0

دلایل کم‌شنوایی چیست؟/ کاهش سن پیرگوشی در پی استفاده از هندزفری

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نسرین گوهری امروز در نشست خبری نوزدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر شایع‌ترین اختلالات شنوایی در کشور اظهار کرد: اختلالات شنوایی ممکن است مادرزادی و ژنتیکی یا اکتسابی باشد؛ کودکان با وزن زیر 1.5 کیلوگرم، کودکان بستری در NICU، بالا بودن بیلی روبین از عوامل مادرزادی ابتلا به کم شنوایی است. برخی عوامل نیز اکتسابی هستند برای مثال افراد در سنین بالا دچارپیرگوشی می‌شوند؛ بیماری‌های ویروسی و باکتریایی، ضربه به سر و تصادفات نیز می‌تواند باعث کم شنوایی شود.

وی با بیان این‌که برخی کم‌شنوایی‌ها ناشی از مشکلات محیط کار هستند، افزود: کم شنوایی‌های ناشی از نویز در کارگرانی ایجاد می‌شود که در محیط های پرسروصدا کار می‌کنند و بنابراین استفاده از محافظ‌های شنوایی برای این افراد توصیه می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد انجام می‌شود‌؛ کم شنوایی یک معلولیت پنهان است که اگر به موقع درمان نشود پیامدهای ناگواری اقتصادی و اجتماعی و روانی را در سال‌های بزرگسالی برای فرد و خانواده‌اش در پی دارد.

خطر بروز آلزایمر در پی عدم استفاده از سمعک در سالمندی

گوهری ادامه داد: در سالمندی نیز باید کم شنوایی مورد توجه قرار بگیرد و افراد کم‌شنوا باید از خدمات توانبخشی استفاده کنند زیرا اگر تجویز سمعک برای سالمندان به موقع انجام نشود خطر بروز آلزایمر در آن‌ها افزایش می‌یابد‌؛ همچنین سالمندان دچار مشکلات شنوایی، در صورت عدم استفاده از سمعک به افسردگی و معضلات روحی و روانی مبتلا می‌شوند.

میزان بروز کم‌شنوایی در بدو تولد نوزادان

در ادامه دکتر مهنا جوان بخت؛ دبیر علمی کنگره اظهار کرد: شیوع کم شنوایی در دنیا حدود 3 نفر در هر هزار تولد است و در ایران نیز نزدیک به همین میزان است.

بخوانید  گامی برای قطع وابستگی به غرب/ تولید بومی تجهیزات آزمایشگاهی

کاهش سن پیرگوشی در پی استفاده جوانان از هندزفری

وی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر سن شایع پیرگوشی در کشور بیان کرد: پیرگوشی یا کم شنوایی متناسب با سن، نوعی کاهش شنوایی و کاهش حساسیت در گیرنده‌های شنوایی در گوش داخلی و اعصاب شنوایی است که عموماً از سن 45 سالگی شروع می‌شود و با افزایش سن بیشتر می‌شود. مداخله درمانی آن ارائه خدمات توانبخشی و تجویز سمعک است.

وی با بیان این‌که افراد جوان به واسطه عادات صوتی نادرست و استفاده از هندزفری و تجهیزات صوتی در سنین پایین‌تر در معرض پیرگوشی قرار می‌گیرند؛  گفت: حدود 10 تا 15 درصد جمعیت کشور نیز وزوز گوش دارند اما در افراد دارای مشاغل صنعتی و نوجوانان و جوانان که بیشتر با تجهیزات صوتی کار می‌کنند این آمار بالاتر خواهد رفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم توانبخشی ادامه داد: اداره گوش و سلامت شنوایی در وزارت بهداشت هدف غربالگری شنوایی در بدو تولد نوزادان در سراسر کشور را دنبال می‌کند که به همت این دفتر در حال حاضر این غربالگری در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت انجام می‌شود؛ در بدو تولد، 3 ماهگی و 6 ماهگی بهتر است غربالگری شنوایی انجام شود؛ در کشور ما این غربالگری در سنین مدارس نیز انجام می‌شود اما نیاز است در سنین 3 و 5 و 7 سالگی نیز صورت پذیرد. در سنین دبستان و راهنمایی توصیه می‌شود که این غربالگری دو سال یکبار باشد و پس از آن در دوران سالمندی ارزیابی‌های سالانه یا دوسالانه انجام شود.

رایزنی برای راه اندازی دکترای حرفه‌ای شنوایی‌شناسی در کشور

در ادامه احمدرضا ناظری؛ رئیس کنگره شنوایی‌شناسی ایران با بیان این‌که در حال حاضر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی شنوایی شنواس در کشور تربیت می‌شود؛ اعلام کرد: در حال رایزنی با وزارت بهداشت برای راه اندازی مقطع دکترای حرفه‌ای شنوایی‌شناسی هستیم و امیدواریم با اتخاذ این مسیر و اصلاح روند آموزشی، سطح کیفی و کمی خدمات شنوایی‌شناسی را افزایش دهیم چرا که ظرفیت شنوایی شناسی در غرب آسیا بی‌نظیر است.

بخوانید  پیشرفت دانشمندان در درمان فیبروز ریوی با نانوذرات

وی افزود: در حال حاضر 3000 شنوایی‌شناس دارای مجوز فعالیت در کشور داریم. تدبیر ما این است که پس از راه اندازی دکترای حرفه ای نیز مقطع کارشناسی حذف نشود تا همکاران شنوایی شناس برای ارزیابی‌های ابتدایی در سطح مراقبت‌های بهداشتی اولیه، برای گسترش سطح خدمات شنوایی شناسی، فعالیت کنند.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *