0

چرا نمرات امتحانات نهایی امسال دانش‌آموزان با اُفت محسوس همراه بود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امتحانات نهایی خرداد 1402 نه تنها از حیث تأثیر 40 درصدی و قطعی نمرات در پذیرش دانشگاه‌ها بلکه حتی در نوع طراحی سؤالات و نمرات دانش‌آموزان نسبت به سال‌های گذشته بسیار متفاوت بود.

چند هفته‌ای از  اعلام نتایج امتحانات نهایی دانش‌آموزان می‌گذرد و در این مدت، نظرات متفاوت مسئولان وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که اوضاع نمرات دانش‌آموزان چندان رضایت‌بخش نیست.

در ابتدا، قاسم احمدی لاشکی؛ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از اُفت محسوس نمرات دانش‌آموزان خبر داد و پس از آن معاون دیگر وزارت آموزش و پرورش تأیید کرد که در مجموع سه رشته ریاضی، انسانی و تجربی تنها یک دانش‌آموز در کشور توانسته است معدل 20 کسب کند!

این دانش‌آموز  پسر در رشته تجربی تحصیل می‌کند و ساکن شهر تهران است.

در حالیکه مسئولان مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش به عنوان مرجع تخصصی پاسخگویی درباره وضعیت امتحانات نهایی، پاسخگویی درباره تحلیل نمرات دانش‌آموزان را به برگزاری یک نشست خبری آن هم بعد از اعلام نتایج در شورای عالی انقلاب فرهنگی منوط می‌کنند! تصمیم گرفتیم تا در گفت وگوهایی به بررسی دلایل اُفت عملکرد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1402 بپردازیم.

عبدالرسول عمادی؛ رئیس اسبق مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش نظر خود در این باره را اینگونه به تسنیم توضیح می‌دهد: هر سال با تغییر سؤالات امتحانات نهایی، میانگین نمرات در حدود 0.5 نمره متفاوت بود اما اگر در امتحانات نهایی خرداد امسال تفاوت نمرات با سال‌های گذشته بیشتر باشد این می‌تواند ناشی از نوع تصحیح و کلید سؤالات باشد.

وی افزود: در سال‌های گذشته، مصححان برای تصحیح سؤالات آزادی عمل بیشتری داشتند اما امسال به دلیل تصحیح الکترونیک آنها باید مطابق کلید ارائه شده برای تصحیح اقدام می‌کردند و همین موضوع می‌تواند به اُفت نمرات دانش‌آموزان منجر شود.

همچنین طیبه موسوی؛ دبیر زیست‌شناسی که در تصحیح الکترونیک اوراق امتحانات نهایی حضور داشت، عنوان کرد: سال‌گذشته از کلاس 20 نفری دانش‌آموزان رشته علوم انسانی، 5 نمره 20 در امتحان نهایی درس سلامت و بهداشت داشتیم اما امسال بالاترین نمره درس سلامت و بهداشت 15 بود آن هم مربوط به یکی از دانش‌‍‌آموزانم که در رشته تجربی تحصیل می‌کند.

وی افزود: سؤالات امتحانات نهایی خرداد 1402 بسیار دشوار طراحی شده بود به عنوان مثال در برخی سؤالات، انتظار تفسیر تصویر را از دانش‌آموزان داشتند، در این موارد هر فردی تفسیر خود را دارد اما مصححان باید طبق کلید سؤالی که در اختیار داشتند، برای تصحیح برگه امتحان اقدام می‌کردند بنابراین نتوانستند به بسیاری از پاسخ‌ها نمره بدهند.

این معلم گفت: برخی سؤالات نیز از بخش‌هایی طراحی شد که در کتاب درسی اعلام شده بود از این بخش در امتحانات سؤال طرح نمی‌شود این روند باعث شد دانش‌آموزان در امتحانات نهایی امسال دشوارتر بتوانند معدل بالا کسب کنند.

وی متذکر شد: کلید سؤالات نیز در تمام دروس حاوی اشتباهاتی بود و معلم باید الزاماً براساس کلید سؤالات برای تصحیح اقدام می‌کرد و همین موضوع نیز باعث کاهش نمرات شد.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *