0

هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند به ۸ نفر زندگی دوباره ببخشد/ ایران در جایگاه ۲۹ دنیا در زمینه اهداء عضو

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری دانش و فناوری خبرگزاری آنا، در این نشست ابتدا خانم امینیان مدیر روابط عمومی مرکز درمانی مسیح دانشوری در ابتدا پیام دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری را قرائت کرد و در خصوص جایگاه ایران در اهدای عضو گفت ایران در دنیا جایگاه ۲۹ و در خاورمیانه مقام اول را دارد.  

وی در ادامه گفت: واحد فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه شهید بهشتی از سال ۱۳۸۳ با هدف نجات جان بیماران نیازمند عضد در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری آغاز به کار کرد.  

امینیان در ادمه گفت: در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ به دستور دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری طی نامه‌ای به رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخواست شد که ۳۱ اردیبهشت ماه مصادف با سالروز فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو، این روز به عنوان روز ملی اهدای عضو ثبت شود.  

 احسان علی‌بیگی در این نشست فرهنگی ترویج امر اهدای عضو از موارد مرگ مغزی که به مناسبت روز ملی اهدای عضو در سرای علمی، فرهنگی، دانشگاهی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، اظهار داشت: اردیبهشت ماه بهشت و ماهی است که در آن روز‌هایی به نام معلم و کارگر نامگذاری شده و با اضافه شدن روز اهدای عضو، «اهدای عضو، اهدای زندگی» برای تمام نهاد‌ها نهادینه شده است.

وی با اشاره به شعار «بیا و ببخش» در شعار امسال اهدای عضو گفت: ما وقتی با خانواده‌های بیماران مرگ مغزی ملاقات می‌کنیم این خانواده‌ها احساس امنیت ندارند، اما وقتی آن‌ها را با شعار بیا و ببخش دعوت می‌کنیم این پیام را دارد که ما در کنارتان هستیم.

بخوانید  اجرای پویش نذر خون در کشور با شروع ماه محرم

** هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند به ۸ نفر زندگی دوباره ببخشد

علی‌بیگی با بیان این که مرگ مغزی یک اتفاق و وقوع است، اما اهدای عضو یک انتخاب است گفت: هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند به ۸ نفر زندگی دوباره ببخشد.

وی تعداد افرادی که در کشور موفق به دریافت کارت اهدای عضو شده‌اند را ۵ میلیون نفر اعلام و تصریح کرد: با دریافت کارت اهدای عضو، این فرصت را به خود و خانواده‌ها می‌دهید که ببخشید.

علی‌بیگی همچنین با اشاره به راه‌اندازی کمپین «من و اهدا» در این ارتباط گفت: این کمپین منحصر به دریافت کارت نیست بلکه به مدد فضای مجازی دنبال این هستیم که نظرات افراد در خصوص اهدای عضو را شناسایی کنیم که دیگر خانواده‌ها در زمان مرگ مغزی به دنبال کارت اهدای عضو نباشند بلکه از این طریق رضایت لسانی افراد اعلام شده است.

** در ۲۷ ماه گذشته ماهی دو پیوند کبد، ۱۳۰ پیوند ریه و ۳۰۰ پیوند قلب صورت گرفته است

قائم مقام واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم گفت: امید است هر کدام از ما سفیری باشیم که مساله اهدای عضو را به هموطنان در جهت افزایش آگاهی و ایجاد نگرش مثبت در این ارتباط ترویج کنیم.

فریبا قربانی افزود: در بیمارستان مسیح دانشوری تمامی پیوند‌ها انجام می‌شود. در ۲۷ ماه گذشته ماهی دو پیوند کبد، ۱۳۰ پیوند ریه، ۳۰۰ پیوند قلب و نیز دیگر پیوند‌ها صورت گرفته است و برای دریافت عضو دیگر نیازی به خارج از کشور رفتن نیست و این فناوری توسط پزشکان و کادر درمان داخلی در کشور انجام می‌شود.

بخوانید  آموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی تکذیب شد

مسئول تیم شناسایی و آموزش واحد فراهم‌آوری اعضا و نسوج پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان دکتر مسیح دانشوری گفت: مهمترین مساله که باید به آن توجه کنیم تفاوت کما و مرگ مغزی است که در مورد دوم قابلیت برگشت‌پذیری برای سلول‌های مغزی وجود ندارد.

** لازم است بین کما و مرگ مغزی تفاوت قائل شد و ما را در این زمینه امین خود بدانید

مهدیه حضرتی افزود: برای بیمار دچار مرگ مغزی و جهت اطمینان از این اتفاق، معاینات متعددی انجام می‌شود. لازم است بین کما و مرگ مغزی تفاوت قایل شد و ما را در این زمینه امین خود بدانید.

وی خطاب به خانواده‌های بیماران دچار مرگ مغزی اظهار داشت: ما همدرد شما هستیم، ولی می‌شود برای بیمار مرگ مغزی که دیگر امیدی به بازگشت او وجود ندارد، کار‌های بزرگی کرد.

حضرتی در عین حال گفت: متاسفانه آمار عدم رضایت در بین خانواده‌های دارای بیماران مرگ مغزی با وجود اینکه گفته می‌شود ایرانی‌ها نوع‌دوست هستند بالاست. از ۱۸۰ مورد مرگ مغزی ۶۵ مورد رضایت ندادند و این باعث شد ۲۰۰ نفر جان خود را از دست بدهند.

** ایران در زمینه اهدای عضو جایگاه ۲۹ جهان و در منطقه جایگاه نهم را دارد.

در این آیین همچنین پیام علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز آموزشی، پیوهشی و درمانی سل و بیماری‌های ریوی دکتر مسیح دانشوری قرائت شد.

** اهدای عضو نقطه تبلور همه ارزش‌ها و خصلت‌های متمایز اشرف مخلوقات است

در بخشی از این پیام آمده است: اگر همه خصلت‌ها و ویژگی‌های متمایز انسان را در کنار یکدیگر بگذاریم درخواهیم یافت که اهدای عضو نقطه تبلور همه ارزش‌ها و خصلت‌های متمایز اشرف مخلوقات است.

بخوانید  درمان نوع تهاجمی سرطان کبد با پرتودرمانی

ولایتی در این پیام تاکید کرد: بدون شک دریافت فتوای تاریخی امام خمینی (ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو از متوفیان مرگ مغزی روز ۳۱ اردیبهشت ماه، نقطه عطف و سرآغاز راهی جدید برای نجات هموطنان نیازمند به عضو پیوندی است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران