0

در عید حافظه خود را تقویت کنید! / خواص تخم کدو

دانستنی‌های پزشکی و طب سنتی

تخم کدو تنبل دارای مقادیر بسیاری زیادی منیزیم است که می‌تواند در درمان مشکلات یادگیری مفید بسیار مفید باشد.

بطور معمول انواع و اقسام تخمه در ظروف آجیل شب عید وجود دارد و تخمه خوردن و شکستن از جمله رسومات قدیمی ما ایرانیان در محافل مختلف است.

شاید اگر به ظرف آجیل نگاه کرده باشید تخمه‌هایی مانند تخمه جابانی، تخمه کدو، تخمه آفتابگردان و … را دیده باشید و با توجه به سلیقه‌ای که دارید یکی از آن‌ها و یا همه را برای میل کردن انتخاب کرده باشید.

اما در این مطلب ما قصد داریم شما را با خواص تخمه کدو آشنا کنیم که سرشار از مواد مغذی و غنی از منیزیم، فیبر و آهن است و حتی می‌تواند به نوبه خود یک میان وعده محسوب شود و جالب است بدانید بدلیل خواص منحصر بفردی که این نوع تخمه دارد و از نظر طب سنتی دارای مزاج سرد و‌تر است، انجمن قلب آمریکا هم توصیه می‌کند روزانه یک چهارم فنجان (۳۰ گرم) تخمه کدو به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم مصرف شود.

خواص و فواید تخم کدو

نقش تخم کدو در تقویت استخوان‌ها

همانطور که می‌دانید کمبود روی می‌تواند پوکی استخوان را پدید بیاورد و با توجه به اینکه روی نیمی از وزن استخوان‌ها را تشکیل می‌دهد، تخم کدو تنبل می‌تواند به راحتی این مقدار روی را تامین کرده و از بدن شما محافظت کند.

کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان به کمک تخم کدو

شاید قدمت وجود تخم کدو را بتوان به حدود ۷ هزار و ۵۰۰ سال پیش پیوند داد. تخمه‌ای خوشمزه که در میان فرهنگ‌های مختلف به عنوان درمان‌های محلی مورد استفاده قرار می‌گرفته است، درمان‌هایی از جمله درمان عفونت‌های مجاری ادراری و مثانه، درمان فشار خون بالا و قند خون و همینطور درمان انگل‌ها.

بخوانید  ریشه تخلف دانشگاه علوم پزشکی ایران به چند سال قبل بر می‌گردد

براساس تحقیقاتی که امروز صورت گرفته تخمه کدو تنبل دارای مواد مغذی قابل‌توجهی است که جنبه‌های بسیاری بر سلامت افراد دارد و با توجه به اینکه این تخمه منبعی غنی از پروتئین، اسید‌های چرب اشباع‌نشده، ویتامین‌ها و مواد معدنی است می‌توان از آن برای کاهش عوامل خطر بیماری‌های مزمن مانند سرطان مفید استفاده کرد.

کاهش التهاب بدن به کمک تخم کدو

تخمه کدو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کارتنوئید‌ها و ویتامین E است و همانطور که می‌دانید نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش التهابات و محافظت از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد بسیار مهم است و شاید به همین دلیل مصرف غذا‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند سبب پیشگیری از بیماری‌های مختلف شود.

با توجه به تمام این موارد و اینکه تخمه کدو دارای مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است.

تقویت بازیابی سلولی با مصرف تخم کدو

تخم کدو تنبل دارای ویتامین A است که می‌تواند به ترمیم و بازیابی سلول‌ها کمک کند و با توجه به این موضوع میتواند نقش مهمی در تقسیم و تمایز سلولی ایفا کند.

توجه داشته باشید که مقدار کافی ویتامین A در بدن برای بهبود زخم ضروری است و ویتامین A به طور فعال در درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، آسیب UV و سوختگی‌ها استفاده می‌شود.

حفاظت از آلاینده‌ها به کمک تخم کدو

روی و سلنیوم موجود در تخم کدو تنبل سبب افزایش تولید کلاژن می‌شود و در نهایت مانع عبور آلاینده‌ها می‌شوند، درواقع کلاژن یک محافظ اضافی برای پوست از اشعه‌های مضر UV است.

مقابله با افسردگی با مصرف تخم کدو

طبق تحقیقات صورت گرفته در نیوزیلند تخم کدو تنبل می‌تواند به استراحت ذهن کمک کند و با توجه به اینکه دارای ال – تریپتوفان است می‌تواند در کاهش افسردگی و افزایش قدرت ذهن نقش بسزایی ایفا کند.

بخوانید  اقدامات اولیه هنگام مواجهه با مصدومین سوختگی در "چهارشنبه‌سوری" + فیلم

تقویت حافظه به کمک تخم کدو

همانطور که اشاره کردیم تخم کدو حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که می‌تواند از بدن و مغز در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

در واقع تخم کدو منبع منیزیم، آهن، روی و مس محسوب می‌شود که هر یک از این عناصر و مواد مغذی برای سلامت مغز مفید هستند که برای مخابره عصب لازم و حیاتی است.

از سوی دیگر، کمبود روی با بیماری‌های عصبی مثل آلزایمر، افسردگی و پارکینسون ارتباط مستقیم دارد.

منیزیم نیز برای یادگیری و حافظه ضروری است و کاهش سطح آن با بیماری‌های عصبی مثل میگرن، افسردگی و صرع ارتباط دارد.

در واقع مغز از مس برای کنترل سیگنال‌های عصب استفاده می‌کند. وقتی سطح مس غیرطبیعی باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های تحلیل عصب مثل آلزایمر افزایش پیدا می‌کند و فقر آهن نیز با افت عملکرد مغز و آسیب به آن ارتباط دارد.

حال همه این‌ها را گوشه‌ای بگذارید و به این موضوع توجه داشته باشید که براساس تحقیقات انجام شده بر روی تخم کدو، این دانه غنی از ریزمغذی‌ها و عناصر مس، آهن، منیزیم و روی است و با توجه به این امر با افزودن تخم کدو به رژیم غذایی می‌توان به راحتی از فواید و مزیت‌های آن بهره‌مند شوید.

منبع : خبرگزاری آنا

منبع : خبرگزاری آنا

نظرات کاربران