0

داروی مولیپیراویر هیچ جایگاهی در پروتکل درمانی کووید ۱۹ ندارد

داروی مولیپیراویر هیچ جایگاهی در پروتکل درمانی کووید ۱۹ ندارد

داروی مولیپیراویر هیچ جایگاهی در پروتکل درمانی کووید ۱۹ ندارد

باشگاه خبرنگاران جوان :

دکتر حمیدرضا جماعتی گفت: استفاده از داروی مولیپیراویر که سازمان جهانی بهداشت به صورت شرایطی، استفاده از آن را مطرح کرده، مورد بررسی قرار گرفت؛ اما به اتفاق آرا، استفاده از این دارو در درمان کووید۱۹ و ورود آن به پروتکل‌های درمانی کرونا در ایران تصویب نشد.

علت عدم تصویب داروی مولیپیراویر این است که هنوز شواهد کافی وجود ندارند و مطالعات محدودی در مورد این دارو در شرایط خاص انجام شده است.

در برخی مطالعات، مشخص شده که این دارو ممکن است باعث جهش‌های ژنتیکی شود و سازمان جهانی بهداشت نیز تاکید دارد که باید بررسی ژنتیکی در استفاده از این دارو انجام شود. از سوی دیگر مشخص نیست که کدام دسته از بیماران پرخطر باید از این دارو استفاده کنند.

او گفت: مقرر شد تجویز سه روزه رمدسیویر تا نرسیدن به حد پایین موج ششم و شرایط عادی بر اساس پروتکل درمانی مصوب کمیته علمی و ابلاغی معاونت درمان، ادامه یابد.

به گفته جماعتی سندروم التهابی با گرفتاری چند سیستم در بدن (MIS-C) در بالغین بررسی‌هایی در جلسه روز گذشته کمیته علمی کشوری کرونا انجام شد. این عوارض ممکن است ۲ تا ۱۲ هفته بعد از ابتلا به کرونا ایجاد شوند و مهمترین علائم آن، تب، درگیری سیستم قلبی عروقی به شکل میوکاردیت و سکته قلبی و علائم گوارشی و سایر علائم است.

این سندروم در کودکان بیشتر مشاهده شده و در بالغین، نادر است و مقرر شد در پروتکل جدید کمیته علمی کشوری کرونا، این سندروم و درمان‌های مورد نیاز آن نیز مطرح شود.

بخوانید  شناسایی ۳۱۶۳ بیمار جدید کرونایی/ ۲۰ نفر دیگر فوت شدند

بهترین درمان برای این بیماران، استفاده از کورتون است و سایر دارو‌ها نیز در پروتکل درمانی، ذکر خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان
برچسب‌ها:

نظرات کاربران