0

آسیب‌های فضای مجازی دختران را بیش‌تر تهدید می‌کند

آسیب‌های فضای مجازی دختران را بیش‌تر تهدید می‌کند

آسیب‌های فضای مجازی دختران را بیش‌تر تهدید می‌کند

باشگاه خبرنگاران جوان :

تحقیقات جدید منتشر شده در نیچر کامیونیکیشن (Nature Communications) نشان داده است که دختران و پسران در دوره‌های مختلف نوجوانی در معرض تأثیرات منفی استفاده از رسانه‌های اجتماعی هستند. این مطالعه توسط محققان دانشگاه کمبریج و دانشگاه آکسفورد انجام شده است.

به دنبال برخی مطالعات که نشان می‌دهد زمان استفاده از صفحه دیجیتال با افزایش رفاه نوجوانان مرتبط است، بسیاری از محققان بر انواع مختلف استفاده از صفحه نمایش تمرکز دارند. به هر حال، یک ساعت انجام تکالیف در iPad با یک ساعت پیمایش در اینستاگرام در گوشی هوشمند یکسان نیست.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۴۰۰۰ کودک را به مدت چهار سال مورد بررسی قرار داد و نشان داد که افزایش افسردگی با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تماشای تلویزیون با استفاده‌ی رایانه‌ای یا بازی‌های مجازی بیشتر مرتبط است.

این تحقیق جدید به طور خاص بر استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تأثیر آن بر کودکان در مراحل مختلف رشد متمرکز شده است. با نگاهی به داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ بیش از ۱۷۰۰۰ کودک در چندین مقطع زمانی، محققان می‌خواستند بفهمند که آیا نقاط خاصی در زندگی کودک وجود دارد که در آن نسبت به تأثیرات رسانه‌های اجتماعی آسیب‌پذیرتر هستند یا خیر.

یافته‌ها نشان داد افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی در دختران بین سنین ۱۱ تا ۱۳ سال با کاهش نمرات رضایت از زندگی یک سال بعد مرتبط است. در پسران این الگو کمی دیرتر یعنی در سنین ۱۴ تا ۱۵ سالگی مشاهده شد.

امی اوربان، محقق ارشد این پروژه گفت: ارتباط بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان به وضوح بسیار پیچیده است. به نظر می‌رسد تغییرات درون بدن ما، مانند رشد مغز و بلوغ، در شرایط اجتماعی، ما را در زمان‌های خاصی از زندگی آسیب پذیر می‌کند.

بخوانید  تعداد ثبت‌نام کنندگان حج تمتع به مرز ۶۰۰۰۰ نفر رسید/ امکان انتخاب "مدینه قبل و بعد" برای کدام زائران وجود دارد؟

در هیچ زمان دیگری بین سنین ۱۰ تا ۱۹، محققان ارتباطی بین افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و کاهش رضایت از زندگی یک سال بعد را تشخیص ندادند. محققان یک سال بعد ارتباط ثابتی را بین کاهش نمرات رضایت از زندگی و افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی در تمام سنین و جنس‌ها تشخیص دادند.

به گفته یکی از نویسندگان تنوع فوق العاده‌ای از واکنش‌های فردی به استفاده از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، از جمله برخی از نوجوانان که نتایج مثبتی را از افزایش حضور در فضای اجتماعی تجربه می‌کنند.

برخی ممکن است از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با دوستانشان استفاده کنند.

اندرو پرزیبلسکی، از مؤسسه اینترنت آکسفورد و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: گام بعدی این تحقیق این است که ویژگی‌های فردی مشخصی را که می‌توان برای کمک به والدین و پزشکان برای شناسایی جوانانی آسیب پذیر در نظر گرفت، بررسی کرد. به همین منظور، همکاری شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی با دانشمندان و به اشتراک گذاری داده‌های آن‌ها بسیار مهم است.

پرزیبلسکی گفت: برای مشخص کردن اینکه کدام افراد ممکن است تحت تأثیر رسانه‌های اجتماعی قرار بگیرند، تحقیقات بیشتری لازم است که داده‌های رفتاری عینی را با اندازه‌گیری‌های بیولوژیکی و شناختی رشد ترکیب کند. بنابراین، ما از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی و دیگر پلت‌فرم‌های آنلاین می‌خواهیم تا اطلاعات خود را با دانشمندان به اشتراک بگذارند و دولت‌ها با ارائه قوانینی برای اجبار این شرکت‌ها و ارائه اطلاعات نشان دهند در خصوص مقابله با آسیب‌های آنلاین، مصمم هستند.

منبع: سایت نیواطلس

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

نظرات کاربران