0

جلوی پروژه‌های ضد محیط زیستی “سد بالاخانلو” و “سد نُهب” را بگیرید!

محسن موسوی خوانساری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: اخیراً وزیر نیرو اعلام کرده است که این وزارتخانه مخالف پروژه‌های ضد محیط زیستی است. دو سد نُهب در قزوین و سد مخزنی بالاخانلو در بوئین‌زهرا که در بالادست رودخانه شور قرار دارند، نمونه بار پروژه‌های ضد محیط زیست هستند و باید دستور عملیات اجرایی این 2 سد صادر شود.

وی در رابطه با دلیل ضد محیط زیستی بودن این 2 سد توضیح داد: این سدها مانع از ورود سیلاب به رودخانه شور می‌شوند و این کار باعث می‌شود که سیلاب‌های این رودخانه که از منطقه اشتهارد و دشت اشتهارد می‌آید وارد آبخوان‌های دشت اشتهارد نشده و تغذیه آب‌های زیرزمینی در دشت اشتهارد  قطع شود. این کار حیات این منطقه را دچار مشکل خواهد کرد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: رودخانه شور از منطقه پرند و جنب فرودگاه امام خمینی عبور می‌کند و نبود سیلاب و جریان آب پایه در این رودخانه باعث تخریب محیط زیست منطقه و ورود فاضلاب به رودخانه شور خواهد شد.

موسوی خوانساری بیان کرد: انتهای رودخانه شور تالاب مَره قم وجود دارد که این تالاب دارای بیش از 40 گونه جانوری نادر است و در صورت ساخت سد بالاخانلو و نهب، این تالاب هم خشک خواهد شد.

وی تأکید کرد: باید آبگیری سد نُهب و سد در حال اجرای بالاخانلو متوقف شود تا رودخانه شور زنده بماند و حق‌آبه زیست محیطی این رودخانه وارد تالاب مَره قم شود. همچنین لازم است تا حق‌آبه‌ای نیز وارد دریاچه نمک قم شود و اکوسیستم بسته غرب دریاچه قم هیچگاه از بین نرود.

بخوانید  دانشمندان چینی ویروس کرونای جدید کشف کردند

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *