0

خبرهای خوش از تغییرات اساسی داروخانه ۱۳ آبان/ فضای داروخانه تا پایان سال ۲.۵برابر می‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سال‌های زیادی است که داروخانه‌های بیماران خاص در سطح پایتخت، شاهد حجم بالای مراجعات بیماران از تهران و سایر شهرستان‌ها هستند.

برخی از این بیماران به‌دلیل درگیر بودن با بیماری‌های صعب‌العلاج و شرایط خاص‌شان، نیازمند توجه بیشتر و ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی هستند؛ چرا که رنج ناشی از بیماری و کمبودهای گاه و بیگاه دارویی به‌اندازه کافی آنها را آزرده است و بنابراین انتظار می‌رود در روند ارائه دارو، متحمل سختی‌های کمتری شوند.

پس از انتشار گزارش میدانی تسنیم از مشکلات بیماران در داروخانه 13 آبان تهران با عنوان “روایتی از شاهکار داروخانه 13 آبان با مضاعف کردن رنج بیماران و خانواده آنها”، مسئولان این داروخانه برای ارائه توضیح درخصوص مشکلات خدمت‌رسانی به مراجعین و راه‌حل آنها، اعلام آمادگی کردند و در همین راستا، خبرگزاری تسنیم میزبان جمعی از مسئولان داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر محمود بیگلر، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران و سرپرست مجموعه داروخانه‌های 13 آبان بود.

مشروح بخش نخست گفت‌وگو با دکتر بیگلر را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: در بسیاری از ساعات روز شاهد شلوغی و مراجعات زیاد به داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستیم؛ برای بهبود روند خدمت‌رسانی به مردم چه تدابیری اتخاذ شده است؟

داروخانه‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران مشتمل بر 6 داروخانه شهری است که شامل داروخانه‌ای جنب بیمارستان بوعلی، داروخانه ایثار، طالقانی، داروخانه‌ای واقع در جنب بیمارستان طرفه، داروخانه 13 آبان و نیز یک داروخانه در میدان بهارستان است که در حال مرمت و بازسازی آن هستیم تا مراجعات مردم متمرکز به یک داروخانه نباشد،
همچنین  مجموعه‌های بیمارستانی در داخل بیمارستان‌ها در حال فعالیت و دارورسانی به بیماران هستند؛ مجموع این فعالیت‌ها باعث شده است بیماران نیازمند داروهای خاص بتوانند به مناطق مختلف شهر مراجعه و دارو دریافت کنند و تجمع بیماران در یک نقطه متمرکز نشود.

از سوی دیگر در یک ماه اخیر بالغ بر 15 جلسه برای به‌روزرسانی نرم‌افزارهای داروخانه 13 آبان واقع در خیابان کریم‌خان زند برگزار کرده‌ایم تا بیماران کمتر دچار مشکل شوند و روند خدمت‌رسانی به آنها تسریع شود.

بخوانید  پاسخ مقاومت به جنایت جنین؛ زخمی‌شدن ۱۰ صهیونیست در عملیات شهادت‌طلبانه تل‌آویو

برای تسهیل روند خدمت‌رسانی به مراجعین، واحد تأیید نسخ بیمه در نزدیکی داروخانه راه‌اندازی شده است و هزینه اجاره این واحد را نیز خودمان پرداخت می‌کنیم که البته انجام امور مربوط به بیمه به سازمانهای بیمه‌گر مربوط می‌شود و ارتباطی به داروخانه 13 آبان ندارد اما این کار را به‌عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود و برای تسهیل روند خدمت‌رسانی به مردم انجام داده‌ایم.

توزیع رایگان داروی بیماران مبتلا به “ام‌اس” و تحویل به در منزل

همچنین در داروخانه 13 آبان طرح دارورسان کلید خورده است و در زمان حاضر داروی بیماران مبتلا به “ام‌اس” به‌صورت رایگان در قالب این طرح در درب منزل آنها تحویل داده می‌شود و تاکنون داروی مورد نیاز بالغ بر 100 بیمار به درب منزل آنها تحویل داده شده است.

راه‌‌اندازی “تله فارماسی”

علاوه بر این اقدامات، بخشی داخل داروخانه 13 آبان راه‌اندازی شده است که توسط متخصص داروسازی بالینی به‌صورت رایگان به ارائه مشاوره‌های دارویی می‌پردازد و الآن نیز بنا داریم تا “تله فارماسی” را راه‌اندازی کنیم تا مردم در هر ساعتی از شبانه‌روز بتوانند به‌صورت تلفنی مشاوره دارویی دریافت کنند.

روزانه حدود 50 مراجعه به بخش مشاوره‌های دارویی داریم که به بیماران گفته می‌شود کدام دارو را چه‌زمانی و با چه غذاهایی مصرف کنند و داروهایشان با چه داروها و مواد غذایی‌ای تداخل دارد، چنین خدماتی حتی در بخش خصوصی نیز به این گستردگی ارائه نمی‌شود.

هیچ بیماری به‌خاطر نداشتن پول، بدون دارو از داروخانه بیرون نمی‌رود!

بیمارانی که به داروخانه 13 آبان مراجعه کنند به‌خاطر نداشتن پول، بدون دارو از داروخانه بیرون نمی‌روند. با همکاری تعدادی از شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی، صندوق خیریه‌ای در داروخانه ایجاد شده است که ماهانه بیش از 30 میلیون تومان به خرید داروهای بیماران نیازمند، کمک می‌کنند.

بخوانید  ۲۰ راهکار طلایی برای پیشگیری از مسمومیت‌ دارویی کودکان

تسنیم: یکی از معضلاتی که بیماران مراجعه‌کننده به داروخانه 13 آبان به آن اشاره داشتند، مشکل تعطیلی واحد تأیید نسخ در روزهای تعطیل هفته بود که منجر به خرید آزاد برخی داروها می‌شد! برای حل این مشکل چه برنامه‌ای دارید؟

این‌که کارشناس بیمه روز جمعه در واحد تأیید نسخ حضور ندارد مربوط به سازمان بیمه‌گر است و ارتباطی به داروخانه 13 آبان ندارد البته در صورتی که تهیه دارو برای بیمار، اورژانسی باشد، هزینه آن به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود و در روز کاری، این هزینه به بیمار عودت داده می‌شود، در عین حال ما در راستای حل این مشکل با بیمه تأمین اجتماعی و سایر بیمه‌ها صحبت کرده‌ایم و امیدواریم همکاری خود را با ما افزایش دهند البته طبیعی است که تا زمانی که به نتیجه نهایی برسیم و این مشکلات حل شود، کمی زمان‌ نیاز است.

برخی از اتفاقات خارج از مسئولیت داروخانه 13 آبان است و همکاری سایر سازمان‌ها به‌ویژه بیمه‌ها را می‌طلبد؛ برای مثال در زمینه اجرای طرح دارورسان نیز با مشکلی مواجهیم که به‌سادگی به‌دست سازمان‌های بیمه‌گر حل می‌شود.

داروی شیمیایی , بهداشت و درمان , داروخانه 13 آبان , دانشگاه علوم پزشکی تهران ,

تسنیم: چه مشکلی؟

در قالب این طرح داروی بیش از 100 بیمار مبتلا به “ام‌اس” به درب منزل آنها تحویل داده می‌شود؛ مشکل اینجاست که تاریخ تأیید نسخ این بیماران در سطح استان تهران متفاوت است و بنابراین مسئول توزیع این داروها برای دارورسانی به بیماران باید در روزهای مختلفی به مناطق مختلف شهر برود.

این مسئله به‌راحتی با جابه‌جایی تاریخ تأیید نسخ در سازمان بیمه قابل حل است و در این صورت همکاران ما مجبور نیستند برای دارورسانی به یک نقطه از شهر، در روزهای مختلف و متعددی به آن نقطه بروند بلکه اگر تاریخ توزیع دارو بین همه این بیماران در روز واحد تنظیم شود؛ می‌توانند داروی مورد نیاز چند بیمار موجود در یک منطقه را در یک روز به دست همه مبتلایان در آن منطقه برسانند و از این طریق هزینه دارورسانی نیز کاهش می‌یابد.

بخوانید  مرگ و میر روزانه کرونا پس از ۳۸ روز دو رقمی شد

دستگاه نوبت‌دهی در داروخانه 13 آبان به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

تسنیم: یکی دیگر از مشکلاتی که در داروخانه 13 آبان با آن مواجه می‌شویم؛ نبود سیستم نوبت‌دهی یا شماره‌دهی برای ساماندهی مراجعات است؛ چرا از سیستم‌های جدید شماره‌دهی برای بیماران استفاده نمی‌شود؟

یکی از موضوعاتی که محل مشکل ما در داروخانه 13 آبان است، صندوق داروخانه و پذیرش آن است زیرا حجم مراجعات در آنجا بسیار بالاست.

از دو هفته آینده، صندوق قابل حذف خواهد بود و پرداختی‌های بیماران با کشیدن کارت بانکی (cashless) انجام خواهد شد. دستگاه نوبت‌دهی نیز از همین روزها در داروخانه ایثار فعال خواهد شد و در داروخانه 13 آبان نیز تا چند روز آتی راه‌اندازی خواهد شد.

باید توجه داشت به‌دلیل ساختاری که داروخانه دارد، قرار دادن یک سیستم شماره‌دهی ساده به‌تنهایی مشکل را حل نمی‌کند زیرا در این صورت مراجعین باید یک بار جهت مراجعه به واحد پذیرش نسخ و یک بار برای تحویل دارو و صندوق نوبت اخذ کنند که چنین امری بیشتر از اینکه به ساماندهی مراجعات کمک کند؛ باعث سردرگمی بیشتر مراجعین می‌شود که بخش عمده‌ای از آنان نیز سالمند و بیماران صعب العلاج هستند.

به همین دلیل یک سیستم نرم‌افزاری مختص داروخانه‌ طراحی شده است که نوبت‌دهی به بیماران تسهیل شود و به‌جای پیج کردن نام بیمار، بتوان از آن استفاده کرد؛ جزئیات نوبت‌دهی توسط این سیستم در چند روز آتی تشریح خواهد شد.

تسنیم: تصمیمی برای توسعه فضای فیزیکی داروخانه نیز دارید؟

برای محدودیت فضا نیز تصمیم‌هایی اتخاد شده است. تا پایان سال با اقداماتی که انجام می‌شود فضای فیزیکی داروخانه 13 آبان 2.5 برابر می‌شود و سالن انتظار نیز بزرگتر خواهد شد تا بیماران خاص و صعب‌العلاج در زمان ورود به داروخانه، دچار مشکل نباشند. به‌طور کلی می‌توان گفت که شهروندان تا دو ماه آینده شاهد تغییرات اساسی در داروخانه 13 آبان خواهند بود.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم+

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *