رئیس مرکز امور نخبگان وزارت بهداشت تشریح کرد؛
رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، نوآوریهای این دوره را تشریح کرد.
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی باقری گفت: المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی امسال در پانزدهمین دوره با تغییرات وسیعی روبرو شد و یکی از مهمترین تغییرات این بود که مرحله دوم انفرادی را به جای تمرکز ۶۰۰ نفر در تهران به کلان مناطق آمایشی علوم پزشکی سپردیم.
رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت افزود: هدف از این واگذاری این بود که کلان مناطق آمایشی قوی شوند و به عنوان بازوهای اجرایی وزارت بهداشت عمل کنند؛ این کار موجب شد هم هزینهها کاهش یابد و هم مراحل پذیرایی و اسکان منظمتر شود.
وی خاطرنشان کرد: این نوآوری در مرحله دوم انفرادی اجرا شد و در نهایت برگزیدهها به مرحله نهایی راه یافتند. حدود ۱۸۰ دانشجوی مرد و ۱۲۰ دانشجوی زن از سراسر کشور در ۵ حیطه به رقابت میپردازند.
باقری اظهار کرد: تعداد دانشجویان حاضر در مرحله غربالگری ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بودند و با توجه به اینکه نسبت به سال گذشته یک حیطه کمتر شده بود، تعداد دانشجویانی که از دوره پانزدهم استقبال کرده اند، نسبت به دوره گذشته افزایش داشته است.
وی افزود: تعداد پذیرفته شدگان در مراحل انفرادی در چهار حیطه استدلال بالینی، حیطه آموزش پزشکی، حیطه همگرایی علوم پایه و حیطه مدیریت نظام آموزش و سلامت ۳۶۵ نفر بود و تعداد تیمهای راه یافته به حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه ۴۵ تیم است.
رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت گفت: در نهایت تعداد راه یافتگان به مرحله گروهی به جز حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه ۱۳۶ نفر بوده و تعداد تیمهایی که به مرحله گروهی حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه راه پیدا کرده اند نیز ۳۰ تیم بوده است.
وی یادآور شد: در نهایت در هر حیطه در بخش انفرادی ۳ مدال طلا و ۶ مدال نقره و ۹ مدال برنز خواهیم داشت. دیپلم افتخار در هر حیطه در نهایت به ۲۰ نفر در بخش انفرادی اهدا خواهد شد. در بخش گروهی نیز در هر حیطه سه مدال داده میشود. به مدال آوران در حیطه کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه ۶ مدال داده میشود.
باقری تصریح کرد: مهمترین موضوعی که در این دوره از المپیاد انجام شد این بود که وزارت بهداشت در یک حرکت نوآورانه دورههای آموزشی آمادگی رابرای المپیاد را برگزار کرد. متاسفانه پیش از این یک سری موسساتی اطراف المپیاد ایجاد شده بودند که با درآمدهای کلانی دورههای آموزشی برگزار میکردند که با برگزاری دورههای وزارت بهداشت این کلاسها جمع شدند.
رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت بیش از ۱۸۰ جلسه دوره پودمانی برگزار کرد و رونق آن کلاسها کم شد. این کار نو در آینده به سمت توانمندی کلان مناطق پیش میرود. وقتی کلان مناطق توانمند شدند، میتوانند دانشجویان خود را آموزش دهند.
رئیس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت تاکید کرد: برگزاری این دورههای آموزشی به عدالت آموزشی نزدیکتر بود. زیرا دانشجویانی که در مناطق کم برخوردارتر حضور داشتند توانستند از آموزشهایی وزارت بهداشت که توسط دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی هوشمند ارائه شد، بهرهمند شوند؛ این دانشجویان توانستند در کلاسهای رفع اشکال شرکت کنند و مشکلات خود را حل کنند.
وی گفت: دیگر این موضوع که تنهادانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی بزرگ را توانمند نمیکند. پیش از این در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران تنها سه درصد شرکت میکردند، اما تا ۲۵ درصد جوایز خود را به اختصاص میدادند. در واقع برگزاری دورههای آموزشی نشان داد که این امر به عدالت آموزشی نزدیکتر است. تاثیر این موضوع را در نتایج بدست آمده غربالگری اولیه دیدیم که برگزیدگان در یک منطقه متمرکز نیستند.
باقری با اشاره به دیگر تغییرات مهم در پانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: یکی از تغییرات مهم دیگر این بود که خلاقیت را در المپیاد از یک آزمون صرف تئوری به فرآیند علمی با رویکرد مسئله محور تبدیل کنیم.
برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور وارد قرارگاه راهیان پیشرفت میشوند
وی تاکید کرد: برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور وارد قرارگاه راهیان پیشرفت میشوند. در قرارگاه راهیان پیشرفت که تاکنون جلساتی هم داشته است، نظام مسائل سلامت کشور استخراج شده است. با توجه به اینکه موضوعات مورد نظر در حوزههای آموزش پزشکی، دارو، بهداشت و تحقیقات مشخص شده، از نخبگان خواسته میشود برای حل مشکل طرح و پیش طرح بدهد. وقتی نخبگان و برگزیدگان طرح میدهند از حمایت برخوردار میشوند.
رییس مرکز امور نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان وزارت بهداشت یادآور شد: بنابراین کسانی که میتوانند مساله را حل کنند با صاحب مسئله و یک ناظر همکار میشوند و در این مسیر یک شبکه تشکیل میشود که به حل مساله میانجامد.
وی گفت: برگزیدگان المپیاد رها نمیشوند که تنها یک مدال بگیرند و یک رزومه شخصی پر کنند و برای خارج از کشور اپلای کنند. ما موظف هستیم زمینه نگهداشت نخبگان را فراهم کنیم.
باقری افزود: در پانزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور درصدد هستیم از لوگوی قرارگاه راهیان پیشرفت، لوگو سند جامع شبکه ملی نخبگان و کتابی که خروجی کار دانشجویان و اساتید حیطه مدیریت نظام آموزش و سلامت است رونمایی میشود.
نظرات کاربران