0

قهوه به لاغری و در امان ماندن از دیابت کمک می‌کند

براساس یک مطالعه جدید؛

محققان در بررسی‌های اخیر خود دریافتند، مصرف قهوه می‌تواند به افراد برای لاغری و در امان ماندن از دیابت کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، نتایج به دست آمده از یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نوشیدن قهوه می‌تواند به لاغری شما کمک و از بروز دیابت نوع ۲ جلوگیری کند.

شواهد در حال رشدی وجود دارد که قهوه می‌تواند در برابر انواع خاصی از سرطان ها، بیماری‌های کبدی و حتی افسردگی محافظت کند، در مورد دیابت هم این موضوع صادق است.  متخصصان این پژوهش دریافتند افرادی که سطح کافئین بالایی دارند، شانس کمتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند.

محققان از ژن‌هایی استفاده کردند که تعیین می‌کنند افراد با چه سرعتی کافئین را پردازش می‌کنند تا سطح احتمالی کافئین ۸۰۰ هزار نفر را در طول زندگی تخمین بزنند، سپس وزن آن‌ها را بررسی کردند. افرادی که بالاترین سطح کافئین تخمین زده شده را داشتند، به طور قابل توجهی شاخص توده بدنی (BMI) کمتری داشتند. این افراد به طور متوسط درصد چربی بدن کمتری داشتند و همچنین کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند.

مدتهاست که نوشیدن قهوه برای سوزاندن چربی و لاغر نگه داشتن افراد پیشنهاد شده، در حالی که مطالعات قبلی نشان داده است افرادی که سه تا پنج فنجان قهوه در روز می‌نوشند کمتر به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند، مطالعه جدیداز این جهت مورد نیاز بود که مشخص نبود  قهوه‌نوش‌ها به دلایل دیگر از کافئین سود می‌برند و از دیابت نوع ۲ در امان می‌مانند یا خیر.

بخوانید  غذاهای مناسب رمضان برای افراد با چربی خون بالا

آخرین تحقیقات با بررسی خاص افراد دارای ویژگی‌های ژنتیکی که بر نحوه پردازش کافئین توسط بدن تأثیر می‌گذارد، توانست به این مسئله پاسخ دهد؛ افرادی که کافئین را آهسته‌تر پردازش می‌کنند، درست مانند قهوه نوش‌های معمولی، معمولاً سطح بالایی از کافئین در خون خود دارند؛ بنابراین وقتی مشخص شد که این افراد دارای شاخص توده بدنی، توده چربی بدن و خطر دیابت نوع ۲ کمتری هستند، شواهد بیشتری نشان داد که کافئین مسئول آن بوده است.

دیپندر گیل، نویسنده ارشد این مطالعه از امپریال کالج لندن گفت: این نتایج نشان می‌دهد که کافئین ممکن است با شاخص توده بدنی پایین، چربی پایین‌تر بدن و کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط باشد. همچننی ممکن است متابولیسم افراد را بهبود بخشد، اگرچه این بدان معنا نیست که مردم باید بیرون بروند و نوشیدنی‌های کافئین‌دار زیاد مانند چای لاته بنوشند. اگر شواهد بیشتری از آزمایش‌های بزرگتر در آینده وجود داشته باشد، ممکن است نشان دهد که افراد باید نوشیدن اسپرسو یا قهوه سیاه را برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در نظر بگیرند.

این مطالعه که در ژورنال BMJ Medicine منتشر شد، افرادی را با تغییراتی در ژن‌های CYP۱A۲ و AHR مورد بررسی قرار داد که به این معنی بود که آن‌ها کافئین را با سرعت‌های متفاوتی تجزیه می‌کنند. افرادی که کافئین را آهسته‌تر تجزیه می‌کنند، بنابراین احتمالاً سطح بیشتری از آن در خونشان وجود دارد و درنهایت منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت می‌شود.

این مطالعه نشان داد افرادی با سطوح تخمینی بالاتر کافئین، براساس ژن‌هایشان لزوما کمتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مهم مانند سکته مغزی و نارسایی قلبی نیستند.

بخوانید  قهوه احتمال دیابت بعد از بارداری را کاهش می دهد

داده‌های به دست آمده از یک مطالعه در سال ۲۰۰۴  بیانگر آن بود، مصرف کپسول کافئین قبل از غذا منجر به افزایش قند خون بعد از غذا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شد. همچنین افزایش مقاومت به انسولین را نشان داد. طبق یک مطالعه اخیر و مورد اعتماد از منبع معتبر سال ۲۰۱۸ در این پروسه ممکن است یک عامل ژنتیکی درگیر شود؛ ممکن است ژن‌ها در متابولیسم کافئین و چگونگی تأثیر آن بر قند خون نقش داشته باشند.

در این مطالعه، افرادی که کافئین را کندتر متابولیزه می‌کنند، سطح قند خون بیشتری نسبت به افرادی که ژنتیکی کافئین را سریعتر متابولیزه می‌کنند، نشان داند. البته، در قهوه غیر از کافئین مواد تشکیل دهنده دیگری نیز وجود دارد. این موارد دیگر ممکن است مسئول تأثیر محافظتی قهوه در برابر دیابت باشد که در مطالعه ۲۰۱۴ مشاهده شده است. ذنوشیدن قهوه کافئین دار در مدت زمان طولانی نیز ممکن است تأثیر آن را بر گلوکز و حساسیت به انسولین تغییر دهد و مصرف طولانی مدت قهوه ممکن است همان کلیدی باشد که باعث ایجاد اثر محافظتی می‌شود.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران