0

واکسن mRNA ایرانی کرونا در آستانه ورود به آزمایش انسانی

واکسن mRNA ایرانی کرونا در آستانه ورود به آزمایش انسانی

واکسن mRNA ایرانی کرونا در آستانه ورود به آزمایش انسانی

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان – این خبر را یونس پناهی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اعلام کرده است.

در ادامه پاسخ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت  به سوالات خبرنگاران آمده است:

واکسن mRNA  کرونا در چه مرحله ای قرار دارد؟

پناهی: محققان واکسن mRNA نتایج مطالعات برای شروع مرحله اول کارآزمایی بالینی را به سازمان غذا و دارو تحویل داده اند. برای شروع فاز یک کارآزمایی بالینی (کلینیکال ترایال) در هفته آینده این موضوع در کمیته اخلاق وزارت بهداشت بررسی می شود. با توجه به اینکه این واکسن از نوع پلتفرم پیشرفته است و ظرافت های خاص خودش را دارد، سازمان غذا و دارو به طور جدی آن را ارزیابی می کند.

میزان سرایت امیکرون نسبت به دلتا چقدر بیشتر است؟

پناهی: آخرین جهش ویروس کرونا اُمیکرون است. این سویه بر خلاف سویه دلتا از قدرت انتشار بالایی برخوردار است به گونه‌ای که سویه دلتا ۵ تا ۶ روز زمان نیاز داشت تا فرد دیگری را درگیر کند ولی این زمان در سویه اُمیکرون ۱/۵ تا ۳ روز رسیده است.سویه اُمیکرون هر چند که سرعت انتشار بالایی دارد ولی شدت بیماری آن نسبت به سویه دلتا کمتر است.

تفاوت زیادی میان واکسن‌های مختلف در ابتلا مجدد به بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد و هر چه واکسیناسیون کامل‌تر باشد افراد به مراتب ایمنی زایی بالاتری را خواهند داشت به گونه‌ای که افرادی که ۳ دوز را دریافت کرده‌اند، ایمنی بالاتری از جنبه ابتلا به فرم شدید را خواهند داشت و افرادی که واکسینه نشده باشند شدت بالاتری از بیماری را تجربه خواهند کرد.

بخوانید  تهران در وضعیت نارنجی کرونا / ۷ شهر قرمز شدند

 ایمنی زایی واکسن های تزریقی در ایران چقدر است؟

پناهی: در این مطالعات واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا، برکت و اسپوتنیک از جنبه‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. بر اساس نتایج به دست آمده واکسن سینوفارم از نظر پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا ایمنی ۸۰ درصدی، واکسن آسترازنکا ۸۴ درصد، واکسن برکت ۸۷ درصد و اسپوتنیک پیشگیری ۷۵ درصدی دارد. از نظر جلوگیری از بستری شدن مبتلایان در بیمارستان واکسن سینوفارم ۷۲ درصد، آسترازنکا ۸۲ درصد، برکت ۸۶ درصد و اسپوتنیک ۶۸ درصد موثر هستند.واکسن سینوفارم ۸۶ درصد، آسترازنکا ۹۲ درصد، برکت ۹۸ درصد و اسپوتنیک ۱۰۰ درصد در پیشگیری از مرگ ناشی از ابتلا فرد به کووید-۱۹ موثر است.

وضعیت تولید واکسن در کشور چگونه است؟

پناهی: تنها واکسن وزارت بهداشت، واکسن تولید شده در انستیتوپاستور است ولی در کنار آن دانشگاه بقیه الله نیز واکسن تولید کرده و در کنار آن واکسن‌هایی چون فخرا و برکت نیز تولید شده است.

واکسیناسیون چقدر از ابتلا به امیکرون جلوگیری می‌کند؟

پناهی: فرم غالب ویروس کرونا در ایران اُمیکرون است، واکسیناسیون، میزان ابتلا افراد به این بیماری را کم نمی‌کند. زیرا دیده شده افرادی که حتی ۳ دوز را دریافت کرده‌اند، مبتلا شده‌اند. ولی شدت بیماری در این دسته از افراد به شدت کاهش می‌یابد و از بستری شدن آنها در بخش‌های بیمارستانی و ICU کم می‌شود.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران