0

مصرف غیرمنطقی سرم در روز “ولنتاین”/ فعالیت “اسنپ دارو” مورد تایید نیست

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد پیکان پور در نشست روسای دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی معاونین و مدیران غذا و دارو منطقه 2 کشور در تبریز با اشاره به افزایش دوره تامین و سوئیفت ارز مورد نیاز صنعت دارو از 48 ساعت به نزدیک سه هفته اظهار کرد: وفق دستور دولت  به‌منظور جلوگیری از بروز کمبودهای دارویی، مقرر بود ارز حوزه دارو حداکثر طی دو روز تامین شود اما در حال حاضر بانک‌های عامل به ازای ریالی ثبت سفارشات را دریافت کرده‌اند اما انتقال ارز بیش از 20 روز به طول می انجامد که این موضوع، روند تامین مواد اولیه و دارو را با کندی مواجه کرده و لازم است بانک مرکزی هرچه سریعتر اقدام به اصلاح این رویه کند.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به مصرف غیرمنطقی سرم در برخی موارد طی ماه‌های اخیر، اظهار کرد: تا سال گذشته تامین ماهانه سرم در کشور حداکثر 11 میلیون عدد بود که در سال جاری به بیش از 19 میلیون عدد رسیده است. بر همین اساس عرضه سرم از هر دو مسیر تولید داخل و واردات در دو ماه دی و بهمن مجموعا 39 میلیون عدد بوده است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مصرف برخی از داروها “سرم ولنتاین” را نماد تلخ مصرف غیرمنطقی دارو عنوان کرد.

لازم به ذکر ست که در روز ولنتاین برخی افراد برای عکس گرفتن و انتشار آن در فضای مجازی، درخواست تجویز سرم می‌کردند.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در مورد سایر محصولات تزریقی که همراه سرم استفاده می شوند و همچنین بخش دیگری از اقلام دارویی نیز این الگو دیده می شود، به عنوان نمونه میزان تامین لوپرامید طی سه سال گذشته هر سال حداکثر 80 میلیون عدد بوده اما تامین یازده ماهه سال جاری 150 میلیون عدد شده است.

بخوانید  ابراز نگرانی WHO از وضعیت بهداشتی غزه/ بیماری ممکن است از بمباران کشنده‌تر باشد

ابطال پروانه سه شرکت پخش با تخلف سبدفروشی

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه سبد فروشی دارو (فروش داروهای سهمیه‌ای در قبال خرید داروهای کم مصرف) به هیچ عنوان مورد قبول سازمان غذا و دارو نیست، گفت: اگرچه بر این موضوع اذعان داریم که مطالبات شرکت‌های پخش در بخش بستری حدود 10 ماه معوقه دارد و باید به سرعت  تسویه شود، اما درصورت وصول مستندات، هیچ اغماضی درمورد سبدفروشی صورت نخواهد گرفت؛ به طوری که طی ماه گذشته نیز پروانه سه شرکت به استناد تخلفات مربوطه باطل شد، همچنین در جلساتی که با شرکت‌های پخش برگزار شد در مورد این موضوع هشدارهای لازم داده شده و تعداد قابل توجهی از دفاتر مرکزی شرکت ها نیز انصافا در اصلاح روندهای مورد اعتراض در استان ها تلاش وافری کردند.

وی افزود: متاسفانه مجموع اعتبارات سند شده و ارسال شده ذیل طرح دارویار در بیمارستان‌های دولتی و سازمان‌ها  بسیار کم بوده که نشان از ضرورت افزایش انضباط مالی در این بخش را دارد و با توجه به اینکه در هفته آتی 9 هزار میلیارد اعتبارات طرح دارویار در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی قرار می‌گیرد ضرورت دارد این اعتبار وفق قانون صرفا به دارو اختصاص یابد.

وی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات نظارت خود را بر این موضوع افزایش داده و با توجه به اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز هنوز مشمول ارز ترجیحی است، صرف این وجه برای هر ردیفی غیر از دارو خلاف قانون بوده و می‌تواند منجر به اخلال در زنجیره تامین شود.

پیکان پور در پایان با اشاره به اینکه فعالیت اسنپ دارو به هیچ عنوان مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست، تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغ معاون اول رئیس جمهور، عرضه دارو خارج از سیستم وزارت بهداشت و داروخانهها غیر قانونی و فعالیت پلتفرم‌های دیجیتالی ممنوع بوده و گزارش آن به تعزیرات حکومتی ارسال و برخورد‌های متناظر از طریق مراجع ذی‌صلاح صورت خواهد گرفت.

بخوانید  آمار دیابت و چاقی در تهران بالاتر از میانگین کشوری/ کمبود ۴۴۱ پایگاه سلامت در پایتخت

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *