0

متوسط هوش ایرانی از متوسط هوش جهانیان بالاتر است/ دیپلماسی علمی مهترین بحث آموزشی دانشگاه‌ها باشد 

وزیر بهداشت: 

وزیر بهداشت گفت: بحث دیپلماسی علمی به عنوان مهم ترین موضوع باید در دانشگاه های کشور آموزش داده شود؛ چرا که دیپلمات در ارتباطات بین المللی هویت را نشان می دهند و باید دیپلمات پرورش دهیم. 

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بهرام عین اللهی در اختتامیه پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور که امروز شنبه، ۸ مهر ۱۴۰۲ در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ پرافتخار ایران در حوزه سلامت احتیاج به تجزیه و تحلیل خوب دارد. 

وی افزود: در اوایل انقلاب وابسته ۱۰۰ درصدی به کشورهای غربی بودیم و در حوزه علم و دانش هیچ پیشرفتی نمی‌کردیم و در همان ایام امید به زندگی ۵۵ سال بود و ۲۰ درصد داروهای کشور را خودمان تولید می‌کردیم و تعداد کل دانشگاه‌‌های علوم پزشکی کشور ۹ عدد بود، اما امروز ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و ۲۲ هزار عضو هیئت علمی و ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته‌‌‌های مختلف پزشکی داریم. 

عین اللهی تصریح کرد: هم اکنون در تمام رشته‌های پزشکی دانشجو پرورش می‌دهیم و در این زمینه استقلال داریم. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: مهم‌ترین مسئله برای رشد هویت است و امروزه دشمن هویت را در نظر گرفته است و هویت منبع رشد است و هویت ایران تاریخی است و جزء اولین کشورهای تولید‌کننده سلول‌های بنیادی در حوزه علوم پزشکی هستیم که به دست مرحوم کاظمی آشتیانی عملی شد. 

عین الهی گفت: بحث دیپلماسی علمی به عنوان مهم‌‌‌ترین موضوع باید در دانشگاه‌های کشور آموزش داده شود؛ چرا که دیپلمات در ارتباطات بین‌المللی هویت را نشان می‌دهند و باید دیپلمات پرورش دهیم. 

بخوانید  کدام دارو‌های ایرانی به تاجیکستان صادر می‌شود؟

وی تاکید کرد: متوسط هوش یک ایرانی از متوسط هوش جهانی بالاتر است و هم اکنون به سمت مرجعیت علمی در حال حرکت هستیم و دانشمندان ایرانی در عرصه جهانی به خوبی درخشیده‌اند و خیلی از کشورهای خلیج فارس متقاضی نیروی انسانی هستند که هم‌اکنون بزرگترین ثروت کشور ایران نخبگان و دانشجویان و نیروهای انسانی است. 

ادغام آموزش و بهداشت باعث رشد کشور می‌شود 

وزیر بهداشت بیان کرد: بزرگترین شرایطی که در کشور ما وجود دارد بحث ادغام آموزش و پزشکی است؛ دانشگاه‌ها محصول ارائه خدمات به جامعه هستند و هیئت علمی‌ها باید جامعه‌نگر باشند. دانشگاه فقط محل حفظ مطالبی نیست که اصلا به درد دانشجو نمی‌خورد. بحث ادغام ما را به شکل جهشی می‌تواند پیش ببرد. 

شکل‌گیری پرونده سلامت به‌ازای هر ایرانی

عین الهی گفت: به ازای هر ایرانی باید یک پرونده سلامت شکل بگیرد تا اطلاعات دقیق به وزارت بهداشت برسد که هم اکنون در ۹۲ شهرستان ایجاد شده و منبع اصلی سلامت را پژوهش تشکیل می‌دهد. 

دانشجو محوری؛ مهم ترین رکن پیشرفت علمی 

وی افزود: استاد علاقه‌‌مند و با تجربه و بروز مهم ترین اصل آموزش است؛ بنابراین مهم‌ترین بحث آموزش باید دانشجومحوری باشد که رکن پیشرفت علمی کشور را رقم می‌زند.

وزیر بهداشت ادامه داد: به شکل سنتی فرد‌گرا هستیم، اما مسئله‌محوری و نیازمحوری مهم‌ترین ملاک ماست و باید گروهی بیندیشیم و روش‌های غیرسنتی را پیش بگیریم. دانشجویان باید در مراکز تحقیقاتی حتما مشغول به کار شوند؛ چرا امید و آینده کشور متکی به نسل جوان است. 

برچسب‌ها:

نظرات کاربران