0

زالی: بیش از ٨۵ درصد از تخت‌های بیمارستانی در بافت فرسوده هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از مجموع ١۵۵ هزار تخت بیمارستانی، بیش از ٨۵ درصد آنها در بیمارستان‌‌های فرسوده قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در هشتمین کنگره تخصصی ساخت بیمارستان گفت: ٧٠ درصد بیمارستانهای تهران بیش از ۴٠ سال عمر دارند و از مجموع ١۵۵ هزار تخت بیمارستانی، بیش از ٨۵ درصد آنها در بیمارستان های فرسوده قرار دارند.

وی گفت: فرایند ساخت و ساز بیمارستانهای کشور شکل بسیار پر تحرک و چالاکی را در سالهای اخیر طی می کند به گونه ای که این پیشگامی موجب رفع رجوع کاستی های چندسال گذشته شده است. 

زالی برضرورت ایجاد توازن میان ساخت بیمارستان و توسعه بخش‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: ایجاد توازن در گفتمان مترقی سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است  توسعه موزون و هارمونیک میان گسترش تخت‌های بیمارستانی و شبکه‌های بهداشتی می‌تواند از نگرانی دغدغه‌مندان بکاهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به چالش های شهر تهران اشاره کرد و گفت: تهران مسائل مبتلا به خود را در حوزه سلامت دارد. تهران دارای ۵ گسل اصلی و ٢٠ گسل فرعی و انشعابی است و لذا هیچ نقطه ای از تهران از زلزله مصون نیست. همچنین اگر ساختمان های بلندمرتبه را بیش از ١٢ طبقه در نظر بگیریم، بیش از هزار ساختمان مرتفع در تهران وجود دارد که از این میان ١٠٠ ساختمان دقیقا روی گسل واقع شده اند.

وی با بیان اینکه ٣ هزار و٢٠٠ هکتار از شهرتهران در بافت فرسوده است، یادآور شد: در این شرایط ساخت بیمارستان و ایمنی آن دیگر مبحثی لاکچری و فانتزی نیست و لذا نهضت بیمارستان سازی امری میرم و قطعی بشمار می رود.

بخوانید  سخنانم درباره اختلالات روانپزشکی تقطیع شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در حدود ٣٠٠ مخاطره اصلی وجود دارد که م تواند تهدیدی برای بهداشت و درمان باشد و تقریبا اغلب آنها در ایران تکرار پذیر هستند.

زالی، بیمارستان ها را دارای شخصیت چندوجهی اجتماعی خواند و تصریح کرد: ساخت این موجود داینامیک و شبه بیولوژیک  از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نمی توانید بیمارستان را در جایی بسازید که سازگاری اقلیمیی نداشته باشد. بیمارستان مهجور در شهر، تقریبا هیچ کارایی ندارد.

وی در ادامه به ویژگی بیمارستان های هوشمند اشاره کرد و گفت: اگر چه عنوان بیمارستان هوشمند بسیار جذاب و فریبا است اما دارای سه ویژگی اصلی است که بدون آن معنا پیدا نمی کند. استفاده بهینه از هوش مصنوعی، راه اندازی big data و قدرت آنالیز آن و از همه مهمتر اینترنت اشیا که امروزه به صورت گسترده در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی استفاده از فناوری متاورس را نیز موضوعی جدی خواند که امروزه جایگزین مناسبی برای توسعه واقعیت شده اند و اکنون در بازتوانی مورد استفاده قرار گرفته اند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران