0

سیگار کشیدن باعث کاهش ژنتیکی عمر می‌شود

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان دریافتند که سیگار با کوتاه کردن انتهای کروموزوم دی ان ای، روند پیری را تسریع می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج پژوهشی که در آن بیش از ۵۰۰ هزار شرکت‌کننده حضور داشتند نشان می‌دهد که مصرف سیگار و به‌طور کلی دخانیات باعث کاهش طول قطعات انتهایی دی‌ان‌ای، به نام «تلومر» در گلبول‌های سفید خون و سیستم ایمنی ما می ‌شود.

باید توجه داشت که تلومرهای کوتاه‌تر با پیری سریع‌تر و کاهش قابلیت‌های ترمیم سلولی مرتبط هستند. سیو دای، استادیار دانشکده پزشکی بالینی دانشگاه هانگژو، در این رابطه می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌‌دهد که استعمال دخانیات و تعداد سیگار کشیده شده در روز می‌تواند منجر به کوتاه شدن طول تلومر لکوسیت شود که مسئول ترمیم بافت، بازسازی و پیری است.

به عبارت دیگر، سیگار می‌تواند روند پیری را تسریع کند، در حالی که ترک آن ممکن است به‌طور قابل توجهی روند پیرشدن سلول‌ها را کاهش دهد. گفتنی است تلومرها را می‌توان با کلاهک‌های محافظی که در انتهای بند کفش یافت می‌شود، مقایسه کرد. آن‌ها از انتهای کروموزوم‌های موجودات زنده محافظت می‌کنند.

هر بار که یک سلول تقسیم می‌شود، تلومرهای آن کوتاه می‌شوند. در نهایت، زمانی‌که آن‌ها خیلی کوتاه می‌شوند، سلول دیگر نمی‌تواند تقسیم شود و در نهایت می‌میرد که این امر به روند پیری کمک می‌کند. مطالعات پیشین نشان داده بود که سیگار کشیدن با تلومرهای کوتاه ‌تر در گلبول‌های سفید خون ارتباط دارد با این حال، تا امروز تحقیقات قابل توجهی در مورد رابطه بین سیگار کشیدن، تعداد سیگارهای مصرف شده و طول تلومر انجام نشده است.

بخوانید  رونمایی از" سرود لشکر قدس" با اجرای گروه سرود ۱۰۰۰ نفره

به گزارش آنا، محققان برای انجام این تحقیقات از داده‌های موجود در بانک زیستی انگلستان استفاده کرده و رابطه بین عادت‌های سیگار کشیدن و طول تلومر را بررسی کردند. آن‌ها برای بررسی دقیق موضوع، از تصادفی‌سازی مندلی استفاده کردند، تکنیکی که از تغییرات ژنتیکی به ارث رسیده از والدین برای تعیین رابطه علی بین یک عامل قابل تغییر (مانند سیگار کشیدن) و یک وضعیت سلامتی استفاده می‌کند.

این روش به حذف سوگیری احتمالی از سایر عوامل ناشناس کمک می‌کند. نتایج این تحقیقات ارتباط واضحی را بین سیگارکشیدن و کاهش طول تلومر نشان داد.

در حقیقت دانشمندان دریافتند تلومر کسانی که سیگار بیشتری می‌کشیدند، با سرعت بیشتری کوتاه می‌شود. شرح کامل این یافته‌ها به کنگره بین‌المللی انجمن تنفسی اروپا ارائه شده است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران