0

سرعت بالای اثرگذاری تغییر اقلیم بر سلامت عمومی

به گزارش خبرگزاری مهر، گفتمان سیاستی “تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر سلامت عمومی” توسط انجمن علمی بهداشت ایران با همکاری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده محیط زیست و انجمن علمی بهداشت محیط ایران در دانشکده بهداشت برگزار شد.

در ابتدای نشست، علیرضا مصداقی نیا استاد پیشکسوت دانشکده بهداشت و رئیس انجمن علمی بهداشت ایران توضیحاتی در خصوص چگونگی تشکیل انجمن بهداشت ایران بیان کرد و گفت: امیدوارم در این نشست بتوانیم به جمع بندی مناسبی از نتایج در خصوص برنامه‌های تغییر اقلیم برای ارائه به تصمیم گیران برنامه هفتم برسیم. چرا که مسئله کنترل تغییر اقلیم و سازگاری با آن در برنامه‌های قبلی توسط دولت و مجلس کمتر دیده شده است.

وی افزود: تغییر اقلیم مسئله‌ای نیست که مربوط به کشور خاصی باشد بلکه مسئله‌ای جهانی است که مورد توجه قرار گرفته و با سرعت زیادی بر سیستم جهانی تأثیرگذاری دارد و قابل مشاهده است. ما نیز در منطقه‌ای هستیم که سرعت تغییر اقلیم در آن بالا است و باید برای کنترل آن برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.

در ادامه، کاظم ندافی استاد مهندسی بهداشت محیط، رئیس دانشکده بهداشت و پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران مبحثی با عنوان سیاستگذاری تغییر اقلیم بر اساس چارچوب DPSEEA را بیان و تشریح کرد.

سپس، محمد صادق حسنوند دانشیار گروه مهندسی بهداشت دانشکده بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا پژوهشکده محیط زیست با تشریح وضعیت موجود ایران، منطقه و دنیا در زمینه عوامل مختلف آلودگی هوا به بیان عوامل، استانداردها، چالش‌ها و راهکارها پرداخت.

در ادامه، مصطفی محقق هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه مبحثی با عنوان ارزیابی ریسک و پیامدهای منفی گرد و غبار در آسیا / اقیانوسیه و ایران را تشریح کرد.

بخوانید  "بزرگترین طرح فروش خودرو" از شنبه ۲۰ اسفند آغاز می‌شود

در پایان، امیرحسین تکیان استاد سیاستگذاری سلامت دانشکده بهداشت و دبیر نشست و تسهیلگر این گفتمان سیاستی گفت: امیدواریم جمع بندی این نشست منجر به تهیه سندی شود که حمایت طلبی دست اندرکاران و مجریان سیاست‌های کلان کشور را برای توجه و اجرای برنامه‌هایی که بر سلامت جامعه اثرگذار است را جلب کند.

نظرات کاربران