0

عدم ثبت موارد بومی مالاریا طی ۴ سال گذشته/ نگرانی از ورود مالاریا به کشور از افغانستان و پاکستان

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، احمد رئیسی درباره وضعیت مالاریا در کشور اظهار کرد: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم راستا با نهضت مبارزه جهانی با مالاریا موفق شده طی 4 سال اخیر هیچ مورد بومی مالاریا را در کشور نداشته باشد که این موضوع نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه برنامه کنترل مالاریا بعد از 6 دهه مبارزه با بیماری در کشور است.

رئیس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت بیان کرد: این پیشرفت‌ها در شرایط سخت سال های اخیر با توجه به تحریم‌های فلج‌کننده، محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی و بار سنگین پاندمی کووید 19 به دست آمده که بدون حمایت سازمان بهداشت جهانی و کمک‌های تکنیکال و فنی این سازمان، دستیابی به این موفقیت میسر نبوده است.

رئیسی بیان کرد: در کنار این کمک‌ها تلاش همکاران ما به ویژه در دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور، استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان یعنی محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، سبب شده که ما در کنار کشور به شدت آلوده‌ای از نظر مالاریا مثل پاکستان چنین دستاورد بزرگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: با وجود ثبت مواردی از بیماری مالاریا طی سال گذشته که همه غیربومی بوده است؛ کشور ایران در بین 22 کشور منطقه مدیترانه شرقی هنوز هم یک کشور موفق شناخته شده که هیچ مورد بومی مالاریا در آن گزارش نشده است.

رئیس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت اظهار کرد: باید توجه داشت که ایران یک کشور پهناور و بزرگ و قابل قیاس با کشورهایی نظیر امارات، مراکش، آذربایجان و تاجیکستان نیست که امسال گواهی حذف مالاریا گرفته‌اند. ما  بیش از 80 میلیون جمعیت داشته و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار داریم که آمار بیماری مالاریا در آن ها بسیار بالاست ولی امید سازمان بهداشت جهانی در این منطقه به ایران است که بتواند گواهی حذف مالاریا را دریافت کند.

بخوانید  "آهنربای نانویی" لرزش را در موش‌های مبتلا به پارکینسون کم کرد

پیشتازی ایران در منطقه در سطح تشخیص مالاریا

وی یادآور شد: یکی از دستاوردهای خوب ایران، علی‌رغم سختی‌های همه‌گیری کرونا، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به‌ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی بوده است در حدی که در مدیترانه شرقی به زعم همه کارشناسان بین‌المللی ایران در این زمینه پیشتاز است.

رئیسی خاطرنشان کرد: سال گذشته متاسفانه بعد از نزدیک به10 سال کاهش موارد مالاریا، افزایش مواردی را شاهد بودیم که همه این موارد، موارد وارده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور و عمدتا از کشور پاکستان بوده و به هر حال برنامه ما را متاثر خواهد کرد. نگرانی ما و همکاران این است که موارد واردشده از کشورهای افغانستان و پاکستان تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: سال گذشته موارد غیربومی از بیماری مالاریا در استان‌های همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و برخی دیگر از مناطق پاک کشور ثبت شده است.

وی ابراز کرد: کسانی که آلوده شده‌اند عمدتا مسافرت های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهرهای سرباز، چاه بهار و سراوان داشته‌اند. این موارد عمدتاً مربوط به نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در منطقه و کسانی دیده شده است که در امر جابجایی سوخت بین مناطق مرزی ما و پاکستان اشتغال داشته‌اند.

رئیس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت گفت: سال گذشته پرونده موارد مالاریای کشور با 5 هزار و 447 مورد مالاریا بسته شد که همه این موارد وارده از خارج از کشور بوده‌اند. همان طور که ذکر شد ایرانی‌هایی که از موارد وارده این بیماری را گرفته‌اند یا درگیر شغل حمل سوخت قاچاق در مرزهای جنوب شرقی بوده‌اند یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی اشتغال به خدمت داشته‌اند.

بخوانید  تناقض‌گویی مسئولان درباره میزان افزایش ظرفیت پزشکی/ وزارت بهداشت: ۱۱۵۲۰ نفر پذیرش می‌شوند

رئیسی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک نیروهای انتظامی و نظامی و مسئولان سیاسی این افق نگران‌کننده را با حمایت‌های جدی که از برنامه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی ایرانشهر و زاهدان مبذول خواهند داشت، تبدیل به یک افق روشن کنیم و دوباره شاهد کاهش موارد، حتی در میان موارد واردشده و اتباع سایر کشورهایی باشیم که به ایران تردد می‌کنند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *