به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دی ماه هر سال، همزمان با ایام امتحانات نوبت اول دانشآموزان، مسئله تعطیلی مدارس به دلایل آلودگی هوا و برودت دما تکرار میشود.
این مسئله که هر سال بدون راهکاری عملیاتی و بلندمدت تکرار میشود، میلیونها دانشآموز و خانوادههای آنان را در وضعیتی از بلاتکلیفی قرار میدهد. تصمیمات دیرهنگام و ناهماهنگ، نهتنها به روند آموزشی آسیب میزند بلکه تبعات روانشناختی، اجتماعی و مدیریتی گستردهای نیز به دنبال دارد.
چالشهای مدیریتی و اثرات آن بر نظام آموزشی
مدیریت بحران در نظام آموزشی کشور، بهویژه در مواقع اضطراری، ضعفهای ساختاری جدی دارد. تعطیلی مدارس اغلب بدون پیشبینی و برنامهریزی دقیق اعلام میشود و کمیتههای اضطراری معمولاً در ساعات پایانی شب تشکیل میشوند. این شیوه تصمیمگیری، مشکلات زیر را به وجود میآورد:
- بینظمی در فرآیند یادگیری:
برنامهریزی دانشآموزان برای آمادگی در امتحانات با تصمیمات ناگهانی مختل میشود و انسجام یادگیری آنها آسیب میبیند. - ضعف در مدیریت زمان:
تصمیمگیری دیرهنگام باعث هدررفت زمان دانشآموزان و خانوادهها میشود و آنها را در بلاتکلیفی قرار میدهد. - پیامدهای روانشناختی:
اضطراب و استرس ناشی از عدم قطعیت، تمرکز دانشآموزان را کاهش میدهد و انگیزه تحصیلی آنها را تضعیف میکند.
پیامدهای روانشناختی و تربیتی تعطیلی مدارس
مدارس صرفاً مکانهای آموزشی نیستند بلکه نقش مهمی در تربیت اجتماعی و روانشناختی دانشآموزان ایفا میکنند. تعطیلیهای مکرر و ناگهانی مدارس، پیامدهای زیر را به همراه دارد:
- کاهش انگیزه تحصیلی:
لغو ناگهانی امتحانات یا تعطیلی مدارس، تلاشهای دانشآموزان را بینتیجه نشان میدهد و حس بیارزشی را در آنها تقویت میکند. - افزایش اضطراب و استرس:
بلاتکلیفی در برگزاری آزمونها یا کلاسها باعث ایجاد اضطراب در دانشآموزان و کاهش اعتمادبهنفس آنان میشود. - تضعیف مهارتهای اجتماعی:
مدارس بستری برای یادگیری مهارتهای اجتماعی هستند. تعطیلیهای مکرر این فرصت را محدود کرده و تواناییهای ارتباطی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد.
ابعاد اجتماعی و مدیریتی بحران
بحران تعطیلی مدارس تنها به دانشآموزان محدود نمیشود. این شرایط خانوادهها و جامعه را نیز تحتتأثیر قرار میدهد:
- اختلال در برنامهریزی خانوادهها:
والدین، بهویژه شاغلان، مجبور به تغییر برنامههای کاری خود میشوند که این موضوع بهرهوری کاری و آرامش خانواده را تحتالشعاع قرار میدهد. - افزایش نابرابری آموزشی:
خانوادههایی که دسترسی به منابع دیجیتال و آموزش آنلاین ندارند، بیشتر از سایرین آسیب میبینند و این مسئله، نابرابری آموزشی را تشدید میکند.
راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت
برای رفع این بحران و ارتقای کارآمدی نظام آموزشی، پیشنهادهای زیر میتواند راهگشا باشد:
- بازنگری در تقویم آموزشی:
کاهش تعطیلات تابستانی و انتقال بخشی از آن به دی ماه میتواند به کاهش اختلالات آموزشی و مدیریت بهتر مصرف انرژی کمک کند. - تصمیمگیری مبتنی بر دادههای علمی:
تصمیمات مربوط به تعطیلی مدارس باید با تحلیل دقیق دادههای هواشناسی و پیشبینیهای علمی انجام شود. کمیتههای اضطراری باید در ساعات ابتدایی روز تشکیل شوند تا از تصمیمات دیرهنگام جلوگیری شود. - توسعه زیرساختهای آموزش آنلاین:
آموزش مجازی باید بهعنوان یک راهکار پایدار در مواقع بحران تقویت شود. دسترسی برابر به اینترنت پرسرعت و ابزارهای آموزشی برای همه دانشآموزان ضروری است. - تأمین منابع حمایتی برای معلمان و دانشآموزان:
آموزش معلمان برای مدیریت بهتر آموزش آنلاین و ارائه ابزارهای دیجیتال به دانشآموزان، کیفیت آموزش را در شرایط بحرانی تضمین میکند. - ایجاد هماهنگی بیننهادی:
وزارت آموزشوپرورش، استانداریها و سایر نهادهای مرتبط باید با همکاری مستمر و برنامهریزی دقیق، از ناهماهنگی در تصمیمگیری جلوگیری کنند. - الگوبرداری از تجربیات جهانی:
کشورهایی مانند ژاپن و آلمان که با بحرانهای مشابه مواجه بودهاند، با استفاده از سیستمهای دادهمحور و برنامهریزی دقیق توانستهاند چنین چالشهایی را مدیریت کنند. الگوبرداری از این تجربیات میتواند برای کشور ما نیز مفید باشد.
چشمانداز آینده: ساختن نظام آموزشی پایدار
17 میلیون دانشآموز، سرمایه انسانی و ستون اصلی آینده کشور هستند. مدیریت صحیح و برنامهریزی علمی برای نظام آموزشی، نهتنها کیفیت آموزش را تضمین میکند بلکه سلامت روانی و اجتماعی نسل آینده را نیز حفظ خواهد کرد.
تصمیمات ناپخته و مقطعی نمیتواند پاسخی مناسب برای چالشهای موجود باشد. باید به سمت نظامی حرکت کنیم که با تحلیل دادههای علمی، نگاه بلندمدت، و هماهنگی نهادی، نیازهای آموزشی و تربیتی دانشآموزان را برآورده کند.
بیایید امروز تصمیماتی بگیریم که فردای روشنتری برای نسلهای آینده رقم بزند.
سجاد دانی؛ کارشناس امور تربیتی و آموزشی
منبع : تسنیم
نظرات کاربران