0

نهادهای امنیتی اسرائیل: توان بازدارندگی اسرائیل در مقابل حزب الله دچار فرسودگی شده است

به گزارش سایت عبری زبان خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های عبری زبان اعتراف کردند، بزرگترین شکست اسرائیل در لبنان آن است که با وجود گذشت 17 سال از جنگ 33 روزه، روز به روز قدرت حزب الله بیشتر شده و هیچ کس هم نتوانسته است مانع این قدرت شود.

یوسی یهوشع خبرنگار مسایل نظامی روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارشی که به مناسبت هفدهمین سالگرد جنگ 33 روزه منتشر کرد، نوشت: به رغم آن که بسیاری در ارتش اسرائیل معتقدند حزب الله به دنبال آغاز جنگ نیست، اما برای همگان واضح و مبرهن است که این روزها در بیشترین احتمال امکان وقوع آن قرار داریم.

به گفته این کارشناس صهیونیست، امروز ما در محتمل‌‌ترین شرایط وقوع جنگ از سال 2006 تا به حال هستیم، این مسئله را سرویس اطلاعات نظامی هم اعلام کرده و معتقد است به دلایل مختلف از جمله ضعف روابط بین اسرائیل و واشنگتن و شکاف‌های داخلی در اسرائیل این احتمال بسیار بیشتر شده است، اما در کوتاه مدت آینده اسرائیل دست به جنگ جدیدی علیه غزه نخواهد زد.

یهوشع در ادامه یادداشت خود نوشت: تجربه جنگ پیش رو برای جامعه اسرائیل به طور حتم بی سابقه خواهد بود.

این کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی همچنین اعتراف کرد: اسرائیل در شرایط بسیار سرنوشت سازی قرار دارد، اما در حال حاضر آمادگی ورود به جنگ با حزب الله را ندارد، او تاکید کرد، سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله خوب می‌داند که چه زمانی فن‌آوری لیزری را برای سرنگونی موشک‌ها به کار بگیرد و خوب هم می‌داند که چند سامانه برای دفاع از لبنان مستقر کند.

بخوانید  حق بیمه و شرایط پوشش بیمه سلامت ایران اعلام شد

به اعتراف یهوشع: حزب الله سرویس اطلاعاتی قدرتمندی داشته و به همه چیز اشراف دارد، از اینرو می‌توان گفت که قدرت گرفتن هرچه بیشتر حزب الله طی 17 سال گذشته بزرگترین شکستی است که برای اسرائیل به ثبت رسیده است.

او از رهبران رژیم صهیونیستی خواست تا همه مسایل را فراموش کرده و خود را برای جنگ آماده کنند، به اعتقاد او از میان جبهه‌های پنجگانه تهدید کننده اسرائیل که طی هفته گذشته فعال بودند، لبنان مهم‌‌ترین آن محسوب می‌شود.

او تاکید کرد، بزرگترین چالش برای اسرائیل نحوه تعامل با حزب الله و نصرالله است زیرا در این شرایط هر آن احتمال لغزش اوضاع به سوی جنگ وجود دارد.

این تحلیل‌گر صهیونیست به مخاطبان عبری زبان گفت: طی هفته گذشته پنج جبهه فعال بودند، درهفته گذشته غزه، سوریه، لبنان، اردوگاه جنین در کرانه باختری و حملات علیه تل‌آویو برای اسرائیل چالش آفرینی کردند، اما لبنان همچنان پر خطر‌‌ترین و قابل انفجار‌‌ترین نقطه محسوب می‌شود.

آلون بن دیوید خبرنگار روزنامه عبری زبان معاریو هم در این رابطه نوشت: چشمان ارتش اسرائیل به طور بالفعل به سوی تعامل با مهم‌‌ترین چالش پیش روی خود پیش می‌رود، اسرائیل مجبور است با خیمه‌‌هایی که حزب الله ایجاد کرده مقابله کند.

به زعم بن دیوید: شماری از نیروهایی رضوان وابسته به حزب الله اکنون در این خیمه‌ها حضور دارند، این افراد (در نزدیکی مرز فلسطین اشغالی) یک خطر بالفعل برای اسرائیل محسوب می‌شوند، خطری به مراتب بزرگتری از جنین است.

تسیفی گوفر هم دو روز پیش در روزنامه عبری زبان جروزالیم پست نوشت: بعد از پایان عملیات در جنین مسئله بزرگ در جبهه شمال مجددا در صدر قرار گرفت.

بخوانید  برنامه وزارت بهداشت برای کاهش هزینه‌های دندانپزشکی

این نویسنده صهیونیست هم در این رابطه نوشت: حزب الله باید با چالشی به نام حزب الله تعامل کند.

از سوی دیگر کان شبکه 11 تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی به فرسایش شدید توان بازدارندگی اسرائیل در مقابل حزب الله پرداخت و نوشت: این ضعف و شکنندگی در توان بازدارندگی باعث شده است تا حزب الله رفتارهای آشکار تری را نسبت به گذشته علیه اسرائیل انجام دهد و این اقدامات را با جرات بیشتری به انجام برساند.

به زعم این نویسنده، این امر در رفتارهای اخیر حزب الله، از اظهارات مسئولین این حزب که به شدت برای اسرائیل تحریک آمیز بود و نیز شلیک گلوله‌های ضد تانک و موشک به نزدیک روستای الغجر و نیز تلاش برای محدود کردن آزادی عمل جنگنده‌های اسرائیلی آشکار شد.

در این گزارش به نقل از مسئولین امنیتی رژیم صهیونیستی آمده است: ما با شدت عمل علیه فلسطینیان عمل می‌کنم اما وقتی نوبت به چالش‌های واقعی در جبهه شمالی می‌رسد، دچار ضعف می‌گردیم.

این مسئولین هشدار دادند، اقدامات اخیر حزب الله با هر هدفی که انجام گرفته باشد باعث شده است تا اسرائیل در شرایط فرسایش (فروپاشی) توان بازدارندگی خود در قبال حزب الله قرار گرفته و این یک مسئله بسیار خطرناک برای آن محسوب می‌شود.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم*

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *