز در کنار مادر قرار دهند تا نوزاد بتواند به راحتى و با اطمینان و امنیت با شیر مادر تغذیه شود.

طغیانی متذکر شد که برای تشویق به تغذیه انحصارى با شیر مادر، از دادن هر نوع ماده غذایی و نوشیدنی مثل آب آشامیدنی، آب قند و شیر خشک کمکی به شیرخوار خودداری می‌کنند، مگر اینکه ضرورت پزشکی داشته باشد.  به مادران در خصوص  علائم گرسنگی شیرخوار شیردهی بر اساس  میل و تقاضایش و به طور مکرر و. روش در آغوش گرفتن و شیردهی صحیح شیرخوار را آموزش می‌دهند.

بخوانید  هفته اول اسفند در پیک ششم کرونا قرار خواهیم گرفت

او می گوید که برای نوزادانی که به دلایلی امکان تغذیه مستقیم از پستان مادر را ندارند، شیر دوشیده‌شده مادر را بر حسب وضعیت مکیدن و بلعیدن او یا با لوله معدی، سرنگ، قاشق و فنجان به شیرخوار می‌دهند.


بیشتر بخوانید:

  • ضرورت استفاده از ماسک تا یک هفته پس از بهبودی علائم کرونا

باشگاه خبرنگاران جوان  علمی پزشکی  بهداشت و درمان

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

نظرات کاربران