0

۱۱۴ پرونده تخلف دانه‌درشت در درمان بررسی می‌شود

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، دکتر سعید کریمی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر برگزار شد، ضمن گرامیداشت شهدای انقلاب و شهدای سلامت، با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در حوزه درمان طی یکسال گذشته، گفت:  یکی از اقدامات معاونت درمان در سال گذشته، تجهیز ۷۹ بیمارستان و ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی بوده است که از این تعداد تخت ۲۸۰۰ تخت، تخت ویژه ICU بوده است.   در عین حال در زمینه تخت‌های ویژه اطفال یا PICU کلا ۵۰۰ تخت داشتیم. تا اینکه در زمستان گذشته که امیکرون کشور را فرا گرفت و از آنجایی که امیکرون، برخلاف دلتا، کودکان را درگیر می‌کرد، جزو برنامه‌ها گذاشتیم و طی چند ماه تعداد PICU ها را به دو برابر افزایش دادیم. به طوری که اکنون بیش از ۱۰۰۰ تخت PICU داریم و نگرانی از بابت این تخت‌ها نداریم.

وی افزود: در عین حال ۵۳ مرکز دندان‌پزشکی دولتی در یکسال گذشته به ظرفیت مراکز دندان‌پزشکی اضافه شده که عمدتا در مناطق محروم هستند. همچنین ۲۳۰۰ پزشک متخصص در مناطق محروم توزیع کردیم و اگر با سهمیه‌های مختلف حساب کنیم، تا ۲۸۰۰ پزشک طی یکسال گذشته در مناطق محروم در راستای دسترسی عادلانه مردم به پزشک متخصص، توزیع شده‌اند. اولویت و رویکرد وزارت بهداشت، عدالت و تعالی نظام سلامت است. در درمان هم همین برنامه را داریم. ما برنامه‌هایمان را  به صورت کتاب و به صورت فصلنامه هم کارنامه منتشر می‌کنیم. بر این اساس با خودمان عهد بستیم که خودمان را رصد کنیم.

کریمی ادامه داد: در عین حال از سال ۱۳۹۵ سقفی را برای درآمد اختصاصی بیمارستان‌های دولتی گذاشته بودند که باعث شده بود، به ویژه در مناطق محروم که تعداد پزشکان کم است، به سرعت به آن سقف می‌رسیدند و انگیزه‌ای برای ارائه خدمت نبود یا خدایی نکرده بیمار از بخش دولتی به بخش خصوصی فرستاده می‌شد که این موضوع امسال اصلاح شد و این سقف ارایه خدمات در مناطق محروم برداشته و در شهرهای برخوردار هم سقف اصلاح شد تا انگیزه باشد و پزشکان در بیمارستان‌های دولتی کار کنند و انگیزه‌ای برای ارجاع بیمار از بیمارستان‌های دولتی به خصوصی نباشد.

وی گفت: همچنین پلکان‌هایی که در طرح قاصدک وجود داشت و اعتراض به آن وجود داشت، اصلاح شد و قاصدک عملا تمام شده و به جای آن سامانه کارآمد با پلکان‌های جدید و اصلاح شده است که همه این موارد در راستای افزایش انگیزه کادر درمان جهت خدمت‌رسانی است.   اقدام دیگر نزدیک کردن تعرفه جزء حرفه‌ای خدمات در بخش خصوصی و دولتی بود؛ پیش از این یک عمل جراحی در بیمارستان دولتی برای پزشک یک قیمت داشت، اما در بیمارستان خصوصی قیمتی بسیار متفاوت‌تر داشت و باعث می‌شد که پزشکان از بیمارستان‌های دولتی خارج شوند و به بیمارستان خصوصی بروند. بر این اساس در سال گذشته تعرفه جزء حرفه‌ای که دستمزد خدمت پزشک است، در بخش دولتی و خصوصی تا ۸۵ درصد به هم نزدیک کردیم و امسال مساوی خواهد شد. به این معنا که چه خدمت در بیمارستان دولتی ارایه شود، چه در بیمارستان خصوصی، برای ارایه‌دهنده خدمت، معادل هم خواهد بود که هدف این بود که انگیزه برای خروج از بیمارستان‌های دولتی کاهش یابد. البته هدف ما ضعیف کردن بخش خصوصی نیست، بلکه هدف این است که فاصله بین بخش دولتی و خصوصی تا حدود زیادی جبران شود.

معاون درمان وزارت بهداشت از صفر شدن صف انتظار عمل کاشت حلزون شنوایی خبر داد و گفت: اگر کودکی که با ناشنوایی به دنیا می‌آید، تا ۴ سالگی عمل کاشت حلزون انجام دهد، علاوه بر برگشت شنوایی، گویش او هم اصلاح می‌شود. در غیر این صورت این فرد تا پایان عمر نه می‌شنود و نه می‌تواند صحبت کند و معلول می‌شود. پیش از این نزدیک به ۲۰۰۰ کودک در صف انتظار کاشت حلزون بودند که با اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت، تمام هزینه‌های کاشت حلزون رایگان و این ۲۰۰۰ کودک عمل شدند؛ به طوری که امروز صف انتظار کاشت حلزون شنوایی صفر شده است. بر این اساس دیگر کودکی که ناشنوا باشد، در صف کاشت حلزون نمی‌ماند و بلافاصله به صورت رایگان عمل انجام می‌شود.

کریمی ادامه داد: اقدام دیگر ایجاد صندوق بیماران صعب‌العلاج بود که با مصوبه مجلس شورای اسلامی ۵۰۰۰ میلیارد در آن تعبیه شد. امسال آیین‌نامه آن به تصویب هیات دولت رسید و با رونمایی وزیر بهداشت، این صندوق شروع به کار کرده است. بیماری‌های تحت پوشش صندوق بیماران صعب‌العلاج را معاونت درمان مشخص می‌کند که قبلا چهار تا پنج بیماری خاص تحت پوشش بود که اکنون به ۴۴ بیماری رسیده و قصد داریم آن را به ۱۰۰ بیماری افزایش دهیم. بیماری‌هایی هست که هزینه‌های کمرشکن دارد و خانواده را دچار فقر می‌کند که ما حمایت می‌کنیم و اگر بتوانیم برای سال آینده پیشنهاد اعتبار ۷۰۰۰ میلیاردی را  برای صندوق محقق کنیم، می‌توانیم هرچه بیشتر این بیماران را تحت پوشش قرار دهیم. یک طرح پایلوت دارورسان هم در دانشگاه علوم پزشکی تهران برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: زیرا بیماران صعب‌العلاج مشخص‌ هستد و غیر از رایگان شدن خدمات، برای گرفتن داروهایشان هم برنامه‌ریزی کردیم تا در خانه تحویل‌شان دهیم. فعلا به صورت پایلوت در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام است و بعد از آن ان‌شاءالله کشوری خواهد شد.

بخوانید  داروی بیماران خاص درب منزل تحویل داده خواهد شد

وی با بیات اینکه در اوایل سال ۶ میلیون نفر تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گرفتند که جزو دهک‌های کم برخوردار بودند، گفت: هنوز هم اگر کسی بیمه ندارد، بیمه سلامت آمادگی دارد که این افراد را بیمه کند.

کریمی با بیان اینکه حدود ۳۷۸ محصول دانشی در یکسال گذشته تولید شده است، گفت: منابع ما محدود است و نمی‌توانیم هرچقدر که خواستیم پول خرج کنیم، بلکه باید گایدلاین داشته باشیم و منابع‌مان را به صورت استاندارد استفاده کنیم. بسیاری از داروها و خدمات استاندارد نداشت. بر این اساس در یکسال گذشته ۳۷۸ محصول دانشی شامل گایدلاین، دستورالعمل و استاندارد خدمت نوشته شده و باعث بهره‌وری در استفاده از منابع خواهد شد.

کریمی از ارتقاء ۳۰ درصدی پیوند عضو در کشور خبر داد و گفت: رویکرد ما در معاونت درمان اهمیت به بحث پیوند است. در برخی حوزه‌ها مانند پیوند کبد جان بیمار را حفظ می‌کند. در مواردی مثل پیوند کلیه هم علاوه بر زندگی طبیعی بیمار، هزینه پیوند کلیه یک‌ششم دیالیز است. بنابراین از نظر منابع هم به نفع کشور است که پیوند را ارتقاء دهیم.

وی گفت: از انجایی که بسیاری از بندهای قانون جوانی جمعیت، متوجه وزارت بهداشت است، یکی از وظایف ما توسعه شبکه ناباروری بوده که این شبکه را به صورت سه سطح یک، دو و سه تعریف کردیم. سطح یک مطب‌ها یا اولین جایی است که زوجین نابارور مراجعه می‌کنند، آیین‌نامه سطح دو که قبلا آن را نداشتیم، مصوب و ابلاغ شده و مراکز راه‌اندازی می‌شوند. تاکنون ۱۶ مرکز ناباروری سطح دو داریم و تا آبان سال آینده به ۶۴ مرکز می‌رسانیم. ناباروری سطح دو اقدامات ابتدایی‌تر که هزینه‌های کمتری دارند، انجام می‌دهند. در زمینه سطح سه که اقدامات پیشرفته ناباروری را انجام می‌دهند، طبق قانون باید یک مرکز در همه  استان‌ها داشته باشیم که تاکنون ۱۰۴ مرکز فعال سطح سه داریم و تقریبا در همه استان‌ها یک مرکز را داریم. برخی استان‌ها مانند ایلام که مرکزی نداشته، ساختمان و تجهیزات آماده است و نیروی انسانی در حال آموزش‌اند که سطح سه در این استان‌ها راه‌اندازی شود. بنابراین از قانون عقب نیستیم و تلاش داریم که توسعه هم دهیم.

وی ادامه داد: کار دیگرمان بحث نسخه الکترونیک بود که سال‌ها آرزوی نظام سلامت بود. البته که پرونده الکترونیک در اولویت است و داریم به سمت پرونده الکترونیک می‌رویم، اما لازمه آن نسخه الکترونیک بوده که از دی ماه سال قبل کلید خورد. امروز بالای ۹۰ درصد دارند نسخه الکترونیک می‌نویسند. مشکلاتی وجور دارد، اما جزو خدماتی بوده که خوب پیش رفته و به موفقیت بالای ۹۰ درصد رسیده است.

کریمی‌گفت: در عین حال به‌جهت نظارتی، قرارگاه نظارت بر سلامت در معاونت درمان ایجاد شده است که برای مبارزه با تخلفات تعرفه‌ای و تخلفات حوزه سلامت است. معاونت درمان دبیرخانه این قرارگاه است و از تعزیرات، دادستانی، نظام پزشکی و… در آن حضور دارند و  پرونده‌های دانه درشت در این قرارگاه مطرح می‌شود. تاکنون ۱۱۴ پرونده دانه درشت مطرح شده که تخلفات جدی داشتند. در همانجا تصمیم‌گیری‌ها انجام شد، جرایم بازدارنده‌ای نیز ارائه می‌شود. به تدریج اثرات این قرارگاه ملموس می‌شود. در عین حال مردم بدانند که ما کسی را در کشور نداریم که بخواهد خدمت منحصربه فردی ارائه دهد و تعداد قابل توجهی از افراد متخصص در هر خدمتی در کشور وجود دارد، بنابراین خارج از صندوق بیمارستان هیچ پولی پرداخت نکنند. اگر عمل جراحی یا خدمتی لازم است، حتما باید با صندوق پرداخت کرده و در قبال آن هم رسید بگیرند. اینکه به منشی یا فرد ناشناخته‌ای پول پرداخت شود یا سکه و دلار و… پرداخت شود، درست نیست و مردم نباید این کار را انجام دهند. اگر هم مردم نیاز به راهنمایی برای یافتن ارائه کننده خدمت دیگری داشتند، از معاونت درمان دانشگاه‌ها درخواست کنند که افراد جایگزین را معرفی و با متخلفان برخورد می‌کنیم.

وی تاکید کرد: مردم آگاه باشند که به هیچ وجه پولی را خارج از صندوق بیمارستان پرداخت نکنند. در بیمارستان دولتی و خصوصی هم فرقی ندارد. در مطب هم از طریق کارتخوان پرداخت کنند. مردم باید مطالبه کنند تا این موضوع نهادینه شود. عدم پیگیری منجر به توسعه تخلف می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان هیچ فردی خارج از صندوق بیمارستان، چه دولتی و چه خصوصی، برای هیچ خدمتی، هیچ پولی پرداخت نکند، همه چیز در شفاف و در قبال دریافت رسید باشد.

کریمی در ادامه با اشاره به وضعیت پزشک خانواده و نظام ارجاع، گفت: پزشکی خانواده و نظام ارجاع سابقه‌ای ۲۰ ساله دارد. فراز و فرودهایی داشته و در برخی مراکز به صورت پایلوت انجام شده است. عزم وزارت بهداشت جزم است که در این دوره نهایی شود. برنامه پزشکی خانواده از آنجایی که زیرساخت‌هایش فراهم بوده، از ابتدای دی ماه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مطرح شده است. ارجاع از سطح یک خدمات به دو یعنی ارجاع به متخصص و فوق تخصص مختل بود که این اتصالات برقرار شده و قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت تشکیل شده و مشوق‌هایی هم اعلام شده است. بر این اساس هدف این است که اگر کسی از طریق نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آمد، اگر نیاز به خدمت بستری است، در خدمات ضروری، بتوانیم فرانشیز را صفر و رایگان کنیم تا بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد. فعلا در حوزه بستری برای خدمات ضروری قصد این است که در قالب نظام ارجاع رایگان شود. برای بخش سرپایی هم هدف این است که اگر منابعش را بتوانیم با سازمان برنامه و بودجه نهایی کنیم، فرانشیز را ۱۵ درصد کاهش دهیم‌؛ یعنی بیمار در بخش سرپایی بجای ۳۰ درصد فرانشیز، ۱۵ درصد بپردازد که البته هنوز قطعی و نهایی نشده است.

بخوانید  کاهش ذخایر خون با حضور مردم جبران می‌شود

وی گفت: ان‌شاءالله برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع سال آینده گسترش پیدا می‌کند. در شهرهای بزرگ ابتدا در حاشیه شهرها و بعد در داخل شهرها و مراکز، به صورت مرحله‌ای اجرا می‌شود.

وی در ادامه گفت: در باره ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی، طبق قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار، موانع موجود را طی یکسال گذشته برداشتیم. اکنون اگر کسی بخواهد در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند، مرکز درمانی، مرکز جراحی محدود و… بسازد، موانع جغرافیایی و … برداشته شده است. البته بحث‌های ایمنی، آتش‌نشانی و شهرسازی جداست، اما موانع جغرافیایی به این معنا که کسانی، در یک جاهایی برای خودشان قلمرو ساخته بودند، برداشته شده و فقط شاخص‌های کارشناسی مورد توجه قرار می‌گیرد. در عین حال در زمینه توسعه گردشگری سلامت هم به ۲۲۰ مرکز IPD مجوز داده شده است‌. مراکزی که بتوانند استانداردها را پاس کنند، اضافه می‌کنیم. این‌ها مراکزی هستند که می‌توانند بیماران بین‌المللی بگیرند که برای کشور ارزآوری دارد که نشان می‌دهد که پزشکی ما مورد اعتماد کشورهاست و از نظر پزشکی در درجه بالایی هستیم و نه تنها نیاز نیست بیماران‌مان را به خارج اعزام کنیم، بلکه از خارج از کشور برای درمان به کشور ما می‌آیند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت کرونا در کشور نیز گفت: موج هشتم کرونا را پشت سر گذاشتیم و ۱۰ روزی است که از قله موج عبور کردیم. میزان مراجعین سرپایی و بستری‌مان در حال کاهش است. نگران دو کوهانه بودن موج بودیم که خوشبختانه تا امروز شیب مجددی به سمت بالا نداشتیم. آرامشی که اکنون در کشور داریم، مرهون فداکاری‌هایی است که طی یکسال گذشته انجام شده است. متاسفانه کشورهای آمریکایی و اروپایی مرگ‌های چندصدتایی دارند، اما خوشبختانه در کشور ما اگر به بیمارستان‌ها مراجعه کنید، شرایط خوب است و فوتی‌هایمان زیر ۱۰تاست و گاهی اوقات هم صفر بوده است. اگر چه یک فوتی هم زیاد است. بنابراین با کمترین آسیب از این موج هم در حال عبوریم.

کریمی گفت: کار دیگری که در سال گذشته شروع شد، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود که یک مرحله پرداخت‌ها انجام شده و مابقی بر اساس قانون طبق عملکرد پرداخت می‌شود. اعتباربخشی مراکز جراحی محدود هم در گذشته سابقه نداشت، اما با آتش‌سوزی که در مرکز سینا شمیران اتفاق افتاد، زنگ خطر را زد که مراکز جراحی محدود هم به استاندارد و اعتباربخشی نیاز دارند که این کار هم در این دوره انجام شد.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تعرفه‌های پرستاران در سال آتی، گفت: تاریخ اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اول فروردین ۱۴۰۱ است. تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به این معناست که در ازای خدمتی که ارائه شده، مبلغی پرداخت شده است. بنابراین شرط اول آن ثبت خدمت است. بر این اساس باید از ابتدای سال خدمات پرستاری ثبت می‌شد و همه این اقدامات آغاز شده و بعد هم باید سامانه‌ای بود تا این خدمات را محاسبه کند و مصوبه در هیات دولت تصویب می‌شد. همه این موارد در حال محاسبه است و خدمات پرستاران ثبت می‌شود و محاسبه شده و پرداخت می‌شود. یک قسطی هم که پرداخت شده، ‌ علی‌الحساب بوده است.

کریمی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش مجدد کرونا در اسفند ماه، گفت: باید توجه کرد که فعلا پیش‌بینی ما افزایش در اسفند ماه نیست. هرچند که بر اساس مدل‌سازی‌های مختلفی که انجام می‌شود، خروجی های مختلفی ممکن است ارائه شود. در عین حال نمی‌توان هیچ چیز قطعی درباره ویروس بیان کرد، این‌ها همه پیش‌بینی است و ممکن است جهشی رخ دهد تا پیش‌بینی‌ها زیر سوال رود. باید دستورالعمل‌ها را جدی بگیریم و مراقبت‌های بهداشتی را همچنان انجام دهیم. با این حال فعلا بر اساس مدل‌سازی ما بعید است که به این سرعت بخواهد موج جدیدی ایجاد شود، مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره وضعیت تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲ نیز گفت: تعرفه‌های پزشکی سال آینده در شواری عالی بیمه مصوب شده و به صورت مکتوب برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. طبق قانون باید قبل از ارائه لایحه بودجه تعرفه‌های پزشکی تعیین تکلیف می‌شد که متاسفانه تا امروز این اقدام انجام نشده است. خواهش‌مان این است که هرچه زودتر تعیین تکلیف شود. به هر حال علت اینکه تعرفه باید قبل از قانون بودجه ارائه شود، این است که باید تعرفه مشخص باشد تا بر اساس آن منابع و بودجه لازم را مصوب کنند، اگر برعکس شود و منابع محدود باشد، ‌ مجبوریم به صورت دستوری تعرفه را مصوب کنیم که آن هم با واقعیت همخوانی ندارد؛ بر این اساس خواهش داریم که سریع‌تر از برنامه و بودجه برود و در هیات دولت مصوب شود و تعرفه خدمات پزشکی سال آینده مشخص شود.

بخوانید  ارائه خدمات به سالمندان در آسایشگاه‌ها و منازل تخصصی می‌شود

کریمی گفت: در عین حال اکنون نمی‌توان از جزئیات تعرفه‌ها صحبت کرد؛ چراکه مصوبه نهایی باید از هیات دولت و با امضای معاون اول ابلاغ شود. خواهش ما این است که مسئولان زودتر این کار ار انجام دهند تا بتوانیم تا سال تمام نشده، ‌ تعرفه‌ها را داشته باشیم. در غیر این صورت در آن طرف سال مشکلاتی برای مراکز ایجاد می‌شود.

کریمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، ‌ درباره شرایط خدمت‌رسانی درمانی به زلزله‌زدگان خوی گفت: بلافاصله بعد از زلزله تیم واکنش سریع ما به منطقه اعزام شد. ساماندهی‌های لازم انجام شده است. یکی از بیمارستان‌های منطقه از نظر ایمنی قابل اعتماد نبود که جابجایی انجام شد. اکنون در خوی از نظر درمانی مشکلی نداریم. داروهایی نیاز بود که با سازمان غذا و دارو هماهنگ شده و ارسال می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بیمارستان‌های فرسوده در کشور، گفت: بستگی دارد که فرسوده را چه چیزی تعریف کنید. در حال حاضر بیمارستان‌های بالای ۲۵ سال‌مان ۳۷۰ بیمارستان است. البته به این معنا نیست که فرسوده‌اند، بلکه یکسری فرسودگی‌هایی مانند مشکلاتی در ژنراتور و … دارند که نیاز به اصلاح دارند. در یکسال هم نمی‌توان این حجم از بیمارستان را اصلاح کرد. ما این را به عنوان یکی از احکام در قانون برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم که طی پنج سال منابع آن دیده و اصلاحات انجام شود. امیدواریم بتوانیم به تصویب نهایی برسانیم.

کریمی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت تامین داروهای بیمارستانی و ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان‌ها برای تهیه دارو، گفت: فرستادن بیمار بستری برای تهیه دارو یا ملزومات به خارج از بیمارستان، تخلف است. مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته یا به معاونت درمان‌ها اطلاع دهند. وظیفه بیمارستان است که دارو یا ملزومات را برای بیمار بستری تهیه کند. بحث بحران دارو هم با افزایش تولید و واردات در حال برطرف شدن است. علت این کمبود این بود که ۳.۲ میلیارد دلار ارزی بود که در ابتدای طرح دارویاری داده می‌شد که بعد از طرح دارویاری قرار شد این اعتبار در انتهای زنجیره و به صورت یارانه به مردم دهند. کسانی که رانتی داشتند، خوشایندشان نبود و بعضا با کم کردن تولید، اختلال در واردات و توزیع کمبودهایی ایجاد کردند که خوشبختانه با ورودی که انجام شده، همه این موارد در حال رفع شدن است.

وی گفت: در عین حال کمبودهای آنتی‌بیوتیک و سرم رفع شده و در مراکز درمانی دولتی بحران جدی در زمینه سرم نداریم. از مراکز خصوصی هم گزارشی نداشته‌ایم.

وی درباره بحث کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها گفت: یکسری کمبودهایی هست، اما آنطور نیست که به بیمار لطمه بزند و حاد باشد. ما تلاش می‌کنیم که تجهیزات در دسترس باشد. برای برخی تجهیزات مانند پروتزهای ارتوپدی و … لیست انتظاری ایجاد می‌شود که البته در همه جای دنیا است. ما لیست کمبودها را به اداره کل تجهیزات ارائه می‌دهیم و آن‌ها رفع می‌کنند. در عین حال ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ملزومات وجود دارد.

کریمی درباره وضعیت بودجه‌ای معاونت درمان برای سال آینده، ‌ گفت: باید توجه کرد که بودجه مربوط به بیماران خاص و صعب‌العلاج پیشنهاد بودجه‌ای ۷۰۰۰ میلیارد تومان بوده که امیدواریم مصوب شده و حتی بیشتر از این مصوب شود. سهم خود درمان هم افزایش داشته است. باتوجه به اینکه مابه‌التفاوت بحث کاهش فرانشیز و رایگان کردن خدمات بستری را وزارت بهداشت باید بپردازد، سهم درمان افزایش داشته و این افزایش برای کاهش پرداخت از جیب مردم بوده است. امیدواریم مصوب شود.

کریمی تاکید کرد: آنچه که امسال منتظر هستیم که تخصیص یابد، منابع هدفمندی است که بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه‌ها بوده که باید در اختیار درمان قرار می‌گرفت که تاکنون ۲۰ درصد آن محقق شده است. این ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای کاهش فرانشیز زایمان طبیعی، مراکز پیوند، کاهش فرانشیز پرداخت از جیب مردم، ‌ مقیمی و ماندگاری در مناطق محروم و بسته‌های حیاتی است. اکنون بدهکار مراکز درمانی هستیم و امیدواریم ۴۰۰۰ میلیارد تومان باقی مانده از هدفمندی پرداخت شود تا در یک ماه و نیم آینده از سال پول‌ها را به مراکز و بیمارستان‌ها پرداخت کنیم تا خدمات حیاتی‌مان دچار اختلال نشود. البته تاکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی این خدمات را انجام دادند که باید بدهی‌مان را به آن‌ها ارائه دهیم.

وی گفت: برای سال آتی نیز منابع هدفمندی در قانون بودجه جابجا شده و از هدفمندی به ردیف دیگری که پایدارتر است منتقل شده است. عدد آن هم کاهش نیافته است. متاسفانه در بودجه ۱۴۰۱ برای سیگار هم مالیات مصوب نشد که امیدواریم برای سال آینده اصلاح شود. یکی از ضعف‌های ما است که دخانیات که کالایی آسیب‌رسان است، ‌ مالیاتش مصوب نشد. امسال امیدواریم مصوب شود و بخشی از مالیات این کالای آسیب رسان به حوزه سلامت تخصیص یابد تا بخشی از آسیب‌های سیگار برای سلامت مردم را جبران کنیم.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران