0

خوردن یک تکه شکلات اضافی خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد

محققان:

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد خطر سکته مغزی با خوردن یک تکه شکلات اضافی در روز می‌تواند ۱۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد خطر سکته مغزی با خوردن یک تکه شکلات اضافی در روز می‌تواند ۱۰ درصد افزایش یابد.

محققان خطرات شکر آزاد  را در محصولاتی مانند نوشابه‌های گازدار بررسی کرده و دریافتند، قند آزاد با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مرتبط است. قند و شکر آزاد شرایطی است که  شکر عمدتاً به غذا اضافه می‌شود، نه اینکه به طور طبیعی در آن وجود داشته باشد و در محصولاتی از جمله نوشابه‌های گازدار و انواع کیک به فراوانی یافت می‌شود.

در این پژوهش بیش از ۱۱۰ هزار نفر در انگلیس که وضعیت سلامتی آن‌ها به طور میانگین به مدت ۹ سال پیگیری شد، مشخص شد افزودن قند و شکر به خوراکی‌ها با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی مرتبط است. افرادی که قند آزاد بیشتری مصرف می‌کردند بیشتر در معرض سکته مغزی یا بیماری ایسکمیک قلبی قرار می‌گرفتند؛ دسته‌ای از مشکلات قلبی که شمال حملات قلبی ناشی از لخته شدن خون می‌شود.

براساس آمار‌های به دست آمد، هر فرد در انگلیس به طور متوسط حدود ۱۲ درصد از کالری روزانه خود را از شکر آزاد دریافت می‌کند، اما اگر فردی این میزان مصرف را با خوردن یک تکه شکلات اضافی در روز ۵ درصد افزایش دهد، خطر ابتلا به سکته مغزی تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. این دریافت اضافی با افزایش ۶ درصدی خطر بیماری ایسکمیک قلبی مرتبط است.

بخوانید  مصرف شکلات شما را افسرده می‌کند!

تیم کی، یکی از نویسندگان این مطالعه از دپارتمان سلامت دانشگاه آکسفورد گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که قند آزاد به طور کلی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، مانند بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است و نمی‌تونا آن را تنها محدود به نوشابه‌های گاز دار و شیرینی‌ها کرد».

 تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی سرشار از قند‌های تصفیه شده، خطر ابتلا به افسردگیرا تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. در واقع مقاومت به انسولین منجر به کاهش سطح دوپامین در بدن شده و خطر ابتلا به افسردگی را بالا می‌برد.

این مطالعه که در ژورنال «BMC Medicine» منتشر شد.

منبع : خبرگزاری آنا

برچسب‌ها:

نظرات کاربران