0

سوءاستفاده کلاهبرداران از هزینه‌های بالای خدمات روانشناسی

روانشناس‌ نما‌ها در فضای مجازی جولان می‌دهند؛

هر چند هزینه خدمات روانشناسی در کشور ما بسیار زیاد است، آنقدر که گاهی بیمار از درمان خود صرف نظر می‌کند، اما این موضوع دلیل خوبی برای مراجعه به روانشناس‌ نما‌ها در فضای مجازی نیست، کسانی که تخصصی ندارند و کارشان رویا فروختن است.

گروه جامعه خبرگزاری آنا، زهرا اردشیری_ هر چقدر حق مشاوره روانشناس‌های متبحر بیشتر می‌شود بازار این افراد هم داغ‌تر می‌شود. بیشتر در اینستاگرام می‌توانی پیدایشان کنی! کسانی که خودشان را روانشناس، مشاور خانواده، روانشناس کودک و … معرفی می‌کنند. کارشان را با ساخت چند ویدیو شروع کرده اند. حرف‌های قشنگ می‌زنند و ادعا می‌کنند اگر راهی که آن‌ها پیشنهاد می‌کنند بروید رستگار خواهید شد. 

حق مشاوره‌هایی که می‌گیرند اغلب زیاد نیست و همین موضوع باعث شده است که پیش خودت بگویی حالا یک بار امتحان می‌کنم. البته نمی‌دانی شخصی که قرار است برایش سفره دلت را باز کنی و گوش و دل به راهنمایی هایش بسپاری اصلا سواد و مهارتی در این زمینه دارد یا نه! فقط همان چند ویدیو در اینستاگرام، کامنت‌های رضایت و تعداد فالور کافی است برای اعتماد کردن!

 مشاوره‌ها یا به صورت تماس تصویری یا چت‌های طولانی در یک پیام رسان انجام می‌شود. حالا نوبت فروختن رویا است. رویای اینکه «تو می‌توانی» «هر چه بخواهی همان می‌شود!» «اراده کن» «بجنگ» یا در مورد روابط خانوادگی «اول خودت را دوست داشته باش» «ظاهرت مهمترین اصل برای حفظ یک زندگی زناشویی است.» «یک مدت وقتت را با دوستانت سپری کن و به همسرت توجهی نشان نده تا سرش به سنگ بخورد» و از این قبیل راهنمایی‌های دم دستی و البته بی تاثیر! تعداد افرادی که برای مشاوره به صورت ثابت به آن‌ها مراجعه می‌کنند زیاد نیست، مردم زود متوجه می‌شوند که این افراد سواد و تبحری برای کمک و حل مشکل دیگران ندارند و این کار و کاسبی شیک آن‌ها در فضای مجازی است. 

بخوانید  سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی دچار سکته مغزی می شوند

به مشاوره های مجازی خوشبین نیستیم اما سراغشان می روم!

یکی از کاربران مجازی که در گذشته مشتری پرو پاقرص این مشاوره‌های اینستاگرامی بوده است دلیل مراجعه به آن‌ها را می‌گوید: «طبیعی است وقتی احساس نیاز به مشاور داشته باشی و هزینه مشاوره‌ها و روانشناس‌های معتبر بسیار زیاد است سعی می‌کنی به گزینه‌های دم دستی‌تر رجوع کنی. بیشتر افراد مثل من فکر می‌کنند با پرداخت مبلغ ۵۰ تا ۸۰ هزار تومان برای حدود نیم ساعت شاید بتوانند مشکل خود را با یک متخصص در میان بگذارند در صورتی که هزینه مشاوره  حدود ۴۰۰ هزار تومان برای  ۳۰ دقیقه شده است. 

او ادامه می‌دهد: «خدمات روانشناسی اغلب شامل بیمه نمی‌شود و هزینه این خدمات بسیار زیاد است. مراکزی که هزینه کمتر هم می‌گیرند، بسار شلوغ است و برای ویزیت باید ماه‌ها در نوبت باشی! وگرنه همه ما که به مشاوران مجازی رجوع می‌کنیم ته دلمان به خدمات آن‌ها خوشبین نیستیم.»

درمان نشدن بهتر از مراجعه به روانشناس نما است

بسیاری از بیمار‌های روانی با چند جلسه استفاده از خدمات روان شناسی کاملا قابل کنترل است و کار به استفاده از دارو و درمان‌های جایگزین نمی‌رسد. این در حالی است که خدمات روانشناسی روز به روز گران‌تر می‌شود و تنها قشر خاصی از جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند.

حمید منتظری روانشناس بالینی در این رابطه به خبرنگار حوزه سلامت آنا می‌گوید: موضوع افزایش قیمت‌ها برای خدمات روانشناسی باعث شده مردم کمتر برای مشکلات خود به روانشناس مراجعه کنند. اما باید موضوع را از جای دیگر پیگیری کرد که چرا این خدمات شامل بیمه نمی‌شوند؟» 

او ادامه می‌دهد: البته اغلب افراد به دلیل گرانی خدمات یا به روانشناس مراجعه نمی‌کنند یا درمان خود را تکمیل نمی‌کنند. 

منتظری در ادامه درباره مشاوره‌های تلفنی و تصویری توضیح می‌دهد: در دوران کرونا استفاده از خدمات روانشناسی به صورت تلفنی یا تصویری زیاد شد. البته بیماران هم به این نوع خدمات روی خوش نشان دادند و برای بعضی از افراد که رفت و آمد برایشان دشوار بود راحت‌تر شد. هزینه این خدمات هم نسبت به خدمات حضوری کمتر است، اما باز هم پیشنهاد ما برای بیمار خدمات حضوری است. عکس العمل‌های بیمار و حتی نوع نشستن و صحبت کردن او در تشخیص روانشناس و روند درمان تاثیر گذار است. 

بخوانید  احیای دوره بهیاری به هویت پرستاری ضربه می‌زند

این پزشک روانشناس در مورد روانشناس‌های اینستاگرامی می‌گوید: من نمی‌دانم چطور یک فرد می‌تواند به کسی که فقط ادعا روانشناس بودن می‌کند اعتماد کند بدون اینکه او حتی شماره نظام پزشکی داشته باشد. حتی در میان افراد معروفی که در فضای مجازی ادعای روانشناس بودن می‌کنند افرادی وجود دارند که اصلا پزشک نیستند چه برسد به افراد ناشناس! 

او ادامه می‌دهد: به نظر من استفاده نکردن از خدمات روانشناسی بهتر از رجوع به افرادی است که هیچ سوادی در این زمینه ندارند.

منتظری با بیان اینکه اکثرا بیمارانی که به این افراد مراجعه می‌کنند افسردگی‌های آن‌ها تشدید می‌شود می‌گوید: این روانشناس نما‌ها به فردی که دچار اضطراب حاد و اساسی است جملات تکراری و به اصطلاح زردی می‌گویند مثل اینکه «زمان را از دست نده و زندگی تکرار نخواهد شد و باید تلاشت را بیشتر کنی!» در صورتی که فرد مضطرب با شنیدن این جملات به شدت دچار اضطراب بیشتری می‌شود. پس ما می‌گوییم اگر از خدمات روانشناسی پزشکان معتبر استفاده نمی‌کنید سراغ روانشناس نما‌ها هم نروید.

سال آینده هزینه خدمات روانشناسی بیشتر می‌شود

با وجود حق الزحمه‌های عجیب و غریت پزشکان روانشناس چندی پیش د کتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور رقمی اعلام می‌کند که با نرخی که مردم برای گرفتن خدمات روانشناسی عنوان می‌کنند زمین تا آسمان فرق دارد. 

او می‌گوید طبق تعرفه سال گذشته سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای ۴۵ دقیقه جلسه مشاوره روانشناسان با مدرک دکترا ۲۰۷ هزار تومان و برای مشاورانی که مدرک کارشناسی ارشد دارند، ۱۷۶ هزار تومان بوده است.

بخوانید  واکسن هلندی ۲۹۶ هزار تومان، واکسن ایرانی ۲۶۳ هزار تومان

حاتمی با بیان این که این نرخ‌ها بسیار اندک است و باعث خاموش شدن چراغ خیلی از این مراکز شده و تعداد زیادی هم در شرف تعطیل شدن هستند. گفته است: «سال ۱۴۰۲ شاهد افزایش ۵/۱ برابری تعرفه این خدمات هستیم.»

او اعلام کرده است مردمی که در ازای دریافت خدمات روانشناسی هزینه‌های هنگفتی می‌پردازند، باید مراتب را سریعاً به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور خبر دهند تا به شدت با متخلفان برخورد شود.

خاتمی گفت «این موضوع بار‌ها و بار‌ها از طریق رسانه‌ها اعلام شده، اما مردم اهمیت چندانی نمی‌دهند و همین باعث می‌شود تا کل همکاران ما زیر سؤال بروند.»

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در ادامه، با بیان این که در حال حاضر از هر سه نفر یک نفر به دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره نیازمند است. گفت طبق اعلام وزارت بهداشت قبل از کرونا ۲۳.۸ درصد از مردم جامعه به خدمات روانشناسی و مشاوره نیاز داشتند. بعد از کرونا سازمان بهداشت جهانی ۱۰.۵ درصد به این عدد اضافه کرد، بنابراین مجموعه ۳۴.۵ درصد از مردم نیازمند خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای فوری هستند. این در حالی است که این خدمات تحت پوشش بیمه نیست و افراد زیادی به خاطر همین نمی‌توانند این خدمات را در سبد سلامت خود و خانواده‌هایشان قرار دهند 
حاتمی تأکید می‌کند در شرایط فعلی همه ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور برای ارتقای کیفیت زندگی خود نیازمند دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره هستند و نباید این موضوع را دست کم گرفت.

آنطور که رییس سازمان نظام روانشناسی اعلام کرده است نیاز مردم به خدمات روانشناسی بیشتر شده است. در این صورت باید فکری به حال هزینه‌ها کرد تا افرادی که دچار بیماری‌های روانی هستند در تله روانشناس نما‌ها نیفتند!

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران