0

درخواستی از وزارت بهداشت برای دز استنشاقی واکسن نداشتیم

درخواستی از وزارت بهداشت برای دز استنشاقی واکسن نداشتیم

درخواستی از وزارت بهداشت برای دز استنشاقی واکسن نداشتیم

باشگاه خبرنگاران جوان :

اسحاقی گفت: تاکنون ۵ میلیون دز واکسن تحویل وزارت بهداشت شده است. وزارت بهداشت درخواست ۳/۵ میلیون دز واکسن از ما کرده است که ما ۴ میلیون دز آماده کرده‌ایم و در انبار موجود است، منتظر قرارداد و بحث‌های بعدی هستیم.

او می‌گوید: از ویژگی‌های متمایزی که واکسن ما با واکسن‌های دیگر دارد این است که این واکسن دز استنشاقی است که در دنیا راجع به آن خیلی بحث می‌شود، به طوری که همه کشور‌ها به سراغ آن می‌روند.

رئیس موسسه واکسن و سرم سازی رازی افزود: باید بگویم که از این موضوع غافل هستیم علیرغم اینکه همه کار‌ها انجام شده فکر می‌کردیم که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، اما درخواستی از سوی وزارت بهداشت نداشتیم. ما مطالعه دز بوستر را انجام داده ایم. مشتری زیادی در آذرماه و آبان‌ماه داشتیم، در آن زمان اجازه نمی‌دادند که با کشور‌های خارجی برای قرار داد مذاکره کنیم.

او می‌گوید: وظیفه ما این بود که اول کشور را تامین کنیم و بعد به خارج واکسن بدهیم. به واکسن به عنوان موضوعی اقتصادی توجه نمی‌شود. دنیا از واکسن اشباع شده است. وزارت امور خارجه شاید بتواند بیشتر به ما کمک کند البته ما خودمان مذاکراتی را انجام داده ایم.

اسحاقی ادامه داد: قبل از شهریورماه ۱۴۰۰ ، ۱۰۰ هزار الی ۲۰۰ هزار دز واکسن به صورت وارداتی به ما می دادند. در شهریورماه سه شرکت به فاز ۳ رسید و دنیا فهمید که ما می‌توانیم به واکسن دست پیدا کنیم و به یکباره درها باز شد و ۱۶۰ میلیون دز واکسن وارد شد اما همه ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که ظرفیت تولید بیشتری داشته باشیم.

بخوانید  سخنانم درباره اختلالات روانپزشکی تقطیع شده است

 او می گوید: واکسن وارداتی در انبارها موجود است. ما انتظار داشتیم که حمایت‌ها از واکسن سازان بیشتر شود.

اسحاقی گفت: واکسن سرخک سال‌های مدیدی است که در کشور تولید می‌ شود و ماحصل آن این است که این بیماری در ایران کنترل شده است . ما مشکلی از نظر تولید واکسن سرخک نداریم. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سال‌های سال است که با ما همکاری می‌کنند و امثال هم ۳/۵ میلیون دز درخواست شده که قطعاً تامین خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان
برچسب‌ها:

نظرات کاربران