0

چه خبر از اجرای قانون در سازمان غذا و دارو؟

آنا گزارش می‌دهد؛

رییس سازمان غذا و دارو تصمیم گرفته است در یک پیامک به خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری آنا، اتهام شرکت تولید کننده کیت‌های قلابی را کوچک جلوه داده و سعی بر توجیح نمودن آن کند.

گروه جامعه خبرگزاری آنا_زهرا اردشیری، پس از انتشار خبر اتهام یک شرکت سرشناس سازنده تجهیزات پزشکی مبنی بر تولید کیت‌های آزمایشگاهی بدون پروانه ساخت و مجوز و  توزیع آن در بازار پیگیری‌های خبرنگار حوزه سلامت آنا شروع شد. متاسفانه پس از انتشار گزارش‌های مکرر و عدم پاسخگویی روح الله مزینانی، رییس اداره تجهیزات پزشکی و روابط عمومی این سازمان در پاسخ به این سؤال که سرنوشت کیت‌های قلابی چه می‌شود؟ بلاخره حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو در یک پیامک  به خبرنگار حوزه سلامت خبرگزاری آنا، تصمیم به توضیح در رابطه با اتهام شرکت مربوط گرفت.  

او در متن این پیام نوشته است: «تولید و توزیع ۳ مدل کیت آزمایشگاهی قبل از صدور مجوز پروانه تولید به بازار توسط یکی از شرکت‌های تولیدی و صادر کننده با سابقه و دارای بیش از ۳۴ پروانه تولید کیت‌های آزمایشگاهی و تشخیص بیماری کرونا، غیر مجاز است.

شرکت مذکور مرا‌حل صدور مجوز ۳ کیت را در سامانه ثبت تجهیزات پزشکی از طریق دانشگاه علوم پزشکی البرز اقدام نموده لیکن تاکنون به پایان نرسیده است. شرکت مذکور محصول جدید را تولید و انبارش کرده است و بدون هماهنگی با دانشگاه، بخشی از این کیت‌های فاقد مجوز را جهت ارزیابی عملکردی محصول در مراکز منتخب مورد توزیع نموده است و بخشی جهت طی مراحل آزمون‌های لازم جهت اخذ پروانه نمونه برداری و مصرف می‌شود.

بخوانید  ذی‌نفعان غربالگری غیراستاندارد سود هزار میلیاردی به جیب می‌زنند

به هر حال شرکت‌ها موظف هستند قبل از تولید انبوه و توزیع کالا، نسبت به اخذ مجوز‌های لازم اقدام نماید و عدم رعایت موضوع فوق به منزله توزیع بدون مجوز می‌باشد و بر این اساس با توجه به تفویض صدور پروانه تولید و رسیدگی به تخلفات تولیدکنندگان برای محصولات کلاس خطر A و b  به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، موضوع از طریق دانشگاه البرز به مراجع قضایی ارجاع گردیده و علاوه بر آن در کمیته هیات بدوی سازمان غذا و دارو نیز پیگیری قانونی می‌شود.»  

**ارزیابی عملکرد روی جان مردم؟!

در پاسخ یا توضیح رییس سازمان غذا و دارو چند نکته جالب به نظر می‌رسد و سؤال برانگیز است. اولاً: چگونه امکان دارد کالایی که در مرحله ارزیابی عملکردی قرار دارد وارد سطح بازار شود و در معرض فروش قرار بگیرد و آن را در اختیار مشتریان و متقاضیان چه خاص و چه عام قرار داد به ویژه کالا‌ها و اقلامی که با سلامت و جان مردم سر و کار دارند؟  

ثانیاً: اگر قرار باشد برای ارزیابی عملکرد کیت‌ها آن‌ها را در برخی از آزمایشگاه‌های مورد تأیید به کار گرفته شوند باید تعداد محدودی از آن‌ها در اختیار چند آزمایشگاه خاص قرار بگیرند آن هم به صورت کاملاً رایگان، نه آنکه بطور وسیع در مراکز توزیع نموده به فروش برسند و برای فروش آن‌ها فاکتور صادر شود.  

ثالثاً: زمانی که این شرکت کیت‌های بدون مجوز را در سطح بازار توزیع نموده و به فروش رسانده است چرا اکنون که این تخلف محرض شده سازمان غذا و دارو و اداره تجهیزات پزشکی  یا آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت فراخوان جمع آوری این کیت‌ها را صادر نکرده و همچنان این کیت‌ها در مراکز آزمایشگاهی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

بخوانید  بازنگری قوه قضاییه در زمینه "ثبت اختراعات"

 
آنچه در پاسخ رییس  سازمان غذا و دارو بیشتر از هر چیزی جلب توجه می‌کند، کوچک جلوه دادن تخلف این شرکت و توجیح نمودن آن است. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید بیش از اینکه نگران شرکت‌های متخلف باشند و از آن‌ها حمایت و دفاع کنند، حافظ سلامتی و جان مردم باشند و کاسبانی که تنها به فکر منافع خودشان هستند را رسوا کرده و به مجازات لازم برسانند. پس به این امید ما نیز منتظر خبر اجرای قانون در مورد متخلفان و حامیان آن‌ها می‌مانیم.

منبع : خبرگزاری آنا

نظرات کاربران