0

تشخیص کرونا در ۵٠٠ آزمایشگاه کشور/ خودکفایی در تولید کیت تشخیص کووید ۱۹ دستاورد کرونا در ایران

تشخیص کرونا در ۵٠٠ آزمایشگاه کشور/ خودکفایی در تولید کیت تشخیص کووید ۱۹ دستاورد کرونا در ایران

تشخیص کرونا در ۵٠٠ آزمایشگاه کشور/ خودکفایی در تولید کیت تشخیص کووید ۱۹ دستاورد کرونا در ایران

باشگاه خبرنگاران جوان :

باشگاه خبرنگاران جوان – رئیس انستیتو پاستور ایران به سوالات خبرنگاران درباره تشخیص کرونا به مناسبت دو سالگی تشخیص آن پاسخ داد.

در تولید کیت‌ تشخیص کووید ١٩ به خودکفایی رسیده ایم؟

بیگلری: اکنون تشخیص کرونا در ۵٠٠ آزمایشگاه کشور انجام می‌شود و شبکه ملی آزمایشگاهی که آرزو بود؛ در دوران کرونا ایجاد شد. از تیر ٩٩ در تولید کیت‌های تشخیص کووید ١٩ و تشخیص کرونا خودکفا شدیم. انستیتو پاستور ایران مجهز به آخرین تجهیزات توالی یابی ویروس کروناست. کشور ما در دانش فنی تشخیص ویروس، با تکیه بر جوانان ایرانی در دورترین نقاط کشور خودکفا شده است. در هفته‌های اول ظرفیت کمی داشتیم و ظرفیت تشخیص را به بیمارستان‌ها اختصاص دادیم؛ فرآیند تشخیص کرونا مصداق این جمله است که «تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کردیم».

کرونا ساخته دست بشر است؟

بیگلری: یکی از شاخص‌های این بیماری، ناشناخته بودن آن است. ویروس کرونا همه علوم را به چالش کشید، اینکه چطور ژنوم آن به طور مداوم تغییر می‌کند. همانطور که شروع آن غیرمنتظره بود شاید پایان غیرمنتظره داشته باشد. باید منتظر حوادث بعد از امیکرون بود و یک روز شاید بتوان درباره ویروس قضاوت کنیم؛ هنوز زود است که بتوانیم از دست ساز بودن کرونا سخن بگوییم. باید کوچک‌ترین تغییر در ژنوم ویروس‌ها را مساعد جهش می‌کند و اکنون شواهد برای اظهار نظر کردن درباره دست ساز بودن کرونا کافی نیست.

ماده اولیه واکسن پاستوکووک در ایران پُر می‌شود؟

بیگلری: فناوری تولید واکسن و کنترل کیفی در دست ماست اما دستگاه بیوراکتور برای تولید انبوه باید وارد شود. ما منتظر ورود تجهیزات جدید برای افزایش چند برابری تولید هستیم؛ این طور نیست که فقط پر کردن واکسن در ایران انجام شود، شاید بهتر بود که کشور حمایت ارزی بهتری داشت و از نظر ریالی و ارزی به اندازه ای که انتظار داشتیم، حمایت نشدیم تا خرید تجهیزات صورت گیرد.

بخوانید  آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی

کوبا با واکسن‌های خودش مانند پاستوکووک در مبارزه با کرونا موفق بوده است و ما نیز در انتخاب شکل واکسن. هفته آینده مقاله واکسن پاستوکووک در یکی از مراجع بین المللی معتبر چاپ خواهد شد. این واکسن تنها واکسن دنیا بوده که برای بالای ٢ سال مجوز گرفته است. پاستوکووک پلاس به عنوان دوز سوم همه واکسن‌ها قابل استفاده است.

وزارت بهداشت در حمایت ارزی از واکسن پاستوکووک ضعیف عمل کرده است؟

بیگلری: ظرفیت تولید ما، ماهانه ۵ میلیون دوز است، برای تولید بیشتر، به حمایت بیشتری نیاز داریم. حمایت‌های ارزی از واکسن پاستوکووک در دست نهادهای بالاتر از وزارت بهداشت است؛ با میزان ارز پرداخت شده، تولید ما تا این میزان و به این شکل، شاهکار بوده است.

درباره زیر سویه‌های جدید امیکرون توضیح دهید.

بیگلری: سرعت سرایت امیکرون بسیار بالا است و کسانی که با فرد مثبت به مدت کوتاه ارتباط بوده اند، به سرعت مبتلا می‌شوند. در موج دلتا تست اثربخشی بیشتری داشت و اکنون هر کس که علامت دار است خود را مبتلا به امیکرون بداند. کشور آلمان در برهه‌ای ماهی ١٠٠ میلیون یورو برای تست هزینه صرف می‌کرد تا اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار نگیرد. سیاست میزان تست فراتر از وزارت بهداشت است و به فرهنگ مردم در زمینه قرنطینه و عوامل اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد و تست باید هزینه اثربخشی داشته باشد.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران