0

کامپوزیت دندان و بهترین دندانپزشک برای آن

کامپوزیت دندان یکی از روش های لمینت بوده که برای اصلاح طرح لبخند افراد به کار گرفته شده و طرفداران زیادی دارد. دندانپزشک از ماده‌ای به نام رزین کامپوزیت استفاده می ‌کند تا شکل ظاهری دندان ها را بهبود ببخشد. در صورت استفاده از بهترین دندانپزشک نتیجه نهایی کار کاملا مطابق سایر دندان های دیگر و طبیعی است.

کامپوزیت دندان چیست؟

داشتن دندان های زیبا و جذاب هر چهره ای را متفاوت می کند، در گذشته داشتن یک لبخند زیبا ممکن بود به آرزو تبدیل شود. اما در حال حاضر با پیشرفت هایی که در علم دندانپزشکی رخ داده همه افراد می ‌توانند صاحب دندان های سالم زیبا گردند.

در علم دندان پزشکی روش های زیادی برای درمان، ترمیم و زیباسازی دندان ها وجود دارد که یکی از پرطرفدارترین آنها کامپوزیت دندان یا لمینت است.

کامپوزیت دندان در واقع همان موادی بوده که برای پر کردن دندان ها استفاده می شود و به صورت خمیری و هم رنگ دندان ها یک لایه نازک بر سطح دندان قرار می گیرد. برای اینکه کامپوزیت بر سطح دندان کاملاً تثبیت گردد، پزشک پس از فرم دهی بر روی دندان آن را با کمک نور آبی سخت می ‌کند.

کامپوزیت از مواد رزین بوده که با توجه به تعداد و اندازه ذرات شان در چند دسته مختلف قرار می گیرند که هرکدام کاربردهای متفاوتی دارند. به طور کلی می ‌توان کامپوزیت دندان را به چهار گروه تقسیم بندی کرد:

  1. کامپوزیت نوع هیبرید
  2. کامپوزیت میکرو فیلد
  3. کامپوزیت نانو فیلد
  4. آی پی اس ونیرها

هر کدام از این مدل های کامپوزیت دندان برای بخش خاصی از دندان ها کاربرد دارند؛ چرا که در دندان ‌های جلو زیبایی و درخشندگی عامل مهم بوده و در دندان های عقبی استحکام کافی برای جویدن بهتر و تحمل نیروهای وارده اهمیت پیدا می ‌کند.

اصلی‌ترین کاربرد کامپوزیت ترمیم دندان است. حفره‌های دندانی یکی از مشکلات بسیار رایج در دندان‌ها است. آنها حفره‌های کوچکی هستند که در اثر پوسیدگی دندان به دلایل مختلف روی سطوح دندانی ایجادشده و ظاهر دندان‌ها را زشت و نامرتب می‌کند. این پوسیدگی‌های دندانی به دنبال تولید اسید توسط پلاک‌ها و باکتری‌های دهان ایجاد می‌شوند و مینای دندان را فرسایش می‌دهد. یکی از کاربردهای کامپوزیت دندان، برای پرکردن همین حفره‌های دندانی است. مواد کامپوزیتی به‌راحتی می‌توانند وارد این حفره‌ها شوند و آنها را به‌خوبی پر کنند.

بخوانید  18 تله خطرناک زندگی که ممکن است زندگی شما را تباه کنند

کامپوزیت چگونه انجام می شود؟

کامپوزیت دندان کاربردهای بسیار متنوعی داشته و در درمان بسیاری از آسیب های دندان مانند شکستگی، پریدگی و پوسیدگی صورت می گیرد. حتی ممکن است در برخی موارد برای بدفرمی، نامنظمی و فاصله بین دندان ها نیز از این روش استفاده کنند.

باید برای انجام کامپوزیت دندان چند مرحله طی شود که نتیجه نهایی کار مناسب گردد؛ در ادامه به بررسی مراحل انجام کامپوزیت دندان می ‌پردازیم:

انتخاب رنگ

کامپوزیت دندان دارای رنگ های متنوعی بوده و برای ترمیم دندان هر فرد اول باید رنگ آن متناسب با نیاز وی انتخاب شود و دندانپزشک با نشان دادن رنگ های مختلف به بیمار برای هماهنگی بیشتر از رنگ های نزدیک به دندان های بیمار استفاده می کند.

تمیز کردن دندان

دندانپزشک دندان ها را جلا داده، تا از هرگونه پلاک و مواد زائد کاملا پاک شوند؛ تا چسبندگی کامپوزیت بر روی آن به گونه ‌ای نفوذ کند که به هیچ عنوان جدا نگردد.

متخلخل کردن سطح دندان با اسید

بعد از تمیز کردن دندان ها، یک ماده اسیدی به شکل ژل در قالب های کوچک سرنگ بر روی دندان ها ریخته تا به مدت ۱۵ ثانیه بر سطح دندان باقی بماند، سپس از روی دندان شسته شده و سطح دندان آماده پذیرش کامپوزیت است.

گذاشتن کامپوزیت بر روی دندان

در این مرحله دندان پزشک با استفاده از یک فرچه کوچک با یک اپلیکاتور مواد کامپوزیت را بر روی سطح متخلخل دندان قرار می ‌دهد. گاهی اوقات به آرامی روی دندان باد می گیرد تا اطمینان حاصل کنند که مواد کامپوزیتی به صورت لایه نازک روی کل دندان و سطح آن پخش شده است.

درمان و پولیش کامپوزیت دندان

پس از قرار گرفتن ماده کامپوزیت بر روی دندان، دندانپزشک پرتو نوری با طول موج خاص را بر روی آن منعکس می کند. نور یکی از بخش های مهم بوده که باعث فعال شدن کاتالیزور در مواد کامپوزیت شده و آن را سفت می کند. معمولاً مدت تابش نور بر روی کامپوزیت ‌دندان حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه خواهد بود.

بخوانید  اعمال رایجی که به دندان‌ها آسیب می‌رساند

ترمیم و گذاشتن ماده کامپوزیتی دندان

پس از ایجاد باندینگ اولیه با سطح دندان لازم است که لایه های متوالی کامپوزیت دندان به دندان اضافه شود، تا شکل و حجم مورد نیاز برای ترمیم دندان تأمین گردد.

فرم دهی کامپوزیت

بعد از اینکه دندان پزشکی از موقعیت کامپوزیت دندان رضایت پیدا کرد، با کمک نور آبی دوباره تنظیمات اولیه را انجام می ‌دهد، تا شکل گیری نهایی صورت بگیرد که در چنین شرایطی بین ۱۰ تا ۴۰ ثانیه باید از این نوع استفاده کنند.

برای انجام کامپوزیت به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

کامپوزیت دندان از کارهای بسیار حساس و مهم دندانپزشکی است و باید تمامی کارهای مربوط به ترمیم و کامپوزیت دندان ها توسط دندانپزشک حرفه‌ ای متخصص صورت بگیرد.

برای این که از انجام کارهای کامپوزیت بر روی دندان رضایت کافی را به دست آورید؛ باید قبل از انتخاب دندانپزشک برای کامپوزیت به‌ خوبی تحقیق کرده و با انتخاب یک دندانپزشک متخصص و حاذق با خیال راحت تر کار دندان خود را انجام دهید.

موارد مهمی که در انتخاب بهترین دندانپزشک تأثیر دارند عبارتند از:

تجربه دندانپزشک

پیدا کردن دندان پزشکی که تجربه و تبحر کافی در زمینه کاشت کامپوزیت ‌دندان را داشته، تأثیر زیادی در اصلاح طرح لبخند و داشتن دندان های زیبا و مستحکم دارد.

محل ارائه خدمات دندانپزشکی

پیدا کردن محل هایی که از لحاظ رفت و آمد برای افراد ساده تر باشد، چرا که لازم است عمل کامپوزیت در چندین جلسه متوالی صورت بگیرد.

انتخاب نوع کامپوزیت

معمولاً دندانپزشکان با شناخت کامل انواع کامپوزیت بهترین مارک این محصول را برای دندان های جلو و دندان های عقب انتخاب می کنند تا در نهایت نتیجه مناسبی به وجود بیاید.

مراقبت های بعد از کاشت

دندانپزشکان متبحر در جلسات مشاوره در مورد مراقبت های بعد از کاشت کامپوزیت اطلاعات کافی را به افراد می دهند، تا با رعایت و عمل‌کردن به این توصیه ها بتوان از کامپوزیت ها به شکل مناسبی مراقبت کرد.

بخوانید  آیا تزریق فیلر زیر چشم عوارض دارد؟

ارائه خدمات به بیمار بعد از کاشت کامپوزیت

انتخاب دندانپزشکانی که بعد از کاشت کامپوزیت دندان هم خدمات به بیماران خود می‌ دهند اهمیت زیادی پیدا می کند.

هزینه کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک خوب

دندانپزشکی جزء محدود خدمات درمانی است که لازم است هزینه ‌های آن را بیماران تقبل کنند. به همین جهت پیداکردن دندانپزشکانی که تعرفه های مناسبی دارند برای بیماران مورد توجه قرار می گیرد.

پیشرفت هایی که زمینه ساخت مواد کامپوزیتی به وجود آمده، سبب شده تا هر نوع مشکل دندانی از جمله شکستگی دندان ها، پر کردن دندان ها، بستن فاصله بین دندان ها و مهمتر از هر چیز اصلاح طرح لبخند را برطرف می کند.

معمولاً هزینه کامپوزیت دندان توسط دندانپزشکی خوب و با مهارت بر اساس برخی از عوامل مشخص می ‌گردد که با شناخت این عامل ها به شکل بهتری می توانید هزینه های مربوط به دندان پزشکی را بپردازید:

مهارت و تجربه دندانپزشک

مهارت و تجربه دندانپزشکی از مهمترین عامل هایی که بر قیمت کامپوزیت دندان تأثیر دارد، چرا که اصلاح طرح لبخند توسط افراد با تجربه موفق تر است.

مارک کامپوزیت دندان

کارخانه های متعددی در حوزه تولید کامپوزیت فعالیت می کنند که با توجه به برند کامپوزیت و کشور سازنده قیمت این مواد تغییر می یابد.

ویژگی های کامپوزیت

ویژگی هایی مانند ماندگاری، طول عمر کامپوزیت دندان و مقاومت آن در برابر لکه و نوشیدنی های رنگی یا سایش ارتباط مستقیم به مرغوبیت و با کیفیت تر بودن کامپوزیت دارد.

آماده سازی دندان قبل از کامپوزیت

گاهی اوقات باید برای رفع کردن تخریب‌ های دندانی از روش ‌های دیگر قبل از کامپوزیت استفاده شود که بر هزینه نهایی موثر است.

کیت های دندانپزشکی

کیت های دندانپزشکی زیبایی برای تراشیدن دندان یا فرم دهی لایه های کامپوزیت مورد استفاده قرار می گیرند و هر چقدر که پیشرفته تر باشد، در نتیجه کیفیت نهایی کار هم بالاتر می رود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *