0

رشد ۵.۵ برابری چاقی ایرانی‌ها در ۲۰ سال گذشته/ افزایش کالری مصرفی ایرانی‌ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد رئیس‌زاده امروز در دومین همایش جامع گوارش و کبد، نهمین همایش بین‌المللی هپاتیت ایران(THC9) و اولین همایش جامع اندوسکوپی‌های گوارشی ایران که به صورت همزمان در سالن همایش‌های رازی درحال برگزاری است، اظهار کرد: اگر کیفیت آموزش نباشد کیفیت ارائه خدمات هم افت خواهد کرد و پزشکی ما نام بلندی که امروز دارد را دیگر نخواهد داشت. از این منظر یکی از وجوه مهم برگزاری این کنگره‌های آموزشی و توانمندسازی روزبه‌روز اعضای جامعه پزشکی است. وزارت بهداشت، نظام پزشکی و همه انجمن‌های مهم و بزرگ علمی وظیفه دارند در این راستا تلاش و کوشش کنند.

وی ادامه داد: در دو دهه اخیر تعداد افراد چاق در کشور ما پنج و نیم برابر شده است. مصرف کالری هر نفر در چند دهه اخیر از متوسط 2000 کیلوکالری در روز به 3 هزار کیلوکالری افزایش پیدا کرده است. این موضوع ارتباط بسیار نزدیکی با بیماری‌های کبدی دارد و متاسفانه توجه کافی به این قضیه نشده است. باید سیاستگذاری درستی برای کنترل این عوامل خطر یعنی بحث چاقی و مشکلات متابولیک یا سوخت و ساز بدن داشته باشیم که بزرگترین قدم مدیریت سبک زندگی، تحرک و ورزش روزانه و مدیریت مصرف چربی و نمک است که در کشور ما هنوز متاسفانه راهبرد مشخصی برای کنترل این موارد وجود ندارد.

رئیس‌زاده افزود: بیماری‌های گوارشی در حال حاضر فشار مضاعفی را به اقتصاد سلامت و اقتصاد جوامع وارد می‌کند، به خصوص بیماری‌های کبدی که آمار رو به رشدی دارد که این موضوع به بحث چاقی و اضافه وزن گره خورده و این بیماری‌ها روند رو به رشدی را در دنیا سپری می‌کند. بیماری‌های کبد بحث بسیار مهمی در دنیا و کشور ماست. به خصوص بیماری‌های کبدی غیرالکلی و سندرم متابولیک که بسیار شایع هستند و از آن به عنوان یک سونامی در حال وقوع در دنیا نام برده می‌شود.

بخوانید  خواص هویج/ فواید هویج برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و تقویت سلامت کبد

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که بحث کبد چرب به خصوص کبدچرب غیرالکلی موضوع بسیار مهمی است که مغفول واقع شده است؛ تصریح کرد: این مشکل اپیدمی ترسناکی است که در حال رخ دادن است و قابل کنترل نیست و رو به ازدیاد است. نکته مهم‌تر اینکه جوامع بشری به طور ادواری دچار یکسری همه‌گیری‌ها مثل کرونا می‌شود و اگر مشکلات متابولیک (سوخت و سازی) کبدی کنترل نشود در مواجهه با این اپیدمی‌ها جامعه بسیار آسیب پذیر خواهند بود؛ یعنی وقتی فرد دچار بیماری متابولیک است در مواجهه با اپیدمی آسیب پذیرتر است و خطر ابتلای شدید و کشندگی بیماری بالاتر می‌رود.

به گزارش تسنیم، سندرم متابولیک مجموعه‌ای از عوامل خطرزای مربوط به سوخت و ساز بدن است که در یک فرد وجود دارند. این عوامل خطرزا شامل مقاومت به انسولین، فشار خون، اختلالات چربی خون و افزایش خطر انعقاد خون است.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *