0

گلایه های جامعه مامایی از برخی کاستی ها و بی توجهی ها به حوزه شغلی مامایی در کشور

کم بودن تعرفه ها و تعطیلی مطب های خصوصی آنان، عدم اجرای قانون جوانی جمعیت، فشار کاری بالا و بسیاری از مشکلات دیگر باعث ایجاد نارضایتی بسیاری در میان شاغلین یکی از تاثیرگذارترین گروه های نظام سلامت یعنی ماماها شده است که در روز ۱۳ اردیبهشت مصادف با ۲۴ می و به مناسبت روز جهانی ماما در مراسمی شرکت کرده بودند که از سوی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش های نورالرضا برگزار شد. اگرچه عدم حضور وزیر بهداشت و معاونانش،موجب شگقتی حضار و گلایه های نمایندگان ماماها شد اما مسوولین سازمان نظام پزشکی از جمله دکتر محمد رئیس زاده، رئیس سازمان، دکتر محمود فاضل ریاست شورای عالی سازمان نظام پزشکی، دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی، و حضور پرشور و پرتعداد ماماها و خانواده هایشان در این مراسم چشم گیر بود تا حداقل گامی در جهت بزرگداشت این قشر زحمتکش برداشته شود.در این مراسم علاوه بر تقدیر از ماماهای نمونه سال، به بیان دغدغه ها و مشکلات جامعه مامایی کشور هم اشاره شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی؛ سخنران اول این مراسم  نوشین زنده زبان از پیشکسوتان مامایی ایران بود که به تشریح اهمیت نقش ماماها در نظام سلامت ایران پرداخت و گفت: بیش از 60% ز ایمان های کشور در مراکز دولتی بدست ماما ها  انجام می‌شود. اما عملا پرونده ها به نام ایشان ثبت نمی‌شود. 

 زنده زبان در ادامه افزود: وزارت بهداشت  فکر واقدامی برای اجرای صحیح قانون جوانی جمعیت نمی‌کند. اخیرا نیز کوریکولوم درسی جدید پرستاری شامل دروس مامایی نیز شده است و عملا در بعضی مراکز وظایف و به نوعی حوزه شغلی مامایی به پرستاری واگذار می‌شود. تنها حامی واقعی ما نظام پزشکی بوده است. 

بخوانید  ابتلای ۱۰ درصد از ایرانی‌ها به دیابت/ ۵۰ درصد از مردم از بیماری خود اطلاعی ندارند‌

با یاس مشکلات حل نمیشود، تنها راهکار امید داشتن و تلاش برای اجرای راهکار هاست

در مراسم روز جهانی ماما، رئیس سازمان نظام پزشکی از عدم حضور مسوولین وزارت بهداشت در این مراسم انتقاد کرد و خواستار اهتمام بیشتر وزارت بهداشت برای حل مشکلات ماماها شد. 

دکتر محمد رئیس زاده عنوان کرد: برای از دست ندادن فرصت پنجره طلایی جمعیتی و کمتر شدن شیب کاهش نرخ موالید کشور، فرصت زیادی باقی نیست و شاغلین رشته مامایی از مهمترین ارکان اجرای قانون جوانی جمعیت می باشد.

دکتر رئیس زاده درباره راهکار حل مشکلات شغلی و درآمدی شاغلان این رشته گفت: زیر پوشش بیمه بردن خدمات گروه مامایی می‌تواند مردم را به مراجعه به مطب های مامایی بیشتر ترغیب کند.

وی در ادامه در تشریح وضعیت شاغلین گروه مامایی عنوان کرد: اکنون آمار مطب های خصوصی کل جامعه مامایی در حدود ده درصد جمعیت مامایی کشور است. 

دکتر رئیس زاده در این مراسم نسبت به  ادغام وظایف پرستاران و مامایی هشدار داد و خواستار جلوگیری از این اتفاق شد.

گفتنی است؛قرائت بیانیه جامعه مامایی از دیگر بخش های مراسم بود که در این بیانیه، اهم خواسته های جامعه مامایی به شرح ذیل آمده بود: 

 

– اصلاح نظام پرداخت در زایشگاه ها و پرداخت تعرفه زایمانی به ماماهای عامل زایمان در مراکز دولتی  فاقد متخصص زنان

– ⁠پرداخت ۳۰٪ از تعرفه زایمان به ماماهای عامل زایمان در مراکزی که متخصص زنان حضور دارد و زایمان توسط ماما انجام می شود.

– ⁠پرداخت تعرفه های خدمات غیر زایمانی در حین لیبر

۰ استاندارد سازی نیروی انسانی ماما برای حمایت و تکریم مادر باردار در حین لیبر و زایمان و بهره مندی کلیه مادران از مراقبت نفر به نفر مامایی در حین زایمان 

بخوانید  کیفیت هوای تهران نامطلوب است

فراهم شدن امکان حضور ماما همراه( حسب درخواست مادر) در کلیه مراکز زایشگاهی دولتی و خصوصی

اجرای ماده ۴۵ قانون جوانی جمعیت جهت پوشش کامل بیمه ای خدمات مامایی ( دارو، پارکلینیک) توسط بیمه های پایه و تکمیلی بالاخص بیمه تامین اجتماعی.

نظرات کاربران