0

مدارس دنیا با شاخص آلودگی ۱۵۰ تعطیل نمی شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، یوسف نوری، روز سه شنبه در اختتامیه سومین جشنواره طب ایرانی افزود: در دنیا تا وقتی شاخص آلودگی کمتر از ۲۰۰ باشد، تعطیلی مدارس نداریم.

وی ادامه داد: من روز گذشته هم شاخص‌ها را رصد کردم که هنوز به ۲۰۰ نرسیده بودیم. موضع خودم را در هیئت دولت هم مطرح خواهم کرد؛ همانگونه که مقاله مطالعه انجام شده را به وزیر بهداشت تقدیم کردم. در دنیا در موقعیت آلودگی هوای بنفش مقطع متوسطه را هم اصلاً تعطیل نمی‌کنند و در دوره ابتدایی برخی جاها مدارس را تعطیل می‌کنند. کشورهایی نظیر مکزیک، فرانسه و… با گذر شاخص آلودگی از ۳۰۰ به بعد تعطیل می‌کنند.

نوری افزود: خواهش می‌کنم منابع علمی و تجارب دنیا را در این زمینه نگاه کنید و صرفاً به بخش‌نامه سال ۱۳۹۷ هیئت وزیران در این حیطه اکتفا نکنید.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: جریان تعلیم و تربیت به عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی و فرهنگی، نباید تعطیل شود؛ اما بچه‌ها باید ماسک بزنند.

وی با اشاره به همکاری آموزش و پرورش و وزارت بهداشت برای آغاز طرح نهضت سوادآموزی سلامت برای دانش‌آموزان، افزود: بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های کشور ما آموزش محور هستند که مرحله اول سواد و نسل اول است اما نسل دوم سواد، پژوهش محور است. نسل سوم سواد، عملکردی است که به دانشگاه‌ها و مدارس مبتنی بر عملکرد و کارآفرینی، دانشگاه‌های نسل سوم گفته می‌شود. نسل چهارم سواد نیز به معنای نمایش گذاشته شدن مسئولیت اجتماعی توسط افرادی است که سواد می‌آموزند.

نوری ادامه داد: در کتاب‌های درسی درباره سلامت، بحث‌های متعددی داریم اما به دلیل آن که دانش‌آموزان فقط از خواندن این درس‌ها نمره می‌گیرند، این مطالب در کتاب‌ها به جایی نمی‌رسد.

بخوانید  ۱۳.۹درصد از مرگ‌ومیرهای ایران ناشی از آلودگی هواست/ تهران نوزدهمین پایتخت‌ جهان از نظر آلودگی هوا

وزیر آموزش و پرورش افزود: زمانی بررسی کردیم که میزان مصرف دارو سه برابر استاندارد جهانی بود؛ بنابراین باید کاری کنیم که دانش آموزان به سواد عملکردی برسند و مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کنند.

وی با تاکید بر اینکه طب سنتی اصالت و هویت دارد، تصریح کرد: طب سنتی یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است و توجه به طب سنتی باعث می‌شود دانش‌آموز با فرهنگ غنی کشور خود آشنا و پیوند داده شود.
نوری افزود: ظرفیت خوبی وجود دارد که برای معلمان و دانش‌آموزان و اولیا به روش‌های روز، محتوای مناسب بر اساس ذائقه آنها تولید کنیم. بیش از ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر دانش‌آموز پایه اول تا دوازدهم داریم، چهار میلیون نفر کودکستانی و ۲.۴ میلیون نفر معلم شاغل و بازنشسته داریم و به دلیل ارتباط با اولیای دانش‌آموزان، بستر بزرگی برای آموزش طب سنتی داریم. در شبکه شاد به صورت همزمان، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از این شبکه استفاده می‌کردند و این نشان می‌دهد که آنجا هم بستر خوبی برای آموزش وجود دارد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران